VELKÉ ZÁMĚRY SOCIALISTICKÉHO REALISMU V PRAZE >2.díl<
Zásady socialistického realismu v urbanismu nám nastiňuje přednáška Stanislava Semeráda z března 1951, která byla otištěna v časopise Architektura ČSR. Semerád zde období mezi válkami charakterizuje jako improvizaci v urbanismu, nerespektování architektonického dědictví, požaduje nutnost navázání na tradici a místo. U funkcionalistického přístupu mu chybí vyšší ideové cíle, kterých není, jak píše, kapitalismus vůbec schopen. Utilitární splnění všech požadavků považuje za základ a ne za cíl. Utilitaritou vzniká město bezvýrazné, nudné, nehezké ale i nepohodlné. >>>
Michal Fischer , 19. 12. 2002
Zásady navrhování ve stylu socialistického realismu musí obsahovat plné respektování a odkrytí krásy přírody, zesílení jejího účinku na člověka. Klade se důraz na přírodní prvky, na jejich orientační významnost. Zásadní význam má kompoziční páteř a vzájemné propojení důležitých center podle hesla "jaký střed takové město". Umístění veřejných budov je rozhodující, společensky významné budovy určují ráz města, zdůrazňují hlavní a nejvýznamnější body ve městě. Výškové kompozici musí být věnována mimořádná pozornost, dominanty volit tak, aby příliš neuškodily stávající siluetě. V celkové kompozici mají být zvýrazněna architektonická díla minulosti, ozdobou jsou pomníky velkých událostí a lidí, sochy v parcích, pavilony, kašny ... Velmi důležitá je vnitřní bloková zeleň. Semerád srovnává situaci s obdobím kapitalismu, kdy se vnitrobloková zeleň zastavovala různými provizorními stavbami pro výrobní aktivity. 1925-1929 PROTOSORELA - PALACKÉHO NÁMĚSTÍ - BOHUMIL HYPŠMAN Jako hlavního představitele tradicionalismu, a tím do jisté míry předchůdce socialistického realismu v urbanismu, lze uvést Bohumila Hypšmana. Ve svém návrhu na rekonstrukci Palackého náměstí z let 1925-1929 zachovává dominantní postavení kláštera "Na Slovanech", před kterým vytváří prolomenou frontu nových veřejných budov ve stylu tradicionalismu, takto formované náměstí pak rozevírá směrem k řece. Podobné kompoziční schéma často nalézáme v pozdějších návrzích socialistického realismu z padesátých let. Bohumil Hypšman se též účastní soutěže na budovu parlamentu na Letné s neoklasizujícím návrhem. Z roku 1955 pochází jeho návrh na regulaci části Podolí, kterým chtěl sjednotit nábřeží v tomto úseku řeky Vltavy.