Unikátní online výstava Pokoje 2020 zavede diváky do soukromí mladých umělců
9. ročník site-specific přehlídky mladého umění POKOJE 2020 se uskuteční již od 7. do 20. prosince ve speciální online ‒ Stay Home ‒ edici. Tradiční formát oživení místností chátrajících budov v centru Prahy narušila současná epidemiologická situace a nechala vzniknout novému nápadu ‒ proměně pokojů a ateliérů, ve kterých studenti žijí a tvoří. V soukromí vysokoškolských studentů umění vzniklo 112 projektů, které jsou jedinečnou uměleckou výpovědí o dnešní době. Všechna videa a fotozáznamy projektů se stanou součástí online výstavy, jež bude divákům zpřístupněna zde.
EARCH.CZ , 3. 12. 2020
112 přihlášených projektů, 19 uměleckých škol a více než 70 ateliérů, taková je bilance účasti letošního ročníku. „Potěšil nás nebývalý ohlas, kdy i díky úzké spolupráci s vedením vysokých škol dorazilo přes sto přihlášek z celé České republiky. Letošní změna konceptu přinesla i zapojení studentů ze zahraničí. Diváci tak budou moci nahlédnout do pokojů nejen českých, ale i francouzských, britských, polských i slovenských studentů,” prozradila programová ředitelka výstavy Kamila Huptychová. Za normálních okolností je přehlídka limitována počtem místností dané budovy. „I nyní jsme přistoupili k vytvoření kurátorského výběru projektů, které nás zaujaly nejvíce. Jelikož naším primárním cílem bylo v této nelehké době podpořit studenty v tvorbě, budou na virtuální výstavě k vidění i projekty, které se nevešly do kurátorského výběru,” doplnila Kamila Huptychová.
Pokoje stokrát jinak
Výstava Pokoje 2020 představuje neobyčejně pestrý soubor uměleckých počinů, které nepostrádají vizuální působivost, nápad, hloubku, mnohdy i nadsázku, humor a vtip. „Studenti se ve svých projektech vyrovnávali s pocity odcizení a samoty, současně ale hledali způsoby, jak i za ztížených podmínek nadále tvořit a z limitů učinit přednosti. Jejich práce se tak staly jedinečnou a bytostně aktuální uměleckou výpovědí o této době,” říká Kamila Huptychová.
TO DO LIST ROOM 2020 – Karolina Galinauskaitė, UMPRUM
V důsledku koronakrize na sebe lidé vyvíjí tlak stát se nejproduktivnějším člověkem – práce, studium, cvičení, zdokonalovat se v různých věcech. Instalace To Do List Room 2020 symbolizuje monstrum tlaku vyvíjeného na lidi v současné situaci, které se skládá z více než 600 lepících poznámek. „Společnost i sociální média říkají, že nyní máme spoustu volného času na to, abychom se naučili něco nového, naučili se nové jazyky, spustili náš web, uběhli 100 kilometrů, byli produktivní a byli nejúspěšnější osobou roku. Snažíme se dělat víc a víc, být nejlepšími verzemi sebe sama a snažit se vyhnout úzkosti ze světové pandemie a z toho, co se nám může stát dál,” popsala autorka nápadu Karolina Galinauskaitė.
SYPKÉ HRANICE – Kristína Pechová, Ostravská univerzita
V reakci na karanténu a izolaci vznikl video komentář Kristíny Pechové, která se inspirovala tibetskými velkoformátovými kresbami pískem, jež jsou dokončené teprve v momentě jejich zničení. Z celého cyklu tvorby zbyde čistá zkušenost a prožitek. „Sypké hranice vyjadřují snahu o zachování psychického pokoje, vyrovnanosti a zároveň poukazují na touhu po socializaci a dotyku,” prozradila autorka. Výsledný obraz, vytvořený z dostupných a trvanlivých potravin (rýže, těstoviny, sladkosti), znázorňuje společenskou hru Twister.
