Mexický design v Praze | výstava umělecké skupiny Advento
Pokud vás zajímá kam se ubírá mexická umělecká tvorba nebo co si v Mexiku představují pod pojmem sociální architektura, přijďte se s uměním a myšlenkami z tohoto kouta světa osobně seznámit do Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Výstava skupiny Advento je sondou do specifické oblasti mexického designu, zaměřenou na propojení tradiční řemeslné výroby se současnými návrhy. Vystavená kolekce je rozdělena do dvou částí. První část představuje sto designérských prototypů (vázy, mísy, umělecké plastiky) z mramoru, onyxu a keramiky, druhá část pak představuje utopické architektonické projekty.
Tereza Provazníková , 20. 10. 2005
Mexický design v Praze | výstava umělecké skupiny Advento6.října - 20. listopadu 2005Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze (ulice 17. listopadu 2, P-1)Otevřeno denně mimo pondělí. Út - Ne 10 - 18 hod, v úterý do 19 hodin.Koncept výstavy Tato kolekce se rodila devět let a světem putuje již od roku 2000, kdy poprvé prezentovala některé vybrané exponáty na výstavě Expo v německém Hannoveru. O rok později byla představena na bienále ve francouzském Saint-Etienu. V současné podobě byla představena v Koreji, Itálii, Belgii a Finsku a nyní je k vidění v Praze. Od nás bude putovat dál po evropských městech a svoji dlouhou cestu uzavře doma v Mexiku, kde ji paradoxně ještě nikdo neviděl. První část výstavy je zaměřena na práce z kamene (alabastr, onyx, mramor) a talaverského porcelánu, které vycházejí z tradičního umění, ale mají nové tvarosloví a jsou zasazeny do zcela nového kontextu. Práce mexických řemeslníků je opravdu obdivuhodná, mnohé předměty působí obyčejně jen do chvíle, než si uvědomíte, že nejsou porcelánové ale kamenné a tudíž je do tak složitého tvaru musel někdo opracovat! Předměty k nám promlouvají nejen svými tvary, ale také krásou svého materiálu, který je pro nás Čechy neznámý hlavně co do barevných odstínů. S exponáty, jež jsou na výstavě označené logem ruky, se návštěvníci mohou seznámit i dotykem, což je samozřejmě velké plus. Skupina AdventoUmělci, kteří se sdružili do skupiny Advento, pracují především ve vesnici Tecali v oblasti Herrera, Puebla. Tato vesnice byla založena v 16. století Františkány a od té doby tu všichni řemeslníci pracují s mramorem a onyxem. Ovšem tato provincie trpí vysokou nezaměstnaností a donedávna neměla přístup k novým technologiím a vzdělání vůbec. Proto místní vyráběly především kopie předkolumbovského umění a svůj talent nijak nerozvíjeli. Advento si povšimlo jejich řemeslného potenciálu a rozhodlo se ho využít ku prospěchu všech. ProjektyUmělecká skupina Advento byla ustanovena v roce 1996. Je to velká laboratoř myšlenek, kde se střetává grafický i průmyslový design, architektura, urbanismus, malířství, sochařství, fotografie i videoart. Je to iniciativa pokoušející se působit přímo na tkáň společnosti, zvyšovat estetickou hodnotu práce a zároveň přispívat místní ekonomice v globálním kontextu. Podle těchto zásad podporuje kulturu designu prostřednictvím výstav, konferencí a sympozií, které pořádá v různých částech světa.Činnost skupiny je založena na úzké spolupