Národ+architektura=národní architektura?
Zveme vás na přednášku o národní architektuře, která proběhne 27. 10. 2009 v Kotěrově centru - Trmalově vile, Vilová 11, 100 00 Praha 10.
Ladislav Zikmund-Lender , 22. 10. 2009
Název: přednáška Národ, umění a národní umění
Kdy: 27. 10. 2009, 18:00
Kde: Kotěrovo centrum - Trmalova vila, Vilová 11, 100 00, Praha 10
Přednášející: Ladislav Zikmund-Lender
Vstupné: 40 Kč
Úryvek z přednášky
Velkou úlohu v meziválečné pronárodně orientované architektuře sehráli také doboví kritici a teoretici, kteří měli lví podíl na formování ideových proudů uvnitř české moderny.
Národně definovaný nový sloh se jako koncept zrodil v hlavě především Pavla Janáka, který se věnoval i teorii architektury a umění. K definování tohoto nového slohu vybízí ještě před koncem první světové války. Na scénu přichází také V. V. Štech, který se vůbec výrazně angažoval v očištění od konotací diletantismu u lidového umění, který byl nadšen z interiéru Stockerovy cukrárny v paláci Ligna Františka Kysely. Štech doslova napsal, že jeho práce je „svěží, šťastnou a veselou improvizaci, působící dojmem lidového umění“.
Je ale důležité, že rondokubismus měl již vystlanou cestu dvěma modernisticky smýšlejícími osobnostmi, kteří definovali modernu pro česko-slovenský prostor. Oba byli komplexními uměleckými osobnostmi, oba zabírali široké spektrum uměleckých druhů a oba aktualizovali lidové umění pro středoevropskou modernu. Byli jimi Jan Kotěra a Dušan Jurkovič. Jan Kotěra ve své rané tvorbě, především u vil a venkovských rodinných domků, přichází se syntézou anglického venkovského domu a lidové tradiční architektury, zjevné je to především na Trmalově vile ve Strašnicích a nerealizovaném Peiskerově domě u Borohrádku. Dušan Jurkovič byl stejně jako Kotěra Matějčkem a Mádlem vyzdvihován teoretiky a historiky umění Zdeňkem Wirthem a Františkem Žákavcem. Žákavec v jeho autobiografii otevřeně používá postupů k mytizování osoby architekta, jako například úsměvná historka, jak byl Jurkovičově prabábě díky její národní hrdosti zachráněn život. S tím zcela koresponduje konstatování V. Hnídkové, že „tehdy společnost hledala nové modly, s nimiž by se mohla důstojně identifikovat.“ Jurkovič vytvořil podobně jako Kotěra určitý model univerzálního architekta, který ač si držel osobitý styl, z něhož neslevil (!), byl architektem bezpočtu výrazů i rejstříků.