Nádraží King´s Cross Station v novém kabátě
King´s Cross Station – londýnské nádraží známé z filmů Harryho Pottera - dostalo nový kouzelný plášť. Po mnohaletých přípravách započatých v 90. letech minulého století, získali specialisté na renovace John McAslan + Partners zakázku na proměnu jedné z největších centrálních železničních stanic Londýna.
Daniela Rígrová , 17. 6. 2013
Součástí projektu nebyla pouze rekonstrukce původní viktoriánské budovy, ale také nová přístavba západní haly s výjimečnou vějířovitou konstrukcí. Projekt završí slavnostní otevření vstupního náměstí, které je plánováno na srpen 2013. Díky neobvyklému přístupu k celému objektu historické budovy z roku 1852 získalo studio John McAslan + Partners prestižní ocenění New London Awards (NLA) za přínos londýnské architektuře. Rekonstrukce s přístavbou, dokončená právě včas pro loňské Olympijské hry v Londýně, nadchla odborníky i laickou veřejnost. Spojila totiž roztříštěnou plochu zaplněnou nánosy drobných přístaveb a stavebních úprav a odkryla jak původní fasádu z dílny viktoriánského architekta Lewise Cubitta, tak průlomové územní plány z 80. let minulého století, které posilovaly propojení stanice se sousedící mezinárodní transportní centrálou – nádražím St. Pancras. Tehdejší vize z dílny Foster + Partners urbanistickými nitkami propojily King´s Cross a St. Pancras v komplex, který vysílá vlakové soupravy do celé severní Británie a podmořským tunelem do Paříže. Podle majitele Network Rail však bylo třeba očistit areál od nejednotných zásahů a navrátit mu slávu viktoriánské doby, což pod přísným dohledem památkové péče nebylo snadné.
John McAslan + Partners rozdělili projekt do tří okruhů a v první polovině 2012 mohli opět první z každoročních 50 mil. uživatelů King´s Cross Station obdivovat citlivě zrenovovanou původní fasádu zahrnutou do kulturního dědictví Británie, zrekonstruované nádražní objekty i vysoce expresivní novou halu zastřešenou polokruhovitou kupolí. Především nová konstrukce západní přístavby získala pro svou graciézní klenbu mnoho příznivců. Z dvacetimetrových centrálních sloupů se vějířovitě klene ocelové pletivo, jemně poodhaluje 150 m širokou původní fasádu z cihlového zdiva a zastřešuje neuvěřitelných 7500 m2 užitné plochy. Pod 1212 trojúhelníkovými panely střešní kupole se skrývá množství obchodů, včetně vložených objektů určených k čekání na příslušné spoje a k občerstvení. Svým vzdušným pojetím navozuje „lehká“ konstrukce dojem spíše letištní haly než klasického nádraží, spoléhá především na přirozený zdroj světla a stává se spojovacím článkem hned několika tratí londýnského metra s přilehlými stanovišti dalších dopravních prostředků – autobusů a taxi služby. Nová hala je samozřejmě provázána se svým okolím i samotnými nástupišti po-, pod- i nadzemní komunikací, včetně lehkých mostních konstrukcí. Vzhledem k tomu, že původní nádražní budova nesměla být zatížena přístavbou, nese na svých bedrech celou váhu nové haly 16 nosných sloupů rozmístěných jako stromořadí po obvodu stavby. Předseda mezinárodní poroty NLA, Peter Murray, zdůvodnil ocenění stavby slovy: „Naše porota byla ohromena dramatickým novým prostorem haly King´s Cross Station stejně jako perfektní prací na památkově chráněné stavbě. Tato rovnováha mezi starým a novým je typická pro komplexní rozvoj Londýna.“ Zajímavou tečkou na závěr je i „zelený“ záměr architektů – střechy dvou nástupištních hal jsou pokryty fotovoltaickými panely o ploše 2500 m2, které by měly generovat 10–20 % z celkové elektrické spotřeby King´s Cross Station.
Celkový projekt: revitalizace původní nádražní budovy a 2 nástupištních hal (250 m dlouhých, 22 m vysokých a 65 m širokých, zastřešují 8 nástupišť), výstavba nového nádražního vestibulu Nová západní hala: 7500 m2, výška 20 m, ocelová konstrukce
Více k tématu
- Ateliér: John McAslan + partners
- Země: Velká Británie
- Město: Londýn
- Suma: 587.00
- Měna: EUR
- Realizace: 2013
- Zastavěná plocha: 7 500.00m2
- Konstrukční inženýři: Arup