Dá se český design vystavovat světově? Autoři výstavy Made by Fire říkají, že ano
České sklo, keramika a porcelán se dočká výstavy v předním designovém muzeu Triennale Milano, kde bude k vidění v průběhu festivalu Milano Design Week od 17. do 23. dubna 2023. Projekt Moravské galerie v Brně, připravený ve spolupráci s festivalem Designblok, zkoumá hranice užitého umění a jeho vzniku na pozadí společenských změn. Expozice Made by Fire uvede čtyřicet progresivních tuzemských tvůrců v architektuře Maxima Velčovského a studia edit! architects.
EARCH.CZ / Moravská galerie v Brně , 31. 3. 2023
Sklo a porcelán jsou svým způsobem rodinným stříbrem. V české kultuře mají silné postavení i tradici. Ve světle společenských, ekologických a geopolitických krizí posledních let jsou i výroba a design skla a porcelánu postaveny před otázku vlastního směřování, smyslu a rozvoje. Výstava Made by Fire na tyto otázky odpovídá výběrem bezmála 100 exponátů a autorských děl od výrobců a exportérů skla, předních porcelánek, matadorů české designové scény i nastupující generace autorů. Unikátní výstavní projekt byl přijat v rámci Milano Design Week do exkluzivní instituce Triennale Milano, která se již od 60. let podílí na určování trendů světového designu.
Více k tématu
Projekt mapuje tvorbu více než 40 českých autorů uspořádanou do 4 tematických okruhů: Průmysl, Adaptace, Identita a Experiment. Výběr autorských prací není encyklopedický ani časosběrný, ale reprezentuje konkrétní ideje. Soustředí se především na mladé talenty a jejich podporu v síťování a navazování mezinárodních kontaktů, přirozeně ale neopomíjí ani renomovaná jména současného českého designu.
Vstup do výstavy tvoří brána z maleb českých fabrik jako symbol české industriální krajiny. Sbírku historických děl navíc doplnil mladý malíř Dominik Forman o pětici nových pláten. Instalace zdůrazňuje fakt, že Česko je jednou z mála zemí, která dokáže zajistit kvalitní design, suroviny i výrobu na jednom místě. Mistrovství českého průmyslu zastupují značky Bomma, Brokis, Kavalierglass, Lasvit, Moser, Thun 1794, Preciosa a další. Protipól představují umělecká díla a limitovaná edice nezávislých tvůrců. V expozici se potkávají díla oborových legend jako jsou Rony Plesl, Eva Eisler, Jiří Pelcl, Lucie Koldová, Jan Plecháč, Daniel Piršč, Lada Semecká, Jakub Berdych Karpelis nebo Antonín Tomášek s díly studentů a čerstvých absolventů.
Výstava se věnuje výzvám, které oboru přinesly turbulentní události poslední doby, jako jsou zvyšující se náklady, souboj s levnou asijskou produkcí, udržitelnost výroby nebo význam zachování řemesla. Klade si otázky o budoucnosti a životaschopnosti sklářství a produkce porcelánu a keramiky. Právě designéři a studia, z jejichž řad se dnes běžně rekrutují umělečtí ředitelé značek, mohou svojí kreativitou a inovací přispět k záchraně a pozvednutí byznysu, stejně jako posouvání tradic a modernizace řemesel.
Mimořádnost výstavy Made by Fire potvrzuje skutečnost, že některá díla vznikla exkluzivně pro její konání. Jedním z nich je projekt Františka Jungvirta Birth of the Future behind Glass, ve kterém interpretuje tři vázy vytvořené tradičními postupy. Klasické techniky následně popírá, převáří a aktualizuje. Dalšími kusy, které byly vytvořeny na zakázku, jsou mimo jiné skleničky a váza studia LLEV foukané do formy z mycelia, objekt Folds II Elis Monsport nebo světelná koláž Silica Feast od studia DECHEM, která vzdává hold fascinující rozmanitosti různých typů skla a experimentálně je kombinuje do nástěnného světelného patchworku.
Kurátorsky výstavu připravily publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková. „Nesmírně mě těší, že jsem měla příležitost podílet se na tak rozsáhlé přehlídce českého skla a porcelánu – ať už do počtu exponátů, exkluzivity lokace nebo svobody nahlížení na design jako kritického nástroje i jako zrcadla nálady ve společnosti. Pozorovat to můžeme zejména v ateliérové tvorbě, která hraje v současném českém designu významnou roli. Funguje jako svobodný prostor pro experimentování a mnohdy iniciuje diskuzi o důležitých tématech. Vytváří důležité podhoubí, ze kterého pak průmysl roste a benefituje,” popsala za dvojici kurátorek Eva Slunečková.
Expozice prostřednictvím různorodých médií zařazuje také díla, která z kategorií běžného použití skla, keramiky a porcelánu vybočují. Tím je například skleněný Billboard Kláry Horáčkové zrcadlící celou výstavu, světelná instalace automobilu dovezeného z ukrajinské válečné zóny, kterou připravil Maxim Velčovský, video Entropia Venduly Kvíz Radostové zkoumající hledání nových a zánik starých forem nebo živá performance Mirror Man sklářského výtvarníka a sochaře Stanislava Müllera.
„Co mě při přípravě výstavy nejvíc překvapilo, bylo to, že když jsme si vytvořily seznam pro nás zásadních okruhů otázek a potom k nim začaly vybírat signifikantní díla, začalo se vyjevovat, nakolik se autorská řešení a jejich narativy překrývají, jak fluidně se mezi čtyřmi zastřešujícími kapitolami pohybují. V tom jsem cítila, že se potvrzuje jejich aktuálnost a naléhavost,“ uvedla kurátorka Danica Kovářová.
Architekturu výstavy navrhli designér Maxim Velčovský a studio edit! architects. Objekty z delikátních materiálů kontrastují s průmyslovým prostředím expozice. „Naší úlohou při přípravě expozice bylo především poskládat téměř stovku exponátů do limitovaného prostoru tak, aby každý z vystavených předmětů dostal adekvátní prostor a zároveň vyváženě doplňoval celkový koncept. Při navrhování pro nás byl rovněž podstatný prvek opětovného využití objektů, které se pro výstavu vyrábějí, aby i po skončení týdenní výstavy měly svůj účel: umístili jsme proto vystavená díla na sokly z barelů, které se následně rozeberou a mohou být dále využity,” popsal Vítězslav Danda ze studia edit! architects.
K výstavě Made by Fire vychází stejnojmenná publikace, která kromě bližšího představení jednotlivých děl a autorů nabízí jejich zasazení do širšího kontextu. Najdeme v ní také autorské fotografie od oceňované fotografky Hany Knížové, které reagují na otázky kladené v jednotlivých částech výstavy a poskytují jí další uměleckou vrstvu. Katalog Made by Fire je svébytným zdrojem inspirace a informací, který čtenáři poskytne plnohodnotný zážitek téměř jako výstava sama.
Po skončení milánského týdne designu se výstava znovu otevře na podzim během pražského mezinárodního festivalu Designblok (4.–8. 10. 2023) a následně se přesune do Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně (17. 11. 2023–31. 8. 2024).