Moderní, sebevědomý, nejvyšší. Most strun dotváří moderní tvář Jeruzaléma
Mosty od Santiaga Calatravy jsou jako sochy – ve městě je nelze přehlédnout. Pilíř Mostu strun v Jeruzalémě je navíc nejvyšší stavba ve městě.
EARCH.CZ , 15. 2. 2024
Šest tisíc let staré město Jeruzalém dýchá historií. Kdo sem míří, musí se ale nejdřív dostat přes nezáživnou periferii plnou aut. „Je to jedno z nejošklivějších uvítání, jaké sem zažil,“ popsal to tamní architekt Arthur Spector v The New York Times. Právě vstup do města ze západu má pozvednout most od Santiaga Calatravy. Připomíná harfu, která se tyčí nad zmatkem rušného předměstí.
Most má 118 metrů vysoký pilíř, což z něj dělá nejvyšší stavbu ve městě. Z pilíře vede 66 strun, které drží 360 metrů dlouhou mostovku, po níž jezdí tramvaj (light railway). Je z oceli a betonu, obložený je místním světlým kamenem. Beton na stavbu mostu dodala Hanson Israel, dceřiná společnost Heidelberg Materials. Dokončený byl v roce 2008 podle návrhu španělského architekta Santiaga Calatravy, jehož nelze ve světě současné architektury přehlédnout – zejména pro jeho mosty.
Více k tématu
Kontroverzní harfa
Dvaasedmdesátiletý architekt už poněkud polevil v aktivitě, svou značku ale vybudoval právě na ikonických a nepřehlédnutelných stavbách, které navrhoval od 80. let 20. století.
První jeho známá stavba je nádraží v Zürichu (Bahnhof Zürich Stadelhofen, 1983–1990), další následovaly. Především mosty, navrhl jich kolem padesáti a najdeme je v Berlíně, Bilbau, Seville, Valencii, Calgary, Buenos Aires, Benátkách, Torontu, Tel Avivu a mnoha dalších městech. Pro Prahu vytvořil studii Dvoreckého mostu, v architektonické soutěži se jeho studio Santiago Calatrava Architects & Engineers umístilo na druhém místě.
Všechny jeho mosty mají rafinovanou konstrukci s využitím konzol, oblouků, pilířů a lan, jejichž statickou funkci se daří spojit s krásou. Většina z nich je bílé barvy, takže k sobě přitahují ještě více pozornosti. A ještě jednu věc mají Calatravovy mosty společnou – rozpočty, které vysoce překračují ty plánované.
Most strun v Jeruzalémě není výjimkou – částka 70 milionů dolarů byla dvakrát vyšší, než byl původní plán. „Je to adekvátní částka za most, který překonává vlastně hlavně jen několik rušných křižovatek v jinak nezajímavé čtvrti?“ ptají se kritici. Oblast je navíc tak hustě zastavěná, že dílo vlastně není možné jako celek vidět.
Most pro Jeruzalém
Odpověď dává například turistická stránka Go Jerusalem. Cílem bylo: „přidat na horizont výrazný prvek, který vítá každého, kdo přijíždí z letiště v Tel Avivu.“ Ukazuje, že návštěvník vjíždí do moderního města, jehož věčné dopravní zácpy se dají dokonce překonat moderní tramvají.
Izrael vede válku, Jeruzalém je rozdělený na západní a východní část s převážně arabským obyvatelstvem a už desítky let se vyjednává o tom, patří-li východní Jeruzalém Izraeli či Palestině. Most, který trochu připomíná harfu a trochu vzácného ptáka, ukazuje každému, že přes to všechno je to město krásné a vstřícné.
- Ateliér: Santiago Calatrava – Architects & Engineers
- Země: Izrael
- Město: Jeruzalém
- Adresa:: Jaffa St, Jerusalem, Izrael
- Realizace: 2008