Odnikud nikam / Diktátoři jako houpací koně
Barbora Bálková na této výstavě představuje prostorovou pohyblivou instalaci doplněnou hyperrealistickými figurami světových diktátorů v podobě houpacích koní. Jsou postaveni do běžeckých drah na otočné platformě jako mementa kola dějin, které se z klidu posouvá dopředu, aby se dostalo zpět na stejné místo. Stejně jako diktatury, které míří zdánlivě napravo i nalevo, aby se nakonec protnuly na stejném místě. Instalace je doplněna zvukovou kulisou.
EARCH.CZ , 3. 5. 2015
„Myslím, že se v moderních dějinách v Čechách nenajde rodina, v níž by někdo nebyl poznamenaný diktaturou, ať už šlo o nacismus nebo komunismus. Moje babička s prababičkou byly za druhé světové války vězněny v internačním táboře ve Svatobořicích, protože otec mé babičky gen. František Fanta byl v roce 1942 v době atentátu na Heydricha vysoký důstojník na západní frontě v Anglii. Sám byl pak lehce perzekuován komunistickým režimem, což se promítlo i do života mé babičky. Hrozba vzniku nových diktatur, i když by byly v jiné podobě, ušité současné době na míru, je pořád aktuální …“ říká Bálková
Výstava Odnikud nikam prezentuje její nejnovější mechanicko-akustický objekt. Jedná se o pohyblivou instalaci, kterou tvoří otočná platforma v roli zmenšeniny atletického oválu. Na pomyslném závodišti tu jsou rozmístěny sochy despotických státníků, kteří svým působením ovlivnili chod dějin 20.století a poznamenali miliony lidských životů. Z manipulátorů se tady stávají sami figurkami na hrací ploše.
Autorka dala těmto diktátorům podobu houpacích koní s typickými jezdeckými atributy, jako jsou sedlo, udidlo, třmeny a umístila je na kruhové plošině do běžeckých drah. Hitler, Stalin, Mao Ce-tung a Kim Čong-un se tak pohybují stále dokola podobni nesmyslné jízdě pouťových koní na dětském kolotoči.
V tomto kontextu jsou oni těmi manipulovatelnými figurami, které svými nelichotivými pozicemi vyzývají k podřízení se vůli diváka, ke hře či k tomu, aby byli sami ovládáni.
„Každý z diktátorů má charakteristické atributy. Hitler koňské udidlo a uzdu jako specifický roubík - jeho silnou stránkou byla rétorská vystoupení. Stalin má ohlávku, otěže a sedlo s třmeny, nahý zadek- inspirace pro bičík. Kim Čong-un má na krku psí obojek a je vykastrovaný. Vznikl v době, kdy nechal svého strýce údajně roztrhat psy a popravit nechal celou jeho rodinu… “ říká Bálková
Instalace je doplněna třináctiminutovou zvukovou stopou ve smyčce sestavenou z lidských hlasů, v níž se dá na pozadí sportovního zápasu rozklíčovat životní příběh jedince. Na jedné "hrací ploše" se tak prolíná individuální příběh v kontextu historických kulis.
Rozměry instalace 300x100 cm. Figury jsou v životní velikosti oděné do uniforem. Unesou dospělého člověka, lze se na nich houpat.
Barbora Bálková je absolventkou ateliéru Nových médií Veroniky Bromové na pražské AVU. Ve své výtvarné práci se volně pohybuje mezi fotografií, malbou a tvorbou objektů. Různými vyjadřovacími prostředky zachycuje proměny lidské zkušenosti, v některých souborech glosuje společenská témata a v poslední době se snaží postihnout otázky češství a národní identity. Sjednocujícím přístupem její tvorby je absurdní humor a parodie. Aktivně vystavuje od roku 2000. Má za sebou více než 20 samostatných a více než 40 skupinových výstav v Čechách i zahraničí.
Galerie Fotografic, Stříbrná 2, Staré Město, vernisáž 4.5. 2015, 19 h
Výstava potrvá do 10. 5. 201
Otevřeno po-ne, 13-19 h