Rekonstrukce Kulturního domu v Letohradě; architekti.in Foto: Jiří Alexandr Bednář
Architektura / občanské stavby

V Domě kultury v Letohradě se dá tančit, zajít do kina, či na koncert, ale i příjemně posedět v kavárně

Dům kultury v Letohradě, který zahrnuje i Základní uměleckou školu, prošel rekonstrukcí. Socialistický kulturní dům se stal vlídnějším a otevřenějším kulturním prostorem.

EARCH.CZ , 25. 10. 2024 / Advertorial

Rekonstrukce kulturního domu doplněná o prostory ZUŠ měla za cíl oběma institucím umožnit vzájemnou podporu a využít nabízející se spolupráci. „Jedním ze základních požadavků, které ale návrh zásadně ovlivnily, bylo doplnění prostorného tanečního sálu a následně také komorního sálu ZUŠ,“ uvádí architekt Lukáš Svoboda ze studia Architekti.in, které je autorem celé rekonstrukce. „Tento přístup si vynucoval radikální zásah do provozu i podoby stávající stavby; na druhou stranu tím umožnil zlepšení řady dalších souvislostí, provozních vazeb i technických řešení.“

Foto: Rekonstrukce kulturního domu byla doplněná také o prostory ZUŠ. Obě dvě instituce nyní mohou prostory využívat společně a paralelně. 

Změna na první pohled - nový přívětivější vstup

Původní stavba měla podle architektů velký potenciál ke zlepšení ve všech ohledech. „Potřebovali jsme především adekvátně otevřít vstup do budovy (včetně návaznosti na veřejný prostor), odstranit bariéry návštěvníkům a zjednodušit provozní vazby budovy,“ vysvětluje Svoboda. „Stavbu jsme chtěli vizuálně odlehčit a dát jí novou dynamiku. Hledali jsme formu, jak navázat na původní tvarosloví, a přitom udělat krok dále.“ Vstupní předprostor, který dříve sloužil jako parkoviště, byl tedy rozšířen a kultivován. Původní vstupní schodiště se odstranilo a architekti jej nahradili měkce stoupající bezbariérovou plochou. To s sebou přineslo také změny v dopravním řešení, díky kterým se podařilo napřímit pěší trasy do blízkých škol. Vstupy do kulturního domu i ZUŠ získaly nově krytí v podobě přístavby se střešním přesahem. Vzniklo prostorné závětří, které slouží zároveň jako „zahrádka“ kavárny.

Foto: Původní vstupní schodiště se odstranilo a architekti jej nahradili měkce stoupající bezbariérovou plochou. 

Foyer

Také foyer potřebovalo větší zásah. „Původní komplikované řešení bylo očištěno od řady dílčích bariér ve formě dveřních clon, stěn, sloupů. Nové otevřené foyer pak logicky a přehledně propojuje všechny základní provozní části budovy,“ vysvětlují architekti ve své autorské zprávě. Foyer tak nyní slouží jako centrální prostor s veškerým návštěvnickým servisem, odkud se také vstupuje do hlavního sálu. Na balkón a do tanečního sálu je pak vstup po schodišti.

Foto: „Instalovaná variantní mobilní stěna, zatemnění a stohovatelný mobiliář umožňují provoz přizpůsobit požadavkům tanečních kurzů a soutěží, výstav, přednášek, meetingů, či komornějších projekcí.“ 

Tři sály

Kulturní dům nyní disponuje celkem třemi sály a ačkoliv má každý z nich své specifické parametry, fungovat mohou současně. Původní hlavní sál bude i nadále sloužit především pro divadelní představení a akustickou hudební produkci. Nově vzniklý tzv. „taneční“ sál by měl sloužit hlavně tanci, ale má i jiné možnosti. „Instalovaná variantní mobilní stěna, zatemnění a stohovatelný mobiliář umožňují provoz přizpůsobit požadavkům tanečních kurzů a soutěží, výstav, přednášek, meetingů, či komornějších projekcí.“ Poslední komorní sál, který je v přístavbě budovy, má sloužit převážně potřebám ZUŠ.

Foto: Barové stoličky Spot a modulární sestava Club a křesla Melody Meeting 

Při výběru vnitřního vybavení se architekti rozhodli spolupracovat mj. s českou firmou LD Seating, která jim zajistila vybavení převážně do foyer budovy. „V sortimentu jsme vybrali, co jsme potřebovali, v odpovídajícím designu a kvalitě. Hledali jsme typově rozličný sedací mobiliář, především do hlavního foyer. Např. modulární sestava nám umožnila vytvořit adekvátní prostorné sezení, které kapacitně obstojí i při plném vytížení kulturního centra. Navíc nebyl problém s certifikací do veřejných prostor a požárními atesty.“ uzavírá Lukáš Svoboda.

Použité produkty

LD Seating: Barové židle Spot, Modulární sestava křesel Club a křesla Melody Meeting

  • Autoři: Lukáš Svoboda, Petr Kříž, Marek Gabriel Ječmen
  • Ateliér: architekti.in
  • Země: Česká republika
  • Fotograf: Jiří Alexandr Bednář
  • Investor: Město Letohrad
  • Zastavěná plocha: 1970 m²
  • Obestavěný prostor: 20400 m³
  • Soutěž: 2018
  • Projekt: 2020 - Atelier 99 s.r.o.
  • Realizace: 2021-2023
  • Generální projektant: Atelier 99 s.r.o.
  • autor: EARCH.CZ *
  • publikováno: * 25. 10. 2024
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři