Alžbětina linka v Londýně, to je prostor, kde se myslelo na vše. (Elisabeth Line v Londýně, Grimshaw, Maynard, Equation a Atkins) Foto: Hufton + Crow
Architektura / industriální a technické stavby

Nominace pro metro. Alžbětina linka v Londýně zařazena mezi nejlepší britské stavby

Na Alžbětině lince pracovaly desítky architektů, designérů, odborníků na světla i na orientační tabule. Výsledek stojí za to – i když se prodražila o čtvrtinu a vede v počtu zrušených vlaků. Teď se dostala do výběru dvaceti šesti nejlepších britských staveb podle Královského institutu britských architektů.

Karolína Vránková , 16. 7. 2024

Alžbětina linka (Elizabeth Line) byla minulý týden zařazena mezi 26 nejlepších staveb, které vybírá porota Královského institutu britských architektů (RIBA). Největší a architektonicky nejpropracovanější projekt v podzemí Londýna se tím stává kandidátem na Sterlingovu cenu za rok 2024. Je to mimořádná událost – při budování metra se kvalita architektury a designu často nepovažuje za podstatnou, jak ukazuje pražská zkušenost z posledních let.

Foto: Bílý prostor, světlo, tlumená akustika. A dokonce umělecké dílo - nápis na zdi.

Elisabeth Line vede přes celý Londýn – z Readingu na západě, přes letiště Heathrow do Shefieldu a Abbey Wood na východě. Má 100 kilometrů kolejí, 40 kilometrů nových tunelů, 10 nových a 31 modernizovaných stanic, z nichž některé vedou až 10 pater pod zem.

Očekává se, že přepraví 200 milionů cestujících ročně. Naplno začala fungovat před více než rokem (v květnu 2023), na pláncích londýnského metra má fialovou barvu a pojmenovaná je po královně Alžbětě, která se ještě zúčastnila jejího otevření.

A vede také v množství problémů: rozpočet se z původních 14 miliard liber vyšplhal na téměř 20 miliard. A přesto tu je množství poruch a nejčastěji tu dochází k rušení vlaků.

Architektura pod zemí

Jedna věc se však nepochybně povedla. Dát infrastrukturní stavbě promyšlené architektonické řešení a design: zjednodušit navigaci a tok cestujících, standardizovat prvky, které se opakují na celé trase. „Design používá jasný vizuální jazyk, jednotnou paletu materiálů a dbá o detaily,“ píše se v hodnocení poroty.

Je to výsledek spolupráce širokého týmu odborníků – pracovali tu architekti, inženýři, designéři osvětlení i odborníci na „wayfinding“ tedy orientaci a navigaci. Práce byla rozdělena mezi tým, který řešil jednotně podzemí všech stanic, a další týmy, z nichž každý měl na starost jednu stanici.

Foto: Na cenu Královského institutu britských architektů RIBA byla nominována také stanice Paddington.

Na stanicích pracovali přední architektonické kanceláře - Adamson Associates Architects, Foster + Partners, Aedas, Fereday Pollard a další. Cenu získala stanice Paddington od studia Weston Williamson + Partners.

Další nominace putovala „podzemnímu“ týmu, kancelářím Grimshaw, Maynard, Equation a Atkins, kteří navrhovali nástupiště a komunikace pod zemí. Tudy vedou tunely, lemované stříkanými sklobetonovými panely, které jsou na křižovatkách zakřivené, aby se minimalizovala mrtvá místa a zlepšil se „tok“ cestujících. Designéři dokázali také snížit počet různých součástí a zefektivnit návrh. Omezili i paletu materiálů na beton, nerez, sklo, což zároveň racionalizuje údržbu.

Foto: Stanice Paddington, Weston Williamson + Partners

I pro cestujícího je to jiný zážitek, než cestovat na ostatních linkách: nabízí rovnoměrné a přiměřené osvětlení, tlumenou akustiku, intuitivní orientaci. Orientační systém je vědecky promyšlený, najdeme tu pouze relevantní informace, a na těch správných místech: při čekání vidíte pokyny na obrazovce na okraji nástupiště. Když vystoupíte, je vše potřebné na stěně před vámi.

Alžbětina linka není jenom pozitivní příběh. Rok po uvedení do provozu se potýká s problémy, a vlak s pasažéry uvízl v tunelu naposledy toto pondělí. Na síti X to komentovala jedna cestující: „Bude jednou aspoň jeden den (nebo dokonce týden?), kdy by Elisabeth Line fungovala bez problémů a defektů? Je tam pořád něco špatně.“. Na opravy závad je vyhrazeno 140 milionů liber.

Až bude vše fungovat, budou mít cestující možnost nechat na sebe působit architekturu, kterou jedni přirovnávají k modelu počítačové hry, druzí ke Kubrickově Vesmírné odyseji. Inspirace to může být i pro nás – pražské metro získalo architektonické ceny naposledy za socialismu.

  • Ateliér: Grimshaw Architects
  • Země: Velká Británie
  • orientace a wayfinding: Maynard
  • světelný design: Equation
  • Inženýring: Atkins
  • Projekt: 2017
  • Realizace: 2023
  • Investor: Crossrail
  • Náklady: 19 miliard liber
  • Město: Londýn

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři