Nová Brána Pusteven. Nabídne turistům vyhlídkovou terasu i toalety
V Beskydech na Pustevnách lze čekat na autobus pod střechou i se zdarma ohřát v infocentru či vyhlížet z jeho terasy. Díky zásahu ateliéru henkai architekti je to teď vstřícnější místo.
Karolína Vránková , 24. 7. 2024
Říká se jim Valašský Václavák. Sedlo Pustevny je nejnavštěvovanější místo Beskyd. Každý rok sem přijde víc než půl milionu lidí. Mnoho z nich přijíždí automobily a parkuje přímo tady na kapacitních parkovištích. Nápor turistů je tedy velký, chybělo však pro ně zázemí. Místo bylo plné vizuálního smogu a turistických pastí – i tady podobnost s Václavským náměstím v Praze. Proto se obec Prostřední Bečva, do jejíhož katastru tato část Pusteven patří, pustila do kultivace.
Ke spolupráci pozvali ateliér henkai architekti z nedalekého Rožnova pod Radhoštěm. Oblast dobře znají a citlivě zasáhli. Místo u parkoviště a zastávky autobusů, odkud turisté vyrážejí, dostalo novou podobu a název Brána Pusteven. Je tu teď budova s informačním centrem a zastávkou. Nedaleko pak zvonička a brána na lesní pěšinu k hřebeni. Mezi nimi dlážděné prostranství s lavičkami pod vzrostlými buky.
Šindel jinak
Největší zásah je právě návštěvnické centrum. Turisté se tu můžou ohřát, sníst si vlastní svačinu, dojít si na toaletu – vše by mělo být zdarma. Budova se otvírá směrem do údolí, je tu vyhlídková terasa, odkud návštěvníci vidí na Čertův mlýn, další z velkých beskydských kopců. Integroval do sebe také místo pro obsluhu parkoviště a zastávku, což znamená o dvě budky a něco vizuálního chaosu méně.
Dům je postaven na mikro-pilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi využívají místní kámen.
Nešlo jenom o tuto stavbu, na místě bylo třeba také uspořádat pohyb lidí a dopravu. U budovy je tudíž nová točna linkových autobusů a dům slouží také jako přístřešek pro čekající; při špatném počasí mohou počkat uvnitř.
Obec Prostřední Bečva se tím snaží zatraktivnit autobusovou dopravu a omezit nápor aut do známého sedla. Je to také součást její dlouhodobější strategie: ve spolupráci se studiem Henkai již zkultivovali náves a vyvinuli také přístřešky pro zastávky přímo ve vesnici. Na to vše zdejší budova navazuje tvarováním, materiály a celkovým výrazem.
Více k tématu
Oblast Pusteven a okolí se tak stává také docela zajímavou sbírkou moderní a nové architektury. Jsou tu chaty Libušín a Maměnka od Dušana Jurkoviče, horní stanice lanovky od architekta Kamila Mrvy a nyní také malá, ale užitečná stavba od ateliéru henkai.
- Autoři: Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček
- Ateliér: henkai architekti
- Země: Česká republika
- Projekt: 2019 - 2022
- Realizace: 2024
- Zastavěná plocha: 1824 m² objekt, 293 m² celkem
- Užitná plocha: 164 m²
- Náklady: 19,9 milionů
- Investor: obec Prostřední Bečva
- Dopravní řešení: Milan Koňař
- Generální dodavatel: Navláčil stavební firma
- Fotograf: Boys Play Nice
- Interiér: Kraus Stolařství