Světlo světa spatřily dva nové zákony | zákon o veřejných zakázkách a koncesní zákon (PPP) | II. díl
Odpolední blok konference zaměřené na prezentaci dvou nových stavebních zákonů, se věnoval nově připravovanému zákonu o koncesních smlouvách a koncesním řízení. JUDr. Vladimír Horálek, ředitel legislativně právního odboru MMR, seznámil posluchače s hlavními principy právní úpravy koncesního zákona.
Tereza Provazníková , 7. 10. 2005
Související článek:>>Světlo světa spatřily dva nové zákony | zákon o veřejných zakázkách a koncesní zákon (PPP) | I. dílTento dlouho očekávaný zákon je úplnou novinkou a umožní transparentní spolupráci subjektů z veřejného a soukromého prostoru (Public Private Partnership) při budování veřejné infrastruktury a zajišťování určitých veřejných služeb. Co přinese nový koncesní zákon?Metoda partnerství veřejného a soukromého sektoru je dnes hojně využívána i v zemích Evropské unie, například ve Velké Británii, Španělsku, či Irsku. Nyní bude nezbytné zajistit fungování této metody i v České republice, a to kooperací Ministerstva financí s nedávno zřízeným PPP Centrem. I když se budou první projekty na bázi partnerství realizovat až v příštím roce, byly již některé z nich chváleny a zveřejněny. Podle MMR jde většinou o PPP projekty na nižší úrovni, především na úrovni krajů, měst a obcí. Nicméně již dnes je jasné, že se projekty na bázi partnerství veřejného a soukromého sektoru osvědčily a budou pokračovat. Partnerství veřejného a soukromého sektoru totiž přináší několik zásadních výhod. Například kvalitnější služby za nižší náklady, tzn. přesun některých rizik na soukromý sektor, možnost financování veřejného sektoru ze soukromých zdrojů anebo přínosy v oblasti know-how a pracovních postupů. Formou koncesních smluv se nejčastěji realizují projekty v oblasti výstavby, provozu a údržby dopravní infrastruktury (dálnice, mosty, železniční tratě).Koncesní projekty dnesKoncesní projekty se zpravidla projektují na 15 až 20 let. Vyznačují se tím, že určitou míru rizika spojenou s provozem přenášejí na dodavatele. To je odlišuje od veřejných zakázek. Současný právní řád komplexní úpravu spolupráce státu a firem neobsahuje. Koncese jsou upraveny pouze pro výstavbu dálnic a v tzv. malé novele zákona o veřejných zakázkách. S problematikou souvisí i zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. Tento roztříštěný stav vytváří právní nejistotu, zda a za jakých podmínek je koncesní projekty možné realizovat v českém právním prostředí. Spolupráce státu a firem funguje neorganizovaně již řadu let. Obce systém PPP běžně používají například ve vodárenství, zajištění veřejného osvětlení nebo hromadné dopravy. Nový zákon má posílit právní jistotu a vytvořit jasná pravidla spolupráce obou stran.Některá významná ustanovení nového koncesního zákonaSpolupráce veřejného a soukromého sektoru se připravuje na základě koncesního projektu a následně uzavřené koncesní smlouvy. Například podlimitní a nadlimitní koncesní projekty a koncesní smlouvy mají jednotný zadávací režim, ze kterého jsou vyjmuty pouze koncesní projekty a koncesní smlouvy do 2 mil. Kč. Dále jsou koncesní projekty a koncesní smlouvy rozdělené podle předpokládané hodnoty plnění koncesní smlouvou na významné (od hodnoty 500 mil. Kč) a ostatní.Schvalování významných koncesních projektů a významných koncesních smluv samosprávných celků musí být realizováno třípětinovou většinou všech zastupitelů, důvodem je zatížení obecních rozpočtů na delší dobu. Doba trvání koncesních smluv se předpokládá i na několik desítek let a jsou uzavírány na dobu určitou. Významné koncesní smlouvy navíc musejí mít zpracovanou tzv. studii proveditelnosti, která porovnává hospodárnost a efektivitu zajišťované služby nebo díla.Koncesní smlouva je považována za soukromoprávní akt mezi zadavatelem a koncesionářem a proto musí mít povinně stanovené náležitosti. Koncesní zákon řeší i možnost zjednodušeného výběru koncesionáře. Dohled na dodržováním zákona je v kompetenci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). S nabytím účinnosti koncesního zákona se podle MMR počítá od 1. ledna 2006.Pilotní projektyPPP projekty, které jsou založeny na spolupráci státu a firem, by se měly začít realizovat v roce 2006. První dva pilotní projekty vláda již schválila. Jedná se o modernizaci a výstavbu železničního spojení mezi Prahou, letištěm Ruzyně a Kladnem. Druhým projektem je ubytovna hotelového typu a parkoviště v Ústřední vojenské nemocnici Praha. Spolupráce státu a firem se podle PPP Centra, které má přípravu tohoto systému na starosti, naplno rozjede nejdříve za tři roky. Do té doby budou ministerstva provádět pilotní projekty a vylepšovat potřebné zákony. Firmy by pak v budoucnu měly investovat desítky miliard korun do výstavby a provozování silnic, dálnic, nemocnic, škol nebo věznic. Daňoví poplatníci by měli díky novému zákonu získat lepší služby za nižší náklady. V tuto chvíli je ale obtížné říci, kolik veřejných prostředků se tímto partnerstvím ušetří. Ze zkušeností v Evropě ale vyplývá, že systém spolupráce státu a firem se osvědčil. Například více než 20 % všech investic ve Španělsku se provádí právě tímto způsobem.Více informací:www.pppcentrum.czwww.mmr.czwww.sps.czwww.asociaceppp.cz