Architektura /

Volá Londýn, volá 100% Design

Ten, kdo se zajímá o design a především o srovnání designu britského se světovým, neměl by letos přeslechnout už desáté volání. Může zažít konfrontaci známých, „zaběhnutých“ světových či britských firem se začínajícími designéry.

Lenka Žižková , 2. 3. 2004

Komu nebude stačit pastva pro oči na vlastním veletrhu, může si nechat zamotat hlavu novými myšlenkami na odborných seminářích a diskusích. Zbudou-li mu síly, může vyrazit do Londýna na 100% Guaranted, tj. obchůzku galerií a showroomů, nebo zaskočit do bývalé továrny na výrobu čaje Tea Building, kde probíhá Designersblock. Londýn není Milano ani Praha, takže se nelze městem jen tak procházet a vyhlížet design. Nepotkáte se zde s průvody milánských nadšenců spěchajících za designem ani se studenty loudajícími se za týmž cílem Prahou. Zato budete přesedat z metra na metro, a pak ještě na autobus, a pak podle průvodce a mapy, někdy marně, hledat příslušný showroom. Nemusí se do něj totiž vstupovat v úrovni ulice a už vůbec před ním nemusí vlát žádná vlajka. Uvnitř může být nacpáno – nebo tam můžete být úplně sami. Poznámky ze zápisníku návštěvníkaVlastní veletrh 100% Design probíhá v jedné z hal Earls Court. I zde se musíte připravit na jiné přivítání než třeba v Milaně Kolíně nad Rýnem, Frankfurtu nad Mohanem, Kortrijku. Pokud imigrační úředník na letišti uzná, že vypadáte na návštěvníka veletrhu s designem a že nemíníte v Británii zakotvit, vystojíte-li frontu před výstavištěm, několikrát odpovíte na dotaz pořadateli, že jste skutečně na místě, kde jste chtěli být, tj. na veletrhu s designem, a projdete kontrolou, která si vás „přečte“ a někam pomocí tužkových skenerů zařadí, otevře se před vámi prostor velký asi jako T-mobile aréna na pražském Výstavišti. Pak je dobré zůstat tu tři dny, protože jinak se vám množství vjemů v mysli neutřídí a těžko si vůbec nějaký obraz uděláte. Na rozdíl od jiných světových veletrhů tohoto typu jsou zde totiž na jednom místě zastoupeny velké zahraniční a britské firmy, malá designérská studia i jednotliví designéři. Na ploše je tolik expozic, že jsou uličky zmenšeny na minimum. Najdete zde nábytek sériově vyráběný i autorský, krby, koberce, bytový textil, potahové látky, kůže, tapety, bytové doplňky. Také sklo do veřejných interiérů i domácností, porcelán, keramické dlaždice, koupelnové vybavení, svítidla, nátěrové hmoty, různé druhy více či méně umělých materiálů, telekomunikační zařízení, zastoupení domácího i zahraničního odborného tisku i prodej dárkových předmětů. Několik občerstvovacích „stanic“ je ve stálém obležení, lavice a židle jsou neustále obsazeny, a tak se sedí, jí a pije i na zemi.Návštěvníka, který je na 100% Designu poprvé, příjemně překvapí třídenní vydávání novin 100% Daily, informujících o lidech, produktech, událostech, nově vystavujících firmách či designérech, nominacích na ceny (Češi na stánku Czechmania byli nominováni ve dvou kategoriích, nakonec nevyhráli) i o členech poroty. Souběžně s veletrhem se konaly semináře a diskuse na atraktivní témata, vždy pod patronací nějakého časopisu a se zajímavými lidmi z oblasti designu, marketingu, reklamy apod. (S potěšením jsem zaznamenala, že pro seminář Ženy v designu byla mezi diskutéry zařazena také Eva Jiřičná.) Pro pořádek uvádím, že 100% Designu se zúčastnilo 430 vystavovatelů, podívat se přišlo 35 878 návštěvníků (přesnost dána přísnou kontrolou), na doprovodném programu 100% Guaranted se podílelo 65 galerií či showroomů. Něco jiného k viděníBritové jsou přesvědčeni, že k bydlení patří krb. Přesvědčuje nás o tom anglická literatura i filmy. Na veletrhu to potvrdila účast řady firem, které však naprosto popíraly tradiční pojetí tohoto fascinujícího znaku teplého domova. Nepředstavujte si proto krby těžkopádné a kamenné. Některé doslova visely na stěně jako obraz nebo „plavaly“ prostorem či to byly sochařské objekty plné ohně (Diligence), v jiných byl médiem plyn a plaménky pak probleskovaly mezi bílými oblázky (Acantha, Platonic Fireplace Company, CVO Fire Ltd). Jeden z nich použila například Eva Jiřičná při známé rekonstrukci půdy v barokním paláci v Praze. Jindy to byly mísy, koše či plata plná kamenů a mezi nimi probleskujícího ohně.Britové mají rádi příjemné osvětlení, proto zde svítidla vystavovalo hodně firem a všechna byla zajímavá – ať průmyslově vyráběná, nebo autorská, často originálně pojatá. K nejatraktivnějším produktům této branže patřily lampy londýnské firmy Mothmos, které reagovaly změnou barevnosti a někdy i zvukově na měnící se vzdálenost ruky nebo tlak. Měly i netradiční tvary, připomínaly třeba hromadu barevně proměnlivých svítících valounků, kvádrů, vajíček či koulí.Britové patrně také rádi používají v interiéru sklo, protože zde vystavovala řada firem různé skleněné modulové systémy, stěny, tabule prostupující prostorem apod. Přesto, že na 100% Designu bylo zastoupeno hodně plastů, mají Britové jistě stále rádi masivní dřevo i překližku, jinak by zde nevystavovalo tolik zručných řemeslníků nebo velkých či menších podniků zajímavé kousky experimentálního, nápaditého i vytříbeně elegantního nábytku.V Británii stále vzniká originální bytový textil, což dokazovaly více než dvě desítky vystavujících domácích designérů, studií i výrobci. Na rozdíl od jiných produktů nebyl tlak současných světových trendů na domácím bytovém textilu příliš patrný.100% Design nepředstavuje klasický veletrh trendů, na jaký jsme zvyklí z návštěv kontinentálních specializovaných veletrhů, je to spíše výbušná směs firem, studií a jednotlivců, z nichž si vybrat není na první pohled nijak jednoduché. Hodně exponátů bylo na rozhraní řemesla, unikátních objektů a průmyslově vyrobitelného designu. Našla se zde řada inspirací historií dávnou i nedávnou i posledními novinkami z Milana. Práce mladých designérů byly vtipné, svěží, nápadité, provokativní, opuštěn byl minimalismus a zrodily se osobité barevné objekty biomorfních tvarů. Nejzajímavější výtvory však byly na výstavě Designersblock v Tea Building, kde neformálnost továrního objektu, vystavujících designérů a vystavovaných objektů byla osvěžením v byznysu točícím se dnes kolem každé designérské události.Český stánek CzechMania, organizovaný ředitelem Českého centra v Londýně ing. Tomášem Zykánem v Earls Court 2, byl pro našince ve všem tom veletržním mumraji klidnou oázou. Byl koncipován jednoduše a komerčně, nepředváděl žádné experimenty nebo projekty. Na velké desce zhruba 4 x 2 m byly vystaveny kvalitní soudobé již vyráběné produkty, které bylo možno téměř okamžitě objednat a prodávat. Patřily k nim skleněné objekty Zdenka Lhotského, Lady Semecké, Jitky Skuhravé, Dagmar Hovorkové, Michala Froňka, Jana Němečka, Ronyho Plesla, porcelán Daniela Piršče, Maxima Velčovského ad.). Snad k nejosahávanějším patřil český exponát – vana Rafty (design Richard Janoušek) vyráběná v moravské firmě Teiko. Na veletrhu ji vystavovala anglická firma Avanti. Bohužel na veletrhu i v britském odborném tisku byla označována jako domácí design a produkt.Něco navíc = 100% DetailLoni poprvé se představil vedle 100% Designu, a to doslovně, protože ve vedlejší hale, veletrh 100% Detail. Šlo o inovativní stavební materiály. A jelikož se jich sešlo hodně zajímavých, byly vyhlášeny ceny 100% Detail Innovation Awards a Best Show, udělované porotou složenou z významných britských a zahraničních architektů. Veletrh probíhal pod záštitou RIBA (The Royal Institute of British Architects), což na jeho kvalitě bylo vidět. Ve velkých stáncích plných zajímavých materiálů a konstrukcí se mohl člověk nadechnout a vydechnout. To v hale s designem nebylo pro množství vystavujících a návštěvníků téměř možné. Také ke 100% Detailu probíhaly odborné semináře a diskuse s významnými evropskými a světovými architekty, staviteli a firmami. 100% Design 2004 volá! Konat se bude 23. až 26. září.Psáno pro časopis domov

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři