Tři otázky Aleně Šrámkové
Odpovídala Alena Šrámková, která společně s Lukášem Ehlem, Tomášem Koumarem navrhla podobu nové budovy ČVUT v Praze-Dejvicích.
Julius Macháček , 9. 11. 2009
V jednom svém komentáři k projektu jste řekla, že váš autorský tým chtěl, aby nová univerzitní budova byla rozumná, trošku chudší, aby vedla studenty ke skromnosti a aby nic nepředstírala. Podařilo se?
Myslím, že jo. Nemyslela jsem tím ale jen logický, jednoduchý koncept, použití materiálů nebo jistou skromnost ve výrazu. Prošla jsem školou samozřejmě jako studentka a později pak také jako pedagog. Obě ty zkušenosti, oba ty pohledy mě utvrdily v tom, že studenti se mají i na vysoké škole především učit týmové práci, vzájemně se obohacovat, hádat se o věc, porovnávat svoji práci navzájem. Tomu jsme přizpůsobili koncept, organizaci prostoru, celou architekturu. Aby tam takové podmínky byly, aby podporovaly kontakty nejen mezi studenty navzájem, ale také mezi studenty a učiteli, aby škola byla transparentní nejen ve své architektuře, ale také ve vztazích, které se pod její střechou odehrávají. Když jsme s investory tyhle věci dolaďovali, někdy to trošku drhlo.
V čem jste nenašli shodu?
Je jistě normální, že dialog architekta s investorem vždy vyžaduje oboustrannou trpělivost, nadhled a jistou míru kompromisu. Úvaha stavět novou budovu, hledání peněz v rozpočtu a nakonec pak projekt – to trvalo docela dlouho, spoustu let. A v průběhu těch let se myslím trochu proměnila i strategie školy. Ta se oproti očekávání rozrůstá daleko víc, než se myslelo. Ke studiu je přijímáno stále více studentů, a proto z praktických důvodů začíná převažovat názor, ať studenti co nejvíce pracují doma a do školy chodí hlavně na konzultace a zkoušky. Jsem asi ze staré školy, ale s tím nesouhlasím. Jsem přesvědčená o tom, že zadané úkoly mají studenti řešit společně, být spolu ve dne v noci, prožívat dobrodružství i zodpovědnost společné práce, být v kontaktu nejen mezi sebou, ale i s pedagogem. To počítač nenahradí. Škola má být v tomto směru otevřená. To však lze docílit jen při určitém množství studentů. Přijímat jich stále více je pravděpodobně pro školu výhodné ekonomicky, pomůže jí to finančně. Ale pochybuji, že v kvalitě.
Ve vašem projektu počítáte s umístěním výtvarných objektů v nástupním prostoru v přízemí. Výtvarná díla se v současné architektuře často neobjevují. Jak se vám to podařilo prosadit?
Je prima, že se na to právě teď ptáte. Sochy Johna Hejduka jsme zakomponovali do útvaru školy hned na začátku, když jsme o smyslu budovy začali vážně uvažovat. Nechtěli jsme budovat veselou a pohodlnou školu, vysokoškolské studium také nepovažujeme za období radovánek, proto ta reminiscence na Palachův pocit zodpovědnosti. Více nám k tomu napověděla taky ta skutečnost, že Hejduk byl dlouholetý děkan školy architektury na Cooper Union v New Yorku a také že obě dědičky autorských práv nad umístěním těchto soch neskrytě zajásaly. Tak jsme průčelí obklopující dvojici domu sebevraha a domu matky sebevraha přizpůsobili výrazu soch.
psáno pro Architekt 10/2009