Neofunkcionalismus i sorela. Příběh Smíchovského nádraží s výrazným výdechem metra
Na současné podobě Smíchovského nádraží včetně stanice metra se podepsalo několik významných architektů a umělců. Známí prvorepublikoví architekti navrhli ještě před komunistickým převratem neofunkcionalistickou budovu nového terminálu, kterou posléze doplnila budovatelská umělecká díla. Součástí nádraží je také výrazný výdech z metra s keramickým obkladem, jehož podobu architekt prosadil pomocí malého triku.
EARCH.CZ , 1. 12. 2017
Území dnešního Smíchova bylo v historii Prahy velmi důležitým místem pro rozvoj veřejné dopravy. Místní nádraží, dříve pojmenované Česká západní dráha, zahájilo provoz v už v roce 1862. Úsek mezi Andělem a Smíchovským nádražím se v roce 1883 stal prvním místem v Praze, kde po jednom traťovém úseku jezdily dvě tramvajové linky. Tím byl položen základ linkovému systému pražské hromadné dopravy.
Původní odbavovací budova nádraží z 19. století byla v letech 1953–1956 byla nahrazena funkcionalistickou budovou od významného prvorepublikového architekta Jan Zázvorky staršího, autora Národního památníku na Vítkově, a Jana Žáka. Dalších úprav se místní nádraží dočkalo mezi lety 1977–1985 při jeho rozšíření a napojení do systému metra, mj. i přístavbou odbavovací haly, u jejíž výzdoby od Richarda Wiesnera se výrazně projevila budovatelská léta 20. století.
Stanice již zesnulého architekta Josefa Davida se dle výtvarného zadání měla výtvarně orientovat na „zdůraznění významu dopravy, především železniční“ a na „rekreaci“. Jako obklad zde byl použit strukturovaný beton a béžové keramické desky, autorkou keramického reliéfu byla sochařka Marta Taberyová, fontány navrhl sochař Jan Hendrych a plastiku v podchodu vytvořil Aleš Vašíček. Finanční limit na výtvarná díla zde byl 910 000 Kčs. Pro srovnání – Karlovo náměstí mělo rozpočet čtyřikrát větší a na výtvarná díla na Národní třídě bylo vyčleněno 1,6 mil. Kčs.
Větračka Smíchovského nádraží od architekta Davida se dme nad přilehlým autobusovým terminálem. Vzduch zde proudí také z horní části výdechu, pod naznačenými, k zády sobě otočenými stříškami. Ty jsou vizuálně odděleny výžlabkem pokrytým keramickými tvarovkami, které stékají od vrcholku až k uliční úrovni. Při navrhování výdechu architekt David uplatnil podle osobního svědectví pracovníků Dopravního podniku hl. m. Prahy malý trik vůči pražským hygienikům. Jimi požadovanou výšku od vzduch nasávajícího a výdechového prostoru v horní části stavby k uliční úrovni dosáhl tím, že míru vedl od horní vnější hrany výdechu diagonálně k levé části základny.
Podoba okolí nádraží se brzy zásadně urbanisticky promění. Zrušené nákladní nádraží zabere nová čtvrť Smíchov City – realizován by měl být vítězný návrh z mezinárodní architektonické soutěže kanceláře Kuba & Pilař Architekti.
Text převzat z nové knihy Nádech výdech Jana Charváta, zde pro potřeby článku redakčně zkrácen a upraven. Křest knihy mapující architekturu výdechů pražského metra proběhne 6. prosince na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze. Kniha vychází u nakladatelství BiggBoss.