Obnova a dostavba rodného domu G. Mahlera Cena v kategorii RekonstrukceČestné uznání pro investoraGrand Prix Obce architektů 2004
Projekt rekonstrukce Mahlerova rodného domu byl ovlivněn několika fenomény. To, co cítím v Kalištích jako nejsilnější, velké a autentické, jsou země - krajina - místo a Mahlerova hudba. Zajímal mě proto vztah země a silného lidského ducha. Byl jsem stále fascinován skutečností, že se v prostém místě narodí génius; ptal jsem se, v čem spočívá kód, podle kterého se tak stane. Je to snad dar, který dostáváme v neznámý den na nečekaném místě.
Obec architektů , 20. 5. 2004
KONCEPCERodný dům Gustava Mahlera leží na okraji obce a tvoří vstupní motiv při příjezdu od Humpolce. V podobě před rekonstrukcí představoval stav po stavebních úpravách z roku 1937 po předchozím požáru. Hlavní funkcí zásadně přestavěného domu byl až donedávna hostinec s tanečním sálem, kuchyní a obytnými místnostmi. Původní dům, kde se G. Mahler narodil, byl údajně také hostincem. Plán revitalizace areálu se opíral o vlastní historický fenomén místa i o nový program vnášející nové aktivity a navazující na vžitou náplň hostince. Tento program obsahuje v hlavních bodech: koncertní, výstavní a divadelní sál dobový výčep se zázemím penzion pro návštěvníky studovnu - ateliér pro workshopy technické zázemí, sklady.Hlavní snahou projektu bylo důstojné zviditelnění místa a jeho oživení při zachování ekonomické soběstačnosti. Hlavní sál s foyerem slouží jako polyfunkční prostor pro příležitostné akce i pro potřeby obce. Dobový výčep je místem pro posezení po koncertu a jako snídárna pro hosty penzionu. Ubytovací pokoje hudebního penzionu jsou určeny pro turisty i pro účastníky setkání, workshopů atd. Ve výhledu se uvažuje se zřízením společného prostoru pro ubytování zejména mladých nenáročných návštěvníků v půdním prostoru nad hlavním sálem. NÁVRHStávající objekt je očištěn od přístaveb kůlny a sociálního zařízení. Zhruba na jejich místě jsou navrženy hmotově lapidární přístavby zázemí účinkujících a penzionu. Hmota penzionu je zvnějšku založena na principu lehké přesahující střechy uložené s cezurou horizontálních oken na cihelnou zeď přízemí. Fasáda penzionu na dvorní straně je konstruovaná ze dřeva v několika vrstvách a v konečné variantě vychází z motivu klaviatury s výraznými prvky plastických oken. Rozhodnutí situovat ubytování do nového křídla eliminovalo problém adaptace náročnějších technologií hygienických jader do starého objektu a naopak využít prostorového působení konstrukce krovu pro ateliér a studovnu. Prostor sálu se otvírá více do klidného dvora a je spojen se zázemím pro vystoupení umělců. Schodiště do sklepa a na půdu se zrušila a jsou nahrazena novým schodištěm v přístavbě. V severovýchodním kvadrantu jsou umístěna nová WC s úklidovou komorou. Prostor půdy nad východní částí bude využit pro ateliér - studovnu, v koncové poloze je umístěn byt správce. Stávající dům je spojen s křídlem penzionu malou vstupní halou se schodištěm, tento článek zároveň spojuje dům se zahradou. Penzion je chodbový dvojtrakt s pěti dvoulůžkovými pokoji a kanceláří - recepcí. Chodba - pavlač se obrací do společného dvora, pokoje pak do zahrady. Objekt je podsklepen, přičemž v suterénu je umístěna plynová kotelna , sklady paliva a nábytku. KONSTRUKCE A MATERIÁLYPoužitá technologie je standardní s ohledem na původní stav a nízké náklady. Strop nad sálem je posílen vloženými dřevěnými trámy, aby umožnil využití půdy pro ubytování. U přístavby je použit nosný stěnový systém z cihelných bloků, se zatepleným pláštěm a s vnější vrstvou formou přizdívky ze starých cihel. Trakt chodby je doplněn nosnou konstrukcí s prkenným obkladem fasády. Okna jsou původní repasovaná, v novostavbě dřevěná s dvojitým zasklením v kombinaci pevných a otvíravých ploch. Pro vstupní dveře jsou použita atypická křídla z masivního dřeva.REALIZACETa je pro architekta snad nejdůležitější fází projektu. Získáváte další čas a prostor na přemýšlení. Poznal jsem Mahlerovu hudbu, Vysočinu, řadu milých lidí a nových přátel. V Kalištích se podařilo několik jednoduchých a levných řešení. Když jsem potřeboval žulové sloupky do plotu, našli jsme je u kravína zarostlé travou, podobně dlažební kostky ke vstupu. Cihly na fasádní zeď a staré dřevěné trámy na překlady přivezl dodavatel z bouraného domu poblíž a snad za ně ani nic neúčtoval. Byla to dobrá škola obyčejnosti, a dnes už vím, že detaily nemusí být vždy jako z Detailu. Sál funguje zřídka, zato jednoduše, a myslím, že dobře. Hercům a hudebníkům stačí jedna místnost jako šatna, nastěhují se vypůjčené židle. Všichni se pak sejdou na dvoře nebo v hospodě. zpráva porotyDům, kde se narodil Gustav Mahler, představuje typ rekonstruované stavby, kterou nezasvěcený mine bez povšimnutí, zatímco zasvěcený se za ní ohlédne v úžasu. V tomto objektu obyčejné a vznosné jdou ruku v ruce v mnoha ohledech. První věc, které si všimnete, je nápis „Hostinec“ nad vstupními dveřmi, namalovaný na fasádě jednoduše, avšak typograficky dokonale, osvětlovaný prostým světlem. Jenom malá plaketka vepředu nám připomíná význam tohoto místa. K původnímu domu je navíc přistavěn penzion. Použité materiály kontrastují s kompozicí fasády, avšak harmonizují a pojí se se sousedními stodolami. Představa je taková, že pokoje budou sloužit jako výnosný podnik, který umožní udržovat dům. V interiéru nás čeká mnoho překvapení. První představuje tradiční místní hospoda, která byla tvořivě rekonstruována v každém detailu, od lavic přes výčep až k osvětlení. Jak se zdá, jediným problémem je, že vypadá jako úplně nová! Ale to je jenom záležitost času. Poté se ocitneme v skromné moderní koncertní místnosti věnované velkému skladateli. Odsud se vchází do modrého pokoje. Je to oslnivý prostor, kde se člověk ztrácí v nezměrné hloubce. Tato místnost by se určitě líbila Yvesi Kleinovi. Za domem je situován ohrazený prostor upravený pro pořádání letních koncertů. Podle tvrzení starosty zdejší malou ves stálo ohromné úsilí realizovat tento projekt. Bez pomoci mnohých, mezi nimi Pražského symfonického orchestru, by se to nikdy nezdařilo. Přesto je jejich odvaha a vytrvalost a trpělivá oddanost vysokým cílům příkladem pro mnohé z nás. Projekt je současný, a přesto bez návratů k starému modernismu, kdy se často vytvářel kontrast například tím, že se k staré budově přidá ocel a skleněná konstrukce. Překonáním otřepaného protikladu mezi historistickým a modernistickým pojetím byla nalezena ta správná atmosféra. A o to přece jde vždy, že ano?CenaRekonstrukce Čestné uznání pro investoraObnova a dostavba rodného domu G. Mahlera HonourableVladimír Krátký, interiér staré části: Jiří PelclSpolupráce | AS Ateliér PelhřimovKaliště u HumpolceInvestor | Nadace Musica Noster Amor, Obec Kalištěpanel | R-8