SKRZE KRAJINY A MOŘE – Ester Grohová, Tereza Chudáčková, Marina Hendrychová, CAS FAMU
Prázdný pokoj proměnily tři studentky v mikrosvět stvořený ze starých předmětů, které se lidem válí doma. V imaginárním světě získaly věci nový rozměr a význam a nechaly vzniknout natočení krátkého a subtilního filmu. „Zaměřením se na citlivost k lokálním detailům jsme dostali příležitost odpočinout si od přehlcené, tepající sítě okolního světa v globálním měřítku. Naší instalací nám šlo o znovunalezení schopnosti být tady a teď v přítomném okamžiku a chuti objevovat a kultivovat svoji vnímavost k fyzické realitě, která nás bezprostředně obklopuje,” popsala Ester Grohová.
Z OBÝVÁKU DO KUCHYNĚ – Lucie Hyšková, Petr Kubáč a Alexandra Naušová, UJEP, Fakulta umění a designu
Přesto, že život ve společném studentském bytě dnes přináší jisté strasti, našla trojice studentů cestu k vytvoření společného díla. Celosvětová mimořádná situace změnila jejich cestovatelské plány a sny. Místo nově plánované cesty zrekonstruovali předchozí zážitky, aniž by opustili byt. „Konkrétní zážitky a místa jsme zinscenovali v prostorách našeho bytu a zaznamenali je pomocí fotografií. Jedná se tedy o pokus rekonstrukce zážitků z daného místa a jejich atmosféry,” řekla Lucie Hyšková.
AKVÁRIUM – Anne-Marie Rohanová, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara
Nevybitá tvůrčí energie přiměla Anne-Marie Rohanovou k přetvoření ateliéru v akvárium, do kterého se dá díky imaginaci ponořit a plout a hledat smysl současného života. „Momentálně žiji pravidlem dělat si co nejvíce radosti a zapojení do nové formy Pokojů je jedna z nich. Právě to, že v ateliéru trávím teď daleko víc času než kdy dřív, mi dává imaginační prostor. Vypovídá o také tom, že i přesto, že nemůžeme vystavovat nebo ukazovat svojí práci, naše tvůrčí energie neuhasíná,” prozradila.
CONNECTION NOT FOUND – Šimon Mašek, Johana Hrdá, UJEP
Dvojice studentů se ve videokoláži zaměřila na hledání ztráty intimity a obyčejného lidského kontaktu. „Instalací jsme chtěli zobrazit ztrátu jisté lidské intimity a její zmatené virtuální hledání, které se stupňuje a stává se destruktivní. Důležité pro naši instalaci bylo vyvolání podobného zmatení a potřeby hledání i v divákovi,” řekl Šimon Mašek.
Finanční odměna pro nejlepší instalace
Motivací proměnit pokoj co nejzajímavějším způsobem je finanční odměna 60 000 Kč, která se rozdělí mezi šest nejlepších. O pěti nejlepších rozhodne odborná porota a šestého určí diváci. V případě, že to epidemiologická situace a vládní opatření dovolí, oceněné projekty budou fyzicky k vidění v Kampusu Hybernská. „Zda se podaří zrealizovat výstavu vítězných projektů se dozvíme začátkem příštího týdne,” uvedla Huptychová. V odborné porotě zasedne kurátorka a historička umění Daniela Kramerová, která se věnuje sochařství a designu v souvislosti s veřejným prostorem. Kurátorsky připravila například úspěšnou výstavu Bruselský sen, která byla věnována Expu 58, stará se i o stálou expozici Retromusea v GAVU Cheb. Druhou porotkyní je teoretička vizuální kultury a zakladatelka Platformy pro studium vizuální kultury Fresh Eye Andrea Průchová Hrůzová. V porotě zasedne také umělec a pedagog Fakulty umění a architektury Technické Univerzity v Liberci Richard Loskot. Tvorba několikanásobného finalisty Chalupeckého ceny je založena na procesuálnosti a vytváření situací a prostředí, která tematizují samotné lidské jednání. Pomocí moderních technologií se zaměřuje na to, co je neviditelné a co nás jako lidi přesahuje.