Prostor pro barevný dětský svět. Z chátrající budovy obecné školy na jižní Moravě je po rekonstrukci příkladná školka
Školka na předměstí Moravského Krumlova sídlí v prostorách nově zrekonstruované obecní školy. Návrh jejího exteriéru i interiéru vytvořili brněnští architekti z ateliéru CL3, kteří budově záměrně zachovali mnoho z její jednoduchosti. Žádné znaky dávající najevo její dnešní využití nedostala, fádně ale nepůsobí.
Adéla Vaculíková , 16. 5. 2023
Mateřská škola v Polánce se nachází ve dvoupodlažním domě, který svým jednoduchým hmotovým členěním a sedlovou střechou přirozeně zapadá do prostředí malé obce. Ve srovnáním se svými sousedy, klasickými vesnickými domky, je však o poznání objemnější. Architekt Radek Pasterný o něm říká, že jde po kostelu a hospodě o nejdůležitější stavbu v Polánce. Jedná se totiž o původní školní budovu, v níž kromě školky funguje také obchod s potravinami a zázemí pro místní spolek, který se stará o kulturní dění v dnešní městské části Moravského Krumlova.
Více k tématu
Děti tráví svůj čas především v prvním patře domu. Hlavní prostor školky je zde rozdělený na dvě části – hernu a učebnu. Interiéry jsou navrženy střídmě, ale ne nudně. Líbí se i učitelkám, podle kterých v nich hezky vynikají dětské hračky a výrobky. Vybavení tvoří na míru navržený nábytek z překližky a MDF desek. Veškeré úložné prostory jsou řešené jako vestavné. Ve vysoké skříni, která má i šikovný výklenek na klavír, jsou uskladněné dětské postýlky, které se vytahují pro odpolední odpočinek. Hračky se zase uklízejí do menších regálů nebo úložných parapetů.
Jednoduché vybavení je v mnoha ohledech multifunkční, například po parapetech se dá lézt, sedět na nich nebo si hrát. „V prostoru mateřské školy je důležité myslet na měřítko dítěte, které bude školku využívat. Proto jsme volili snížené parapety, aby se naplnily potřeby dětí prozkoumávat zákoutí a pozorovat široké okolí,“ říká architekt Radek Pasterný z ateliéru CL3, který na projektu pracoval s Davidem Burešem a Kristýnou Kapraľovou. Samy učitelky z mateřské školy hodnotí autorsky navržené vybavení pozitivně, podotýkají však třeba, že židličky jsou pro děti přiliž těžké a nedokáží s nimi samy manipulovat. „Ve školce se nám opravdu moc líbí, vizuálně je to tady moc krásné, dřevo působí velmi dobře, jen pro určité provozní věci je to s ním někdy náročné,“ říkají.
Budova mateřské školy se do ulice obrací jako jednoduše členěný patrový objekt, směrem do zahrady je její silueta členitější. Utváří ji schodišťová věž, jejíž stěnu nechali architekti prolomit velkoformátovým oknem. V interiéru za sklem opět navrhli široký parapet, na který si děti dnes vystavují své výrobky. „Parapet je výborný, děláme si na něm výstavky, škoda jen, že kvůli speciálnímu sklu nemůžeme na okno nic lepit,“ dodávají učitelky.
Zrekonstruovaná stavba s novou bílou omítkou působí v kontextu obce zcela přirozeně. Architekti záměrně zachovali její tradiční podobu, nově ji však podtrhli různými rastry profilací v omítce, díky kterým dostala jemné ozvláštnění. Kontextuální práce s tradičním, avšak moderně posunutým tvaroslovím je ostatně pro brněnský CL3 ateliér charakteristická. Dobrým příkladem tohoto přístupu jsou například apartmánové budovy v Jeseníkách s šindelovými fasádami a zešikmenými komíny, které nabourávají jinak archetypální siluetu domů.
- Autoři: Radek Pasterný
- Ateliér: CL3
- Spolupráce: David Bureš, Kristína Kapraľová
- Země: Česká republika
- Město: Moravský Krumlov
- Investor: Město Moravský Krumlov
- Projekt: 2018
- Realizace: 2021
- Zastavěná plocha: 312 m²
- Užitná plocha: 474 m²
- Plocha pozemku: 2251 m²
- Náklady: 24 mil. CZK