Věž jako kosmická stanice
Věž žižkovského vysílače vzbudila v době své realizace (1985-1992) velkou pozornost neboť se jedná o stavbu naprosto kontrastující s okolní historickou zástavbou. Je zdrojem emocí kladných ale i záporných. Dodnes se například v různých světových žebříčcích nejošklivějších staveb objevuje na předních pozicích.
Jaroslav Sládeček , 7. 6. 2013
Ateliér SAD
V letech 2009 – 2012 proběhla celková rekonstrukce tohoto jedinečného objektu pod vedením mladého architektonického ateliéru SAD v čele s architekty Adamem Jirkalem, Jerry Kozou a autorizovaným inženýrem Tomášem Kalhousem. Tento ateliér se od svých počátků profiloval svou snahou o komplexní a promyšlené řešení, vedoucí k netradičním a převážně organickým futuristickým formám. Jejich zásadní realizací z poslední doby byla benzínová čerpací stanice ve slovenském Matúškovu, která naprosto vyvrací a posouvá zažité představy o tom, jak by měla benzínová pumpa vypadat.
Netradiční pojetí architektonických návrhů je paralelou, která přivedla ateliér SAD také k zakázce rekonstrukce oslavované i nenáviděné věže žižkovského vysílače. Ke svému úkolu – vytvořit z věže místo, kam by stálo za to zajít – se postavili zodpovědně a komplexně. Výsledek potvrzuje, že se jim tento záměr podařilo naplnit, k čemuž dopomohly i nezvyklé a méně často používané materiály, jako například podlahové systémy SikaDesign® respektive barevná finální samonivelační cementová stěrka SikaDecor®.
Koncept rekonstrukce
„U projektu žižkovské věže se dá zjednodušeně říct, že 90% naší práce je v tom, co vlastně není vidět. Jsou to veškerá ta střeva – technologie a jejich koordinace. Byl to ten nejsložitější projekt jaký jsme dosud udělali. Spíše než projektování stavby to připomínalo konstruování ponorky.“ ozřejmuje s úsměvem situaci Jerry Koza a dále vysvětluje svůj koncept: „Získat 360° výhled na město, to bylo to hlavní téma našeho projektu. Tomu se přizpůsobilo úplně všechno včetně nového požárního a evakuačního řešení a dalších funkčních součástí stavby. Stejným způsobem jsme řešili i vyšší patro s vyhlídkou, kterému se dříve přezdívalo labyrint, protože díky úzkým chodbám tam člověk ztrácel přehled, kolikrát již celé patro obešel.“
Design a SikaDecor®
Výsledný návrh interiérů byl podle slov autorů jen pomyslnou třešničkou na dortu. Přesto se však jedná o zásadní část projektu, podle které může veřejnost jeho úspěšnost sama posoudit. Veškeré vnitřní povrchy – jednolité podhledy i podlahy – celkový zážitek ještě více umocňují a spoluvytvářejí dokonalou atmosféru luxusní designové restaurace s futuristickým nádechem, který je v jednotě s celkovým fantastickým charakterem této ojedinělé stavby.
K tomu přispívají již zmínění bezešvé povrchy litých podlah s názvem SikaDecor®, které patří do podlahových systémů společnosti Sika. Sika nabízí jak podlahové systémy na bázi pryskyřice, tak systémy na bázi cementové stěrky kam patří i SikaDecor®. Finální samonivelační cementová stěrka SikaDecor® má hlavní přednost v absolutně rovném povrchu, který je zároveň i vodoodpudivý a vysoce odolný proti otěru a znečištění. Tato technologie dokonce umožňuje v případě menšího poškození povrch přelakovat nebo přebrousit. Nezanedbatelnou výhodou je také možnost výběru z řady barevných odstínů.
Důvodem vzrůstající obliby systémů jako je SikaDecor® je v současnosti vedle příklonu k technicistním povrchům zároveň i touha po jednoduchosti a exkluzivitě, která dokáže stále znovu uvádět v úžas. O tom svědčí i nebývalé množství každodenních návštěvníků rekonstruované televizní věže na Žižkově.
O podlaze SikaDecor® se dozvíte více na stránkách výrobce, nebo na nové architektonické sociální síti ARCHICAKES.
Více k tématu
- Autoři: Jerry Koza, Adam Jirkal, Tomáš Kalhous
- Ateliér: Atelier SAD
- Země: Česká republika
- Město: Praha
- Realizace: 2012
- Materiál: SikaDecor®
- Poznámka: Dodavatel materiálu - Sika CZ