Vesmírná loď v srdci Berlína. Před 50 lety navrhli Machoninovi brutalistické velvyslanectví
Přesně před půl stoletím vytvořili architekti-manželé Vladimír a Věra Machoninovi návrh budovy českého velvyslanectví v Berlíně. Výročí připomíná nově otevřená výstava fotografií.
Adéla Vaculíková , 8. 4. 2022
„Budova českého velvyslanectví v Berlíně, navržená architekty Věrou Machoninovou a Vladimírem Machoninem, je architektonickou ikonou postavenou v srdci rozděleného města,“ říkají Helena Huber-Doudová a Simona Binko, kurátorky právě zahájené výstavy s názvem Raumschiff Enterprise v Českém centru v Berlíně.
Stavba skulpturálních tvarů připomínající tmavý krystal letos slaví 50. výročí od vzniku svého návrhu z roku 1972. Manželé Machoninovi − autoři obchodního domu Kotva a Domu bytové kultury v Praze nebo Hotelu Thermal v Karlových Varech − se ke stavbě tehdy tehdejšího zastupitelského úřadu ČSSR v NDR dostali prostřednictvím architektonické soutěže z roku 1970.
Více k tématu
Realizaci stavby, která dnes patří k ikonám brutalismu v Berlíně, ale hned na samém začátku stihly nemalé komplikace. Návrh velvyslanectví, tak jak ho známe dnes, vznikl až o dva roky později. Stavba totiž nakonec stojí na jiném místě, něž bylo původně zamýšleno. Manželé Machoninovi v rámci soutěže budovu navrhli pro parcelu na Liepzigerstrasse, jedné z tepen procházejících centrem Berlína. Stavbě bylo ale nakonec vyhrazeno místo nedaleko Berlínské zdi − na křižovatce cest Wilhemstrasse a Mohrenstrasse.
Budova postavená ve čtvrti Friedrichstadt si díky své futuristické siluetě u Berlíňanů vysloužila přezdívku Raumschiff Enterprise – podle německého překladu názvu amerického filmu Star Trek. Působila zkrátka, jako by sem spadla z nebe.
Přezdívku Raumschiff Enterprise nyní jako svůj název převzala také výstava organizovaná Českým centrem v Berlíně, které v budově velvyslanectví sídlí. Výstavní prostory centra se zaplnily díly fotografů Simona Schneppa a Morgane Renou. Jejich polo-inscenované fotografie z interiérů velvyslanectví zde doprovází historické plány zapůjčené Národní galerií Praha a historické fotografie s modelem budovy ze sbírek Berlinische Galerie.
„Budova velvyslanectví je vynikajícím dílem brutalismu v Berlíně. Z pohledu kreativity a stylu její jedinečné rysy překračují rozdíl mezi Východem a Západem. Kvalita se projevuje v individuálních návrzích architektů, jejich konstrukčních schopnostech, uměleckém pojetí a řemeslné zručnosti. Navzdory tomu je budova někdy přijímaná obtížně se slovy, že jde o „komunistickou“ nebo „východní“ stavbu, která se obtížně udržuje,“ přibližují kurátorky.
Budova ve tvaru krychle se seříznutými rohy je vizuálně rozdělena na dvě trojúhelníkové části o různých výškách. Do jinak horizontálně členěné budovy s krystalicky zalomenými pásovými okny a parapety pronikají jako čepele dvě schodišťové věže s obkladem z plechu. Ostatní fasády jsou obloženy libereckou žulou, která barevně navazuje na dohněda zabarvené tabule skla. Tmavé barvy použité v exteriéru pak kontrastují se sytými oranžovými a žlutými interiéry vybavenými nábytkem zhotoveným budově přímo na míru.
Vnitřní prostory, včetně těch reprezentačních umístěných v hmotově odlišeném „pianu nobile“ v prvním patře, dodnes dotváří původní nábytek navržený předními designéry tehdejší doby. Množství kusů sedacího nábytku z ohýbaného dřeva s výrazným polstrováním navrhli sami Machoninovi. Objevila se zde ale i díla Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové nebo manželů Roubíčkových, kteří pro interiéry majestátní budovy navrhli svítidla.
Tento okouzlující Gesmtkunstwerk se na svých fotografiích snažili zachytit i fotografové Simon Schnepp a Morgane Renou. Výstava v Českém centru se otevřela slavnostní vernisáží 7. 4. 2022 a potrvá až do 3. 10. 2022 – máte tedy dostatek času do Berlína vyrazit a toto úchvatné dílo české poválečné architektury zažít na vlastní kůži.