O. Ševčík | Architetura historie umění >2.díl<
V druhém díle Vám dnes přinášíme pokračování kapitoly z knihy Oldřicha Ševčíka nazvanou Architektura historie umění. Druhá část má název: Dva nadčasové symboly úspěšnosti renesanční církevní architektury: kostel s centrální dispozicí (centrála) a kostel s hlavní lodí s valenou klenbou a s postranními kaplemi. >>>
Oldřich Ševčík , 8. 1. 2003
Z italské renesance inspirované antickou tradicí vzešly dva typy kostelů, které se staly v průběhu času i odpovědí katolické protireformace na nástup reformace: vedle chrámů s centrální dispozicí (tzv. centrála; od antického Pantheonu po výchozí projekty chrámu sv. Petra v Římě a sv. Pavla v Londýně) to byl typ chrámového kostela s hlavní lodí a postranními kaplemi a silně potlačeným transeptem. Posledně jmenovaný typ představoval chrám Il Ges? v Římě architekta Vignoly (realizace: 1568–1584). Právě Il Ges? se stal vzorovým typem kazatelského chrámu Tovaryšstva Ježíšova – jezuitů (a dalších kazatelských kongregací). S protireformací nastoupil cestu nejen po Evropě, ale i do Nového světa. Bruce Boucher neváhá hovořit o stavbě, „která se stala jedním z nejvlivnějších kostelů moderní doby“. – architekt: významný teoretik i architekt Giacomo Barozzi da Vignola (1507–1573) známý jako Vignola;– mecenáš: kardinál Alessandro Farnese; svými požadavky na prostorové pojetí chrámu definoval typ „kazatelského kostela“;– dispozice chrámu: (obr. 1) chrámový typ kostela s jedinou hlavní lodí a silně potlačenou příčnou lodí (zkrácená ramena); čtyři postranní propojené kaple po obou podélných stranách lodě; kupole nad křížením, presbytář s mělkou apsidou;– fasáda: Giacomo della Porta (původní Vignolův návrh nebyl použit); se zřetelným odkazem na architektonické dílo Michelangela vyniká průčelí plastičností, majestátním účinkem a až nekompromisním pojetím monumentality (viz obr. 2). Jasnost artikulace průčelí odpovídala konceptu celé stavby;– interiér: Andrea Sacchi a Jan Miel; původní interiér byl jedinečný v ničím nerušeném prostorovém účinku a ve své prostotě až rigorózní (i tím předjímal nastupující ranou jezuitskou architekturu). Na konci 17. století byl interiér přepracován v barokním slohu (v římské renesanci byly obsaženy výtvarné předpoklady baroka jako možnost); Bacicciova freska v klenbě kostela „nerespektuje těžký rám a přechází volně do chrámového prostoru. Malované mraky zakrývají plastické ozdoby a andělé jako by skutečně létali pod klenbou. Hranice mezi realitou a snem, mezi jednotlivými výtvarnými odvětvími je tu rafinovaně setřena. Všechno je vypočteno na ohromující efekt“ (J. Neumann, Itálie I. Praha, Odeon 1978, str. 261).Čím chrámový kostel Il Gesú působil:– svými mimořádnými rozměry; nádherným prostorovým účinkem síně hlavní lodi o šířce 18 m zaklenuté valenou klenbou;– jak kompaktností, tak jasností svého členění (hlavní loď se vzájemně propojenými postranními kaplemi, redukovaný transept); principy architektury formulované renesančním architektem a teoretikem Leonem Battistou Albertim v De Re Aedificatoria (1452) na základě znalosti díla antického autora – římského vojenského inženýra a architekta Vitruvia, i na základě obeznámenosti se zachovanými zbytky římské klasické architektury nalezly v Il Ges? svoji velkorysou realizaci;– vhodností pro umístění do omezujících parcel městské zástavby; odpovídal požadavkům kazatelských kongregací na velký nerušený prostor jediné hlavní lodi. Jestli Il Ges? byl hlavním („mateřským“) chrámem řádu Tovaryšstva Ježíšova, tak nejmohutnějším kostelem římských jezuitů je S. Ignazio (zasvěcený jménu sv. Ignáce).