Stanice metra jako dominanta nové čtvrti. Kodaňské doky se mění na udržitelné místo pro život
V Kodani probíhá rozsáhla transformace území někdejší loděnice na živou městskou čtvrť. Součástí projektu je také prodloužení linky metra. Jeho dvě nové stanice navrhlo lokální architektonické studio COBE ve spolupráci s inženýrskou kanceláří ARUP.
EARCH.CZ , 28. 11. 2022
Nadzemní stanice metra Orientkaj zaujme už zdálky svou masivní a odvážně pojatou železobetonovou konstrukcí. Stavba připomíná most posazený na centrálním pilíři a dvou postranních trojúhelníkových podpěrách. Architekti z oceňovaného studia COBE je označují jako „betonová klepeta“.
Autoři návrhu vycházeli z industriálního dědictví lokality Nordhavn na severním okraji Kodaně, kde vznikne 40 000 nových bytů a dalších 40 000 pracovních míst. Revitalizace území někdejších loděnic, která se řadí mezi největší městské regenerace v severní Evropě, se přitom realizuje podle masterplanu, který vypracovali rovněž COBE.
Více k tématu
"Nordhavn je městem udržitelné mobility, kde je snazší chodit pěšky nebo jezdit na kole či veřejnou dopravou než se dopravovat vlastním autem. Dvě stanice metra odemykají potenciál této nové kodaňské městské čtvrti a umožňují efektivnější a udržitelnější dopravu mezi jednotlivými čtvrtěmi i do zbytku Kodaně a zároveň přidávají novou kapitolu do příběhu kodaňského přístavu," pronesl zakladatel COBE Dan Stubbergaard.
Stanice Orientkaj vzdává svou podobou hold velkému měřítku přístaviště i jeho estetice. Samotná hala nástupiště je pokryta eloxovanými vlnitými plechy, pilová střecha pak díky světlíkům interiér zaplavuje denním světlem. Prosklené stěny nástupišť cestujícím umožňují výhledy po celé této nové městské čtvrti.
Důležitým aspektem zadání bylo, že návrh stanice Orientkaj má být prototypem pro možné další stanice této lokality. Zatímco konstrukční logika stanice by měla být zachována, jednotlivé prvky lze měnit a upravovat podle potřeb konkrétního místa.
Druhou stanicí metra, kterou architekti z COBE společně s inženýry z kanceláře ARUP vypracovali, je ta nazvaná podle celé lokality – Nordhavn. Jedná se o podzemní stanici, jejíž podoba do značné míry vychází z vizuální podoby ostatních stanic linky Cityringen otevřené roku 2019, kterou zpracovávali ARUP. Interiéry stanice Nordhavn rozjasňují barevné akcenty keramických panelů, aby se cestující cítili příjemně.
- Ateliér: COBE, ARUP
- Země: Dánsko
- Město: Kodaň
- Realizace: 2020
- Rozměry stanice Orientkaj: Nástupiště 44 x 9 m
- Rozměry stanice Nordhavn: Nástupiště 44 x 7 m