Architektura /

Nákupní centrum Olympia Plzeň

V roce 2004 bylo v Plzni otevřeno další z řady nákupních center Olympia. Philips Lighting zajišťoval pro tuto stavbu dodávku svítidel a světelných zdrojů pro celkové osvětlení a návrh, dodávku a oživení řídícího systému pro vytvoření zadaných dynamických světelných efektů.

EARCH.CZ , 19. 9. 2006

Objekt obsahuje 33 000 m2 obchodních prostor včetně 14 500 m2 hypermarketu Hypernova a 2500 m2 restaurací. Centrum je umístěno u nového plzeňského dálničního obchvatu.Architektura budovy, stojící na pomezí města, odráží jak průmyslový odkaz Plzně, tak i charakter okolní zemědělské krajiny. Průmyslový charakter je vyjádřen již z dálky viditelnou vysokou ocelovou věží, bočními světlíky a strukturou povrchu zdí. Odkaz na okolní krajinu je vytvořen použitím teplých barev – šeříkové, okrové a zemní hnědé.Celkové osvětlení obchodního centra je navrženo tak, aby bylo v souladu s uvedenými architektonickými principy, případně je ještě zdůrazňovalo.Výchozí myšlenkou návrhu osvětlení bylo vytvoření relativně nízkých hodnot osvětlenosti celkového osvětlení a tam, kde to je možné zabránění přímému pohledu na světelné zdroje. Tohoto efektu je dosaženo volbou různých vyzařovacích úhlů svítidel a světelných zdrojů, integrací svítidel do architektury a užitím clon. Tímto způsobem osvětlení lze dosáhnout jasů fasád a stropů srovnatelných s výlohami obchodů. Výsledný světelný efekt umožňuje lepší vnímání celého prostoru, úloha stropu tak není redukována na pouhou nosnou strukturu určenou k zavěšení svítidel. Obr.3a,b,c,d,e Dynamické osvětlení v hlavním atriuHlavnímu vstupu do nákupního centra vévodí stará parní lokomotiva (obr.1). „Kouř“ vystupující z jejího komínu, simulovaný neonovými trubicemi, se pohybuje směrem do vstupní haly.Dominatou hlavního atria je centrálně umístěná „pec“ (obr.2). Vnitřní část pece je orámována skrytými řadami červených, zelených a modrých zářivek. Pomalou a souvislou změnou jejich světelných toků je vytvořeno pulsující, dynamické osvětlení s měnící se barvou světla. Tyto tři okruhy barevných zářivek jsou doplněny dvěma soustřednými čtverci bílých zářivek, které nasvětlují další části stropu atria. Jejich světelný tok je regulován v návaznosti na barevné osvětlení (obr.3a,b,c,d,e). Všechny tyto okruhy jsou ovládány řídícím systémem Philips SCENIO 100.Vnitřní komunikace v nákupním centru vytváří ulice a náměstí čemuž odpovídá i způsob osvětlení (obr.4). Skryté řady zářivkových svítidel, které nasvětlují stropy a fasády opticky zvětšují prostor, zatímco nástěnná dekorativní venkovní svítidla typové řady Helios osazená indukčními výbojkamy QL 85W se střední dobou života 60 000 h dávají prostoru charakter venkovní komunikace.Další zajímavě osvětlenou částí nákupního centra je druhé atrium před hypermarketem (obr.5). Boční světlíky jsou zevnitř prosvětleny skrytými řadami zářivkových svítidel s červenými zářivkami. Světelný tok těchto zářivekje plynule měněn tak, aby při nočním pohledu z venku vznikl dojem pulsující tovární haly. Tento světelný okruh je řízen systémem SCENIO 100 stejně tak jako dynamické osvětlení hlavního atria. Řídící systém SCENIO 100 umožňuje po připojení k PC programování světelných scén a jejich dynamických sekvencí.Dalším dekorativním prvkem v tomto prostoru jsou zavěšené neony, které svým pohyblivým světlem vytvářjí představu odletujících okují.Osvětlovací soustava Olympie Plzeň je využitím dynamického barevného osvětlení příkladem aplikace nejnovějších trendů v osvětlování obchodů a obchodních center.Architekt: T + T Design, Gouda, NizozemíNávrh osvětlení: Har Hollands Lichtarchitect, Eindhoven, NizozemíTechnická podpora: Philips ČR LightingFotografie: Martin MalýVíce informací na: www.philips.cz

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři