Zdeněk Lukeš | Bauhaus
Před časem jsem tu psal o významné památce moderní architektury v německém Löbau – Schminkeho vile od architekta Hanse Scharouna. Dnes bych rád připomněl jiný významný areál v této zemi.
Zdeněk Lukeš , 24. 8. 2011
Jde o soubor školních budov moderního učiliště Staatliches Bauhaus v Desavě (Dessau), městě ve spolkové zemi Sasku-Anhaltsku, který dnes patří k nejvýznamnějším světovým ukázkám meziválečné avantgardní architektury (je též na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO). Předchůdce školy původně založil belgický secesní architekt Henry van de Velde ve Výmaru, bylo to právě před 105 lety. Tato uměleckoprůmyslové učiliště bylo později sloučeno s výtvarnou akademií a v roce 1925 přesídlilo do Desavy. Tehdejší ředitel Bauhausu Walter Gropius pro ni navrhl na tehdejší dobu moderní areál v konstruktivistickém stylu. Výuka byla pojata netradičně – studenti se nejdříve museli vyučit v některém oboru, později začali pracovat pod vedením špičkových umělců té doby, k nimž patřili např. László Moholy-Nagy, Paul Klee, Max Bill, Lyonel Feininger, Oskar Schlemmer, Vasilij Kandinskij, Piet Mondrian, Georg Muche, Josef Albers, Naum Gabo, architekti Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Hannes Meyer, Ludwig Hilberseimer, Marcel Breuer a mnozí další. Cílem bylo, aby absolventi zvládli řemeslo i různé disciplíny, stali se tak komplexními umělci (i když slovo „umělec“ se zakladatelům příliš nelíbilo, architekturu považovali spíše za technickou disciplínu). Styl Bauhausu fascinuje i dnes – stačí se třeba podívat na klipy skupiny Kraftwerk. Nábytek a design se pak vyrábí v replikách a je nezbytným doplňkem mnoha soudobých interiérů.
Více k tématu
Školy v Desavě si dnes můžete bez problému prohlédnout, neboť slouží jako muzeum. Jde o bílé kubusy s plochými střechami, pásovými okny nebo malými balkony s trubkovým zábradlím. Na tehdejší dobu skutečně supermoderní stavba musela tehdejší architekty ohromit, podobně, jako Le Corbusierovy francouzské vily. Vliv Bauhausu je u nás nejvíce patrný ve stavbách architektů Jaromíra Krejcara (zejména sanatorium Machnáč v Trenčianských Teplicích – dnes bohužel zničené a opuštěné) nebo Bohuslava Fuchse. Krásné jsou velkoryse řešené posluchárny, dobře osvětlené chodby a schodiště, ale i drobné detaily, jako výklopná ocelová okna, speciální lampy nebo nábytek, třeba slavné křeslo Wassily od Marcela Breuera. V budově je samozřejmě stálá výstava nadčasového designu, produkovaného školou, krátkodobé expozice (nyní např. významného designéra Wilhelma Wagenfelda), prodejna replik, knihkupectví a kavárna. Pak se můžete přesunout do jiné části města, kde je v parkovém prostředí postaveno několik domů pro kantory – tzv. Meisterhäuser (jeden,
Budete-li už v Desavě, nezapomeňte navštívit i další objekt – budovu Kornhaus se známou vyhlídkovou restaurací v kruhovém proskleném pavilonu na břehu Labe, kterou projektoval v letech 1929-30 Gropiův spolupracovník Carl Fieger. Ta je opět zařízena v Bauhaus-stylu a nedávno byla kvalitně opravena. V Desavě je též kolonie malých řadových domků navržená opět Gropiem v polovině 20. let. V éře NDR však byly téměř všechny nevkusně přestavěny, původní podobu si zachovaly jen tři, včetně ústřední budovy.
Psáno pro Neviditelného psa Foto Zdeněk Lukeš