Zaha Hadid Architects | Lanová dráha Nordpark v Innsbrucku
1. prosince byla v rakouském městě Innsbruck slavnostně otevřena lanová dráha Nordpark za přítomnosti architektky Zahy Hadid. Dráha sestává ze čtyř nových stanic a zavěšeného mostu přes řeku Inn.
EARCH.CZ , 20. 12. 2007
První stanicí dráhy je Congress uvnitř města, dále dráha pokračuje do stanice Loewenhaus, překročí řeku přes zavěšený most směrem k vrcholu Nordkette severně od Innsbrucku do stanice Alpenzoo. Konečná stanice je ve vesničce Hungerburg 288 metrů nad Innsbruckem, kde mohou pasažéři přesednout do kabinkové lanovky a vyjet na vrchol Seegrube.
situace vizualizace
“Jsem velmi potěšená, že se mohu účastnit otevírací ceremonie lanovky Nordpark”, svěřila se Zaha Hadid. “Je to doopravdy pocta moci dokončit svůj druhý projekt pro Innsbruck. Dráha odráží snahu města o nejvyšší standard architektury, posouvá hranice designu a konstrukčních technologií. Stanice lanovky jsou milníkem ve využití skla u konstrukcí dvou křivostí.”
půdorys půdorys řez skořepina střechy
vizualizace foto Helene Binet foto Helene Binet
Zaha Hadid Architects vyhráli soutěž na výstavbu lanovky Nordpark v roce 2005 společně s dodavatelem, firmou Strabag. Lanová dráha je již druhým dokončeným projektem Zahy Hadid v Innsbrucku, prvním byl známý skokanský můstek Bergisel dokončený v roce 2002, za nějž dostala architektka v roce 2005 Zlatou medaili za design od Mezinárodního olympijského výboru.
půdorys řez skořepina střechy vizualizace
foto Helen Binet foto Helene Binet foto Iwan Baan
foto Iwan Baan foto Werner Huthmacher foto Werner Huthmacher
Jak říká Zaha Hadid, každá stanice se přizpůsobuje podmínkám daného místa, různým nadmořským výškám a zároveň mluví stejným architektonickým jazykem tekutých forem. Takovýto přístup byl rozhodující pro návrh dráhy a demonstruje „hladkou morfologii“ současné architektury Zahy Hadid.
půdorys řez skořepina střechy vizualizace
foto Helen Binet foto Helene Binet foto Iwan Baan
foto Iwan Baan foto Werner Huthmacher foto Werner Huthmacher
“Každá stanice má svůj jedinečný kontext, topografii, nadmořskou výšku, proudění. Studovali jsme přírodní fenomény jako ledovcové morény a pohyb ledu – naším záměrem bylo použít tekuté formy přírodních ledových útvarů, jako je zmrzlý potok na úbočí hory.” Říká Hadid. “Velká míra flexibility tohoto přístupu umožňuje, aby se skořepinová konstrukce vypořádala s různými proměnnými a zároveň aby si zachovala svoji soudržnou formální logiku. Dva kontrastní elementy ‘skořepina a stín’ vytváří prostorovou kvalitu každé stanice, s lehkou organickou stropní konstrukcí dvojité křivosti ze skla, jež pluje na betonovém soklu. Konstrukce vytváří umělou krajinu, která charakterizuje pohyb a proudění.“
půdorys řez skořepina střechy vizualizace
foto Helene Binet foto Helene Binet foto Iwan Baan foto Iwan Baan
foto Iwan Baan foto Iwan Baan foto Iwan Baan foto Werner Huthmacher
foto Werner Huthmacher foto Roland Halbe
Nové výrobní metody jako CNC frézování a tepelné tváření zaručily velmi přesný a automatický přepis počítačového návrhu do stavební konstrukce. Architekti používali známé výrobní technologie vyvinuté pro automobilový průmysl, aby dosáhly hladké aerodynamické estetiky každé stanice. Lanová dráha Nordpark je pokračováním cesty Zahy Hadid v hledání hladké tekuté formy, přispívá do současné diskuse o digitálním designu a konstrukcích.