S respektem k historii. Emauzský klášter v Praze se pyšní obnoveným rajským dvorem s novým křížem
Rajský dvůr významného pražského kláštera prošel před pár lety pozoruhodnou proměnou. Snahou krajinářských architektů ze studia TERRA FLORIDA bylo zachovat historicky autentickou podobu dvora z konce 19. století a zároveň jej doplnit novými pokornými prvky.
Sára Kročková , 22. 12. 2022
Emauzský klášter založil císař Karel IV. pro řád slovanských benediktinů ve 14. století. Stal se střediskem vzdělanosti, umění a slovanského písemnictví. Dnes je benediktinský klášter Na Slovanech nepřehlédnutelný především díky moderním betonovým věžím se zlacenými hroty kostela Panny Marie, které navrhl český avantgardní architekt František Maria Černý v 60. let 20. století.
Areál pražských Emauz prochází dlouhodobě většími i menšími úpravami. Již dříve proběhla revitalizace veřejného prostoru přímo před průčelím kostela Panny Marie, kde vznikla nová piazetta podle návrhu ateliéru IXA. Úkolem rekonstrukce rajského dvora emauzského kláštera byl pověřen přední český ateliér krajinářské architektury TERRA FLORIDA. I vzhledem k tomu, že klášter zaujímal velmi důležitou polohu v rámci urbanistické koncepce Nového města, rozhodli se architekti k návrhu přistoupit s maximální pokorou. „Cílovou podobou návrhu je představení rajského dvora v maximální míře historické autentičnosti v podobě z období beuronské přestavby po roce 1880,“ upřesňují autoři projektu.
Více k tématu
Rajský dvůr půdorysně rozdělují tradiční křížové uspořádání cest situovaných dle světových stran, které u orientace duchovních objektů hrají tradičně klíčovou roli. V jeho středu se pak nachází kruhový prostor o průměru třech metrů s dominantním křížem. Křížové cesty přechází ve zpevněnou plochu podél obvodového zdiva ambitu. Tyto zpevněné cesty vymezují čtyři vegetační plochy, jež dále dělí obvodový trávníkový pás a záhon trvalek typických pro rajské zahrady.
Zásadním bodem rekonstrukce dvora bylo zpracování nového středového kříže. Architekti chtěli pracovat s jeho původní podobou, vzhledem k nedostatku informací o jeho přesném řešení však bylo od tohoto záměru nakonec odstoupeno. Namísto toho střed dvora vyplnil nový kříž z akátového dřeva, který na původní odkazuje pomocí symbolů a hesel na jeho podstavci, jinak jde však o sebevědomý soudobý návrh. Pro sezení se ve dvoře nacházejí kamenicky zpracované lavičky z pískovce.
Dnešní podoba rajského dvora je dobrým příkladem spolupráce krajinářských architektů s oborem památkové péče. Tvůrci návrhu kladli důraz na zachování paměti místa, zároveň však nerezignovali na nové architektonické vstupy. Dvůr stojí za to navštívit, tiše spočinout a zaposlouchat se do šepotu klášterního ticha.
- Ateliér: TERRA FLORIDA
- Země: Česká republika
- Město: Praha
- Adresa:: Vyšehradská 49/320, 128 00 Praha 2 – Nové Město
- Projekt: 2012
- Realizace: 2018
- Náklady: 3 500 000 Kč
- Investor: Benediktinské opatství Panny Marie a sv. Jeronýma v Emauzích