Mrakodrap podle scénáře
Vertikální město, nové společnosti, nové struktury pro nové společnosti..., toto všechno nás vybízí k tomu, abychom se zamysleli nad současnými městy, současnými strukturami a nad současnou společností. Dosud bylo město se svými ulicemi a náměstími vždy koláží mnoha vertikálních i horizontálních vrstev. Město bylo také vždy hustou sítí sociálních a ekonomických vazeb. Věříme, že s nástupem nových technologií se tyto vazby změní. Přesunou se ohniska a změní se měřítka hodnocení měst, ale zdá se, že tato změna nebude zase tak zásadní. Staré vazby zůstanou a přibudou nové. Města, jak je známe, se stanou ještě komplexnějšími a stejně tak i města nová, vertikální.
Jaroslav Hulín , 16. 1. 2006
Související články: Euforie v Ljubljaně City of SkyscrapersTento návrh vznikl pro architektonickou soutěž Město mrakodrapů (City of Skyscrapers), vyhlášenou v rámci Bienále architektury ve slovinské Ljublani v říjnu 2005.Vertikální město, pokud chce být městem, by mělo otočit tradiční schéma horizontálních vrstev směrem vzhůru, kde vertikální střed (jádro) získá stejnou důležitost, jakou má dnes ulice, a vrstva na obvodu bude nabízet stejné pohodlí, jaké zasluhují dnešní obytné čtvrti. Struktura vertikálního města, jako i města horizontálního se neobejde bez volnosti a různorodosti, která je vlastní všem živým systémům. Projekt i samotná konstrukce nemohou nikdy ustat. S tím, jak se mění okolí i vnitřní život vertikálního města, musí se měnit i jeho tvar a podoba. Vertikální město se musí vyvíjet stejně tak, jako se musí vyvíjet město horizontální. Pohled z dálkyNenabízíme proto pouze jediné řešení ale rovnou celý scénář, podle kterého by mohlo být vertikální město generováno, stavěno a měněno. Tvar budovy, města, je vypočítán na základě tohoto scénáře a roste a mění se jako strom, kterému přirůstají letokruhy. Vertikální město, pokud chce žít, musí umět reagovat na vnější i vnitřní vlivy, musí se umět měnit. Změna je pravidlo.Jelikož je hodnota kontextu v tomto případě zanedbatelná, navrhujeme flexibilní parametrickou strukturu, která roste zevnitř ven a přizpůsobuje se požadavkům daných funkcí a kvalitou vnitřního prostoru. Flexibilita a jakoby živé chování jsou řízeny algoritmem Hry života, což je jednoduchý buněčný automat. Řez verze - I.Řez verze - II.V našem návrhu vycházíme z několika map, které slouží jako zdroj informace a komunikace s programem. Tyto mapy by v případě konkrétního místa a zadání představovaly data z okolí, jako například prostorovou konfiguraci nejbližších budov nebo sluneční záření. Tyto mapy jsou měněny Hrou života a v konečném výsledku jde o kompromis mezi tlakem okolí a vnitřním tlakem funkcí vertikálního města. Obraz města je promítnut na náš mrakodrap a ten se promítá díky svému tvaru zpátky do města.autoři projektu: Jaroslav Hulín a Stefan Krakhofer