Pomalu se staví i ve Švýcarsku. Na most v Aarau se čekalo devět let, výsledek za to stojí
Pont Neuf v Aarau je most z jednoho kusu betonu. Švýcarští architekti ho navrhli kompletně beze švů. Je to jedna z pozoruhodných konstrukcí, kterými je ateliér Christ & Gantenbein známý. Ani ve Švýcarsku to ovšem s novou architekturou není vždy jednoduché.
Adéla Vaculíková , 19. 10. 2023
Co je most kromě infrastrukturní stavby? Může být dominantou? Švýcarští architekti z kanceláře Christ & Gantenbein si myslí, že ano. Prohlásili za ni aspoň ten svůj v Aarau, hlavním městě stejnojmenného švýcarského kantonu východně od Curychu. Most s pěti oblouky o různé šířce je vizuálně atraktivní, i tento aspekt musí podle architektů správná dominanta splňovat. V pilířích má oválné průřezy, konstrukcí se tak dá prohlédnout. Povrch mostu je příjemně haptický, láká k tomu, aby si na něj kolemjdoucí sáhnul. Neucítí přitom žádné spoje, most je totiž celý odlitý monoliticky přímo na místě − je z jednoho kusu betonu, nemá žádné spoje a architekti ho proto nazývají bezešvým.
Více k tématu
Ateliér Christ & Gantenbein sídlí v Basileji, jméno má po svých zakladatelích Emanuelu Christovi and Christophu Gantenbeinovi, absolventech architektury na proslulé ETH Curych. Svou architektonickou praxi, kterou založili před pětadvaceti lety, postavili na silném autorském rukopisu, jehož produktem jsou nadčasové, esteticky atraktivní, ale zároveň, jako třeba v případě Pont Neuf, konstrukčně odvážné realizace. Formálně jsou většinou umírněné, pádné a poučené kontextem místa. V těchto ohledech je příznačné je srovnat s pracemi ateliéru Rogera Dienera, švýcarského minimalisty, v jehož urbanistickém ateliéru Studio Basel na ETH Emanuel Christov působil. Představitele současné švýcarské architektury letos vzájemně pojí taky návštěva České republiky, Roger Diener zde svou architekturu prezentoval na jaře, Christ & Gantenbein mají zase teď výstavu v Domě umění v Českých Budějovicích.
Švýcarsko patří z hlediska kvality současné architektury k evropským velmocem, velkorysé počiny jsou tam často vidět i mimo velká města. Dalo by se tak očekávat, že na ni musejí být Švýcaři zvyklí. Příběh Pont Neuf v Aarau je však ukázkou, že obavy ze změny prostředí, v němž člověk tráví hodně času, panují všude.
Aarau je historické město s malebným centrem, kořeny má ve středověku, svou vrstvu tady ale zanechala každá doba, i ta současná. Nový most není první zdejší moderní stavbou, přímo v centru se nachází třeba nová tržnice. Přesto betonový most s ladnými křivkami u některých místních vzbudil nevoli. „Nový most je krásný. O opaku je zbytečné polemizovat. Nelze se ale divit obyvatelům Aarau, že si zvykli na starý most a nový reflexivně odmítají,“ píše se v lokálním deníku Aargauer Zeitung.
Řeku tu přemostili už v době starověkého Říma, obyvatelé Aarau byli ale zvyklí na most ze čtyřicátých let minulého století. Konstrukce od architektů Christ & Gantenbein a inženýrů Henauer Gugler využívá jeho základy. „Pět rozpěrných oblouků různých šířek částečně spočívá na dvou kesonech starého mostu umístěných v korytě řeky, což umožňuje jejich opětovné využití,“ vysvětlují. Na ten starořímský zase odkazuje svou monumentálností.
Podoba Pont Neuf vzešla z architektonické soutěže, tedy procesem, který bychom ve větší četnosti ocenili i u nás. Investorem zde bylo město a kanton. První vizualizace se v médiích objevily v roce 2014, se stavbou se ale začalo až v roce 2019, otevřený je od letošního jara. Vzhledem k obdivu, který ke švýcarské stavební produkci chováme, bychom asi očekávali, že to půjde rychleji, možná si ale tamní situaci přeci jen trošku romantizujeme.
„Pont Neuf je moderní infrastrukturní stavbou a zároveň součástí města,“ píší ještě architekti. To je hezká věta na závěr, můžeme si při ní vzpomenout, jakou slávou bylo otevření lávky Holky v Praze před pár měsíci. Pont Neuf v Aarau není lávka, ale most pro auta, kola a chodce, stejně jako česká Holka je ale architektonicko-inženýrskou hříčkou z betonu a stojí na místě, kde ho lidé každodenně intenzivně využívají. (Funkční) dominantou tedy skutečně je.
S tvorbou ateliéru je možné se seznámit na výstavě Christ & Gantenbein – Architects – 21 Models v Domě umění Českých Budějovicích do 17. listopadu 2023.
- Autoři: Emanuel Christ, Christoph Gantenbein, Mona Farag, Tabea Lachenmann, Jean Wagner
- Ateliér: Christ & Gantenbein
- Země: Švýcarsko
- Město: Aarau
- Investor: Kanton Aargau, Switzerland
- Realizace: 2023