Zastávka s pamětí. Ve Frýdku-Místku oživili přístřešek z doby socialismu
Staré rezavějící autobusové zastávky – úkaz mnoha tuzemských měst. A přitom stačí málo a zastávka i celé okolí vypadá najednou k světu. Povedlo se to ve Frýdku-Místku, kde starý přístřešek využili, zeštíhleli a znovu používají.
Karolína Vránková , 15. 8. 2024
Zastávka Politických obětí v centru Frýdku-Místku stála vedle autobusového nádraží a přístřešek z 80. let byl až monumentální: 54 metrů délky a masivní ocelová konstrukce.
Jenže autobusové nádraží se přemístilo dál od centra, autobusů tu stavělo jen pár a stavba tu čněla, korodovala a do svého okolí vyzařovala atmosféru chátrání. Náměstek primátora Jiří Kajzar však viděl potenciál zanedbaného místa: je v centru města a přiléhá k sadům Bedřicha Smetany s vzrostlými stromy. Také městská architektka Lucie Šidlová byla pro to, aby se pracovalo s původní stavbou. Oslovila architekty ze studia KLAR, aby navrhli, jak prostranství pojmout jinak.
„V otázce, zda využít části stávající konstrukce, jsme se spolu s vedením města a městskou architektkou shodli pro její zachování. Tuto zastávku zná téměř každý obyvatel města a okolí, ať už z dob studentských let či z každodenního života,“ říká Zdeněk Liška ze studia KLAR, které působí v nedaleké Kopřivnici.
Objekt zmenšili na méně než polovinu (18 m), takže se sem pořád vejde dostatek autobusů i cestujících.
Mezi parkem a zastávkou byla dřevěná zástěna, kterou nahradilo sklo. Zůstaly ocelové sloupy, přibyly nové lavice z dubových hranolů. „Při návrhu jsme kladli důraz na to, aby čekání na autobus bylo příjemnější s výhledem do přilehlých Smetanových sadů a aby bylo dodrženo přiměřené závětří,“ popisují architekti.
V sadech se ovšem vyskytuje množství ptáků, kteří by si mohli nárazem na sklo ublížit. I tady se našlo kultivované řešení: „S ohledem na požadavky ornitologů jsme se zamysleli, jak elegantně vyřešit bezpečnostní polepy proti nárazům ptáků. Využili jsme opakující se motiv dvojice vlnek, které vychází z vizuálního stylu města.“
Všechny prvky – od konstrukce objektu po zařizovací předměty jako jsou odpadkové koše nebo rám pro digitální informační panel – ladí společnou antracitovou barvou. Novou střešní krytinu tvoří světle šedý trapézový aluzinkový plech, který ve večerních hodinách odráží osvětlení. Byly vyměněny vsakovací skruže v zadní části, které odvádějí dešťovou vodu z chrličů a časem budou porostlé popínavými rostlinami.
Více k tématu
Architekti věnovali péči také betonové dlažbě i poloze dilatačních spár, které navazují na osy nosných sloupů. Autobusový záliv byl zhotoven z prefabrikovaných železobetonových dílů.
Rekonstrukce zastávky a prostranství okolo přišla na 4 miliony korun. Dle výpočtů představitelů města je to o milion méně, než kdyby se opravovala zastávka v původní velikosti. Zároveň se využila masivní konstrukce, kterou by jinak bylo nutno likvidovat. A zůstala kontinuita, mnoho cestujícím bude přístřešek připomínat dobu, když tu stáli před deseti, dvaceti nebo třiceti lety.
- Autoři: Václav Kocián, Zdeněk Liška
- Ateliér: KLAR
- Spolupráce: Lucie Šídlová, Zuzana Víchová
- Země: Česká republika
- Město: Frýdek – Místek
- Adresa:: ul. Třebízského, Frýdek-Místek
- Projekt: 2023
- Realizace: 2023
- Stavebně konstrukční řešení: IKON s.r.o.
- Náklady: 4 mil. CZK
- Stavebník: Město Frýdek – Místek
- Dodavatel stavby: TS a.s. Frýdek – Místek
- Fotograf: Václav Novák
- Odpadkový koš: NANUK MM CITÉ