
Malá koncertní síň z betonu a kamene probudila náves bavorské obce
Koncertní síň z betonu a žuly oživila centrum malé německé vesnice Blaibach. Projekt vznikl pod taktovkou mnichovského ateliéru Peter Haimerl Architektur a kromě kulturní novostavby se obec dočkala také celkové revitalizace návsi s důležitými obecními budovami.
Tereza Staňková , 23. 11. 2021
Podoba koncertní síně, a zejména její fasády, souvisí s místní kamenosochařskou tradicí. Architekti se rozhodli pokrýt jednoduchý nakloněný kvádr z betonu lokálně těženou žulou. Hrubý kamenný obklad nezvykle tvarované stavby tak mezi okolními budovami se sedlovými střechami vzbuzuje velkou pozornost všech návštěvníků.

Kamenný kvádr je nakloněn tak, aby jedna strana byla zapuštěna do země a druhá naopak vyčnívala nad terén. Právě vyčnívající část objemu láká návštěvníky přes otevřené betonové schodiště ke vstupu. Štěrbinou mezi zemí a kvádrem vchází návštěvník po schodech do foyer, které je již umístěno hlouběji pod povrchem. Pohledový beton pokrývá většinu interiéru, překvapivou výjimkou je fasetovaná dřevěná chodba s šatnami, toaletami a barem.
Více k tématu
Beton v hlavní síni ponechali architekti v jeho surové podobě. Jeho živé povrchy slouží k lepší akustice, tlumení zvuku a absorpci středně vysokých tónů. Za nakloněnými hranami stěn se ukrývá potřebné osvětlení a vzduchotechnika. Skrze drobné skuliny se umělé světlo rozléhá po celém sálu. Jeviště je vybaveno moderním LED osvětlením.

Koncertní sál může během jednoho představení navštívit až dvě stě osob. Pro diváky je zde připraveno minimalisticky pojaté hlediště. Kovová sedadla pomyslně levitují ve vzduchu a dávají dohromady třináct vyvýšených řad. „Zdánlivě průhledná sedadla, která jsou upevněna na železných plošinách, navozují dojem levitace nad světelnými štěrbinami,“ dodává hlavní architekt projektu Peter Haimerl.
Projekt v Blaibachu není jedinou realizací koncertní síně tohoto architekta. Letos totiž jeho ateliér dokončil také koncertní a zkušební sál přistavěný k historické vile hudebního centra Haus Marteau – a to rovněž v Bavorsku, malé obci Lichtenberg. Také tady architekti uplatnili podobné principy i materiály jako v Blaibachu. Prostor je navíc zapuštěn do terénu tak, aby výrazně nenarušoval vzhled vily z dvacátého století i dalších památek v okolí.

Tento článek vznikl za podpory společnosti Českomoravský beton v rámci popularizace tématu "Beton v architektuře".
Českomoravský beton, a. s., je holdingovou společností, která prostřednictvím vlastních betonáren a dceřiných společností dodává transportbeton v široké škále pevnostních tříd a druhů na území České a Slovenské republiky. Skupina, jejíž vznik spadá do počátku 90. let minulého století, v současné době provozuje sedmdesát nově postavených nebo zrekonstruovaných betonáren, které mají zavedený systém řízení jakosti ČSN EN ISO 9001 a splňují nejpřísnější ekologická kritéria. Celá skupina – holdingová společnost a její dceřiné společnosti – vystupují pod jednou společnou obchodní značkou Českomoravský beton.
- Ateliér: peter haimerl.architektur
- Město: Blaibach
- Ulice, číslo: Kirchplatz 4
- Datum projektu: 1/2013 – 9/2013
- Realizace: 09/2014
- Investor: Obec Blaibach
- Náklady: 1,6 milionu eur