V Sofii postaví 300 metrů dlouhou lávku podle návrhu českých architektů. Studio Boele s jejím návrhem zvítězilo v mezinárodní soutěži
Architektonická kancelář Boele zvítězila v otevřené anonymní mezinárodní soutěži na návrh nové lávky pro pěší v bulharské Sofii, jejíž výstavba je naplánována na konec roku 2023. Ve spolupráci s mostními inženýry z berlínské kanceláře BuroHappold uspěli v konkurenci 21 dalších týmů z celé Evropy.
Boele architekti , 2. 11. 2022
Vítězné studio Boele založili architekti Pavel Fajfr a Petr Šuma v roce 2021. Pro ateliér je to letos již druhé významné vítězství krátce poté, co jejich návrh ve spolupráci s britským studiem William Matthews Associates zvítězil v mezinárodní soutěži na stanice lanovek a pylonů z pražské Podbaby do Bohnic.
Soutěž na lávku pro pěší uspořádal odbor architektury a územního plánování města Sofie s cílem najít nejvhodnější způsob, jak propojit dvě části sofijského Jižního parku, které v současnosti rozděluje frekventovaná ulice Biala Čerkva. Park je důležitým prvkem sofijské krajiny pro rekreaci lidí i pro mikroklima města a má zásadní význam i z hlediska své funkce biokoridoru pro propojení flóry a fauny z pohoří Vitoša do centra Sofie. Očekává se, že po dokončení mostu vznikne souvislá pěší promenáda a cyklostezka po celé délce parku, vedoucí od Národního paláce kultury až k časti ‚Jižní park III’ - biologicky nejrozmanitější a nejoblíbenější části parku.
Více k tématu
Předložené návrhy hodnotila mezinárodní porota, mezi jejichž členy byli například Jesper Dahl (vedoucí úřadu plánování v kodaňském Frederiksbergu), Milutin Folic (bývalý hlavní městský architekt a hlavní urbanista města Bělehradu) a Resul Emra Shaha (předseda istanbulské plánovací agentury). Porota ocenila zejména to, jak elegantní, jednoduché a dobře zakomponované je řešení, které umožňuje nejen přecházení, ale i vytvoření nového zážitku ve městě (a z města).
Hlavní ambicí autorského týmu je vytvořit nerušené pěší a cyklistické propojení a zároveň minimalizovat dopady na flóru a faunu parku, které vznikají v průběhu výstavby. Navržený dlouhý zaoblený most se pohodlně zdvihá, aby překlenul požadovanou průjezdní výšku silnice Biala Čerkva. Ve své organické podobě se proplétá zelení parku, vyhýbá se místům s hustou vegetací nebo s cennými stromy, a zároveň křižuje řeku Perlovskou. Konstrukce také zprostředkuje nový zážitek pro přecházející – v nejvyšších částech most plyne mezi korunami stromů, čímž nabízí jedinečný pohled nejen na park, ale také nádherný výhled na horu Vitoša v blízkosti města Sofie. Mostovka má proměnlivou šířku a poskytuje prostory, kde se lidé mohou také zastavit, posedět a užít si tyto výhledy.
Navržený tvar lávky je inspirován svým přírodním prostředím a dále využívá šetrný přírodní konstrukční materiál (lepené lamelové dřevo). Zvolený materiál umožnuje využití lehčí mechanizace výstavby a omezuje dopad projektu na životní prostředí a jeho uhlíkovou stopu. Délka mostu je přibližně 325 metru a jeho konstrukce je navržena jako spojitý nosník s rozpětím od 13 do 15 metrů. Šířka 450 mm vysoké mostovky se pohybuje od 4,5 m do 6,5 m a je rozdělena na 20-24 m dlouhé úseky, které jsou spojeny ocelovými spoji. Mostovka z lepeného lamelového dřeva je podepřena na šikmých ocelových sloupech, jejichž sklon má minimalizovat stopu v parku a zachovat maximální rozpětí 15 metrů každé sekce. Stabilitu mostu v podélném směru zajišťují dvojice vzájemně nakloněných podpěr.
Pozornost, která byla soutěži a jejím následným výsledkům věnována v místních médiích, odráží význam tohoto projektu a snahu veřejné správy realizovat v Sofii toto důležité spojení, které přinese městu a jeho obyvatelům novou hodnotu.
"Věděli jsme, že náš návrh musí být pokorný a musí podpořit už tak krásný kontext, do kterého vstupujeme. Jižní park je pro Sofii klíčovou rekreační oblastí. Chtěli jsme proto přinést stavbu, která bude nejen jednoduchá a funkční, ale také plně v harmonii se svým okolím," říká hlavní architekt projektu Petr Šuma ze studia Boele.
"Mohu říci, že tato soutěž byla velmi kvalitní, a to jak z hlediska organizace, tak z hlediska předložených prací. Máme za sebou několik dní demokratických diskusí. A i když jsme se neshodli na všem, o čem jsme mluvili; shodli jsme se, že vítěz je nejlepším řešením pro město Sofii a její občany," uvádí Milotin Folic, bývalý hlavní městský architekt a hlavní urbanista města Bělehradu. "Návrh je velmi jednoduchý, efektivní, neruší okolí, je velmi dobře začleněn kolem řeky, umožňuje nejen přechod, ale vytváří nový zážitek ve městě. Tímto návrhem se Sofie dostala na stejnou úroveň řešení veřejných prostranství jako Kodaň, Curych a další."