Z Jihlavy do Prahy za tři čtvrtě hodiny. Vysokorychlostní vlaky pojedou z nového terminálu
V Jihlavě má vyrůst nový terminál vysokorychlostní trati. Jeho návrh byl vybrán v architektonické soutěži. „Dotvoří krajinu svými plynulými křivkami,“ slibují architekti z vítězného týmu, složeného z českého studia monom a francouzského AREP Architectes.
EARCH.CZ , 3. 4. 2024
Terminál v Pávově na okraji Jihlavy bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostními vlaky, regionálními vlaky, autobusy i MHD. Počítá se také s parkovištěm až pro 3 000 aut. Se stavbou by se mělo začít v roce 2029 a o pět let později by měl být terminál v provozu. Denně by tu mělo projet kolem sto dvaceti vlaků. Do Prahy jim to bude trvat 40–50 minut.
Více k tématu
Do soutěže na nový terminál, kterou vyhlásila Správa železnic (SŽ), se přihlásilo 25 architektonických týmů. Cílem bylo najít řešení, které se začlení do okolní krajiny, zároveň bylo potřeba vyřešit prostranství před terminálem a také železniční estakádu přes dálnici D1. To se podle poroty, složené ze zástupců SŽ, města a architektů, povedlo nejlépe právě česko-francouzskému týmu složenému z monom a AREP Architectes.
Efektivně propojují všechny druhy dopravy. Zároveň jejich terminál ohleduplně vstupuje do okolí. Konstrukce haly má být ze dřeva a má kopírovat linii trati. „Liniová dřevěná konstrukce prostupuje krajinou a vede cestující z «náměstí» přírodního charakteru tak, aby je intuitivně provedla stanicí směrem k nástupištím. Rozličné typy okolní infrastruktury jako železniční estakáda, dálnice, továrna a vedení vysokého napětí budou potlačeny do pozadí díky přítomnosti jasné architektonické inscenace, poetického a krajinářsky vytvořeného prostředí,“ slibují architekti.
Součástí komponované krajiny, kde se potkávají technické a přírodní prvky, má být i most přes stávající dálnici. Je vzdálený asi 600 metrů od terminálu. Dva navzájem posunuté síťové oblouky umožňují snížit rozpětí a zjednodušit stavbu mostu.
„Po terminálu Praha východ a Roudnice nad Labem je jihlavský terminál už třetím v pořadí, který zná svou budoucí podobu. Vysokorychlostní železnice zvýší dostupnost pracovních příležitostí a vzdělávání a zároveň podpoří život v jednotlivých regionech, což zásadně promění všeobecné vnímání pojmů jako vzdálenost či venkov,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.