Architektura / interiér

Vyladěný dům Maitrea

Propojit hmotu s duchovní inspirací se podařilo při rekonstrukci činžovního domu v centru Prahy. Principy harmonizace s bohatým využitím přírodních materiálů v něm uplatnil architekt Oldřich Hozman, odborník na celostní architekturu.

EARCH.CZ , 8. 11. 2010

Foto: eArch
Činžovní dům z konce 18. století nedaleko Staroměstského náměstí se rozhodla celkově obnovit pražská společnost Maitrea. Slovo maitrea pochází ze sanskrtu a v češtině znamená laskavý a milující, obrazně řečeno. Takový byl i záměr investora a majitele společnosti Antonína Koláčka, který chtěl v centru města vytvořit místo k setkávání a odpočinku, duchovnímu vzdělávání a meditaci. Dům prošel komplexní rekonstrukcí během roku 2008 a kromě přednáškových sálů, informačního centra s knihkupectvím, kanceláří a bytů zde byla v květnu 2009 otevřena vegetariánská restaurace s působivým interiérovým vybavením.

Motto společnosti „Inspirace srdcem“ se promítlo nejen do duchovní roviny projektu, ale taktéž do jeho fyzické podoby, a to ve volbě moderních technologických přístupů včetně ekologických stavebních materiálů. Návrhu se na žádost investora ujal specialista na organické stavby architekt Oldřich Hozman, který se postaral postupně o celkovou realizaci. Na projektu a dodávce interiérů administrativní části budovy se podílela i společnost GG Interstyl, v ostatních prostorách pak zrealizovala interiér podle návrhů architekta Hozmana. Při zrodu konceptu autor mimo jiné dbal na ztotožnění se s domem. Vedením dialogu a častými konzultacemi s majitelem, provozovateli, zaměstnanci i řemeslníky vznikla tvořivá atmosféra, která napomohla k podnětným návrhům v projektu.

„Atmosféru místa vytváří vnitřní naladění a vědomý vztah k celému dílu. Během prováděných prací se uskutečnily několikrát různé oslavy pro bytost domu. Rituály pro bytost místa a blahořečení pro použité materiály,“ uvádí autor projektu.

Jemné energie pro zdraví

S ohledem na lokalitu domu v památkové zóně, ale také z důvodu ekologického přístupu k projektu, se při rekonstrukci využívaly především tradiční historické postupy. Volba konstrukcí, použité materiály a technická zařízení mají také punc zdravotní nezávadnosti a jsou co nejvíce přírodní. „Mnohá z technických řešení jsou navržena tak, aby neměla špatný vliv na lidské zdraví ani na jemné úrovně lidského organismu. Projekt vychází z principů celostní architektury a obsahuje zásady baubiologie a feng-šuej. V domě byly kontrolovány a měřeny různé subtilní energie. Jako příklad uvedu vliv vyzařování nad spodní vodou, Hartmannovy linie, Curryho linie a úrovně energie Bovis,“ popisuje architekt Hozman. Tato měření se prováděla virgulí v kombinaci s geomagnetometrem a v zásadě neprokázala silné geopatogenní zóny, přesto se na základě souvislostí jejich vlivů použily vhodné přírodní materiály. K harmonizaci prostoru pomohlo například použití hliněných omítek v celém domě. V interiérech udržují přirozenou vlhkost vzduchu, pohlcují pachy, akumulují teplotu a také zpříjemňují celkovou akustiku. Z hlediska estetického byly voleny tradiční marocké hlazené omítky, tzv. marocké štuky, které jsou krásně hladké, a navíc se vyznačují výborným přijímáním přírodních barevných pigmentů.

K energetickým úsporám také přispěly nízkoteplotní rozvody, které vytápějí vodou teplou zhruba 40 stupňů Celsia. „Jedná se o tenké trubičky s vodou pod omítkami stěn. Systém tak může využívat kondenzační plynové kotle s vysokou účinností spalování, které dovedou hospodárně ohřívat vodu na nižší teplotu. Stěnové topení má dále tu výhodu, že vydává velmi přirozené sálavé teplo. To je pro člověka nejpřirozenější a zdravé,“ říká Oldřich Hozman. Celý dům je tepelně izolován – u půdní vestavby paropropustnými dřevovláknitými deskami bez chemických pojiv, uliční fasádu zevnitř chrání paropropustné desky z rákosu. Dvorní fasáda je navíc opatřena difuzně otevřenou silikátovou omítkou. Zmíněná technologie patří mezi vůbec první realizace ekologického izolačního materiálu tohoto druhu v Čechách.

Dispoziční řešení

Foto: eArch
Budova o pěti nadzemních podlažích změnila původně okrovou fasádu na jemně růžovou a nenásilně zapadla do linie historické zástavby. Jediným poutačem, který informuje o aktivitách společnosti, je v průčelí u vchodu zavěšené oválné logo s názvem Maitrea v orientálním vizuálním stylu. Dovnitř se vchází dvěma vchody, jeden vede přes informační centrum do prvního patra, kde se nacházejí dvě hlavní seminární místnosti – Velký a Malý sál o rozměrech 60 a 40 m2. Součástí prvního podlaží je také šatna, kuchyňka a terasa. V dalších poschodích jsou umístěny kanceláře společnosti a menší místnosti určené k meditaci, masážím a individuálním terapiím. V posledním patře nalezneme byty a meditační místnost, jež je součástí podkroví. Druhá cesta, kterou lze projít do vyšších pater budovy, vede přes vegetariánskou restauraci, po úzkém schodišti můžeme sejít také směrem do suterénu, kde restaurace pokračuje. K výraznějším změnám v rámci celého objektu došlo při realizaci půdní vestavby, v níž se zbudoval krov, vikýře a nová konstrukce střechy. V některých částech domu se obnovily původní teracové dlažby, ve většině prostor se pokládala palubková dubová prkna, která se povrchově upravovala speciálními oleji.

„Veškeré dřevo na krovy a stropy domu jsem osobně vybíral. Určil jsem také datum kácení stromů v období zimního slunovratu a vybral jsem dny, kdy byl Měsíc v zemské fázi zvěrokruhu a kdy procházel takzvaným přízemím. To je čas, kdy je míza stromů hluboko v kořenech a Měsíc je na obloze nejníže. Dřevo tak získává úžasné vlastnosti, dobře se suší, nekroutí se a nepraská. Trámy jsou pak krásně rovné a pevné,“ vysvětluje architekt. Stavební zásahy se dotkly také některých nosných zdí, zejména v přízemí restaurace.

Inspirace přírodou

Dřevo a přírodní materiály hrají prim rovněž při vybavení interiéru domu. Do všech místností byl navržen nábytek z masivního dubu tak, aby přesně vyhovoval jejich dispozičním i estetickým podmínkám. Hlavní tvary a linie naznačují gesto otevřených rukou nebo evokují otevřený pohár, jenž se „pocitově otevírá pro duchovní svět inspirace“. Pokaždé však pro své atypické pojetí působí téměř jako sochařské solitéry. Kromě organických křivek bez jediné ostré hrany dolaďuje vizuální zážitek příjemná vůně dřevního oleje, kterým jsou natřeny veškeré povrchy masivu. Tak jako v přírodě téměř nic není rovné, v interiérech domu Maitrea se pravoúhlost neobjevuje ani tam, kde by se předpokládala, tedy v rozích stěn a v překladech nad okny. Podle architekta Oldřicha Hozmana díky zaoblenosti působí interiéry měkce, ladně a stylově jednotně. To platí i pro všechna nevšední svítidla od izraelské designérky Ayaly Serfaty, jejichž tvary připomínají nejrůznější rostlinné a živočišné formy.

Chvála uměleckého řemesla

Podobně jako v ostatních částech domu byly použity přírodní materiály a oblé linie také v prostoru vegetariánské restaurace v přízemí a suterénu. Jejím hlavním rysem je otevřenost volných dispozic a následná určitá kompaktnost zúžených prostorů, rytmické rozšíření a zúžení, přinášející do interiéru dynamiku a zamezující jednotvárnosti. Restaurace vyniká umělecky vyladěným interiérem, který lze dobře vnímat i přes skleněné výlohy z ulice. Uvnitř zaujme nakloněné zrcadlo v typickém tvaru zdvižených rukou, jež zavěšené nad „zvlněným“ barem opticky zvětšuje místnost. Podle nauky feng-šuej zabraňují takto umístěná zrcadla odtoku životní energie čchi do sousední kuchyně, kde protéká hodně vody, která na sebe životní energii váže.

Na dřevěné podlaze stojí umělecky zpracované jídelní stoly s nohou z tenkých barevných lištiček, inspirovanou rostlinnými motivy, a italské designové židle, dokončené podle vlastních návrhů čalouněním a povrchovou úpravou. Celkovou atmosféru zpříjemňují originální svítidla z přírodního hedvábí ve tvaru zeleniny od izraelské návrhářky. „Umělecké řemeslo vzbuzuje pocit prostředí, kterému byla věnována péče do posledního detailu. Do této úrovně zpracování patří také ručně patinované stropy, které jsou povrchově upravené vzájemně se překrývajícími vrstvami měděné a zlaté barvy,“ říká Oldřich Hozman. Restauraci zdobí dvě pohybující se fontány od akademického sochaře Františka Svátka, které podle učení feng-šuej vnášejí do prostoru pohyb a mají relaxační účinky. Vodní živel doplňuje v suterénní části oheň v krbu, jenž stejně jako stékající voda po kaskádách fontány přináší klid a dobrý pocit.

 Název:  Rekonstrukce domu Maitrea v Praze

 Autor:  Akad. arch. Oldřich Hozman (Studio ARC)

 Investor:  Maitrea a. s.

 Dodavatel stavby:  Alterstav s. r. o.

 Dodavatel interiérů:  GG Interstyl s. r. o.

 Užitná plocha:  1800 m2

 Obestavěný prostor:  6000 m3

 Projekt:  2007 - 2008

 Realizace:  2008 - 2009

Foto: eArch
Akad. arch. Oldřich Hozman (*1964 v Praze)

Vystudoval architekturu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Architektonické tvorbě se věnuje profesionálně od roku 1989. Do svých návrhů zahrnuje principy feng-šuej, geomantie, ekologie a organických staveb. Prosazuje celostní pohled na tvorbu zdravého prostředí a architektury. Přednáší o nových přístupech tvorby architektury v souladu s přírodou. V roce 1993 založil vlastní architektonické studio, které od roku 1997 nese název Studio ARC. Pravidelně se účastní tuzemských i mezinárodních 10 Zvlněný tvar veletrhů a konferencí ekologické architektury.

 

Psáno pro časopis Projekt 7-8/2010

Foto: eArch
Představujeme / Anarchitekt 6 / Mozaika 18 // Výstavy & soutěže / Grand Prix architektů 22 // Projekty & realizace / Zastupitelský úřad ve Washingtonu 26 / Městský mobiliář 32 // Materiály & technologie / Vstupní brány do obytného domu 38 / Stínicí technika 44 // Interiéry & vybavení / Dům osobního rozvoje Maitrea 52

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři