Nakupování hned vedle starověku. Obdchodní dům v Římě prošel tvůrčí rekonstrukcí
Obchodní dům La Rinascente je v Římě, něčím se ale podobá tuzemským Priorům – hlavně tím, že bylo třeba přizpůsobit ho současnému stylu nakupování, ale i uchovat jeho architekturu. Rekonstrukci navrhlo studio 2050 plus z Milána. Jeho členka Erica Petrillo bude přednášet v Praze.
Karolína Vránková , 13. 5. 2024
V úterý 14. května 2024 začíná cyklus přednášek In Focus: Milano. V pražské galerii VIPER v následujících měsících vystoupí mladé architektonické ateliéry z Milána. Tentokrát přijíždí Erica Petrillo, která představí projekty studia 2050 plus.
Definují se jako „interdisciplinární agentura“, navrhují výstavy, operní scénografie, zachází s videem i s mlhou, ovšem produkují také běžnou architekturu. Například rekonstrukci obchodního domu La Rinascente v Římě. Modernistická budova od architektů Franca Albiniho a Franca Helga vznikla mezi lety 1956–1961, tedy zhruba o patnáct let dříve než například Máj nebo Kotva, ale nese podobné poselství: všichni mají právo nakupovat moderní a krásné zboží v moderních a krásných kulisách.
Byla to zlatá éra konsumerismu, elegantní, optimistická, bez výčitek. Ta však již skončila – změnila se doba, nakupování i obchodní domy. Studiu 2050 se nicméně povedlo nákupní centrum v centru Říma úspěšně převést do dnešní doby.
Nakupování vedle starověku
Obchodní dům La Rinascente stojí na náměstí Piazza Fiume v centru Říma a pohlíží na téměř dva tisíce let staré hradby z doby císaře Aurelia. Také tenhle dům je masivní, „opevněný“ a téměř bez oken a má fasádu ve stejném odstínu jako aureliánské zdivo. Je to „technologická architektura pro historický kontext," jak to charakterizují v magazínu Wallpaper.
Cílem rekonstrukce bylo zlepšit praktické využití pro prodávající a nakupující, do nejvyššího patra vložit vyhlídkovou restauraci a zároveň zachovat a obnovit původní architekturu.
„Restaurovali jsme. Ale je to restaurování moderny. Využili jsme původní návrh architektů, ale také jsme ho posunuli dál a znovu ho interpretovali. Rovněž jsme přidali bezostyšně nové prvky,“ řekl Wallpaperu zakladatel studia 2050 plus Ippolito Pestellini Laparelli. Obnovili například výklady v parteru a prosklení části fasády, za kterou je vidět eskalátory a hemžení lidí na nich. Zcela nový je výtah, který vede přímo do nejvyššího patra a jehož šachta vede po vnější straně budovy. Také vyhlídková restaurace v nejvyšším patře je zcela nová. Ta si jen tak lehce pohrává z dobovým tvaroslovím nebo s nápady tehdejších tvůrců.
Více k tématu
„Dynamický a bez nostalgie, nabízí flexibilitu, působí přesvědčivě moderně,“ píší ve Wallpaperu. Takový přístup k modernímu dědictví by mohl pomoci také architektuře ze stejné doby v Česku, takže bude zajímavé slyšet detaily.
Řeč bude také o dalších projektech: scénografii opery Il Diluvio Universale (Velká povodeň) pro divadlo v Bergamu, instalace na Bienále umění v Benátkách 2022 či film o kurýrech Riders not Heroes – to vše patří mezi projekty studia, stejně jako kontroverzní práce pro Rusko na jejich pavilonu na Bienále architektury v Benátkách v roce 2020.
Přednáška proběhne v úterý 14.5 od 19 hodin v galerii VIPER a je zdarma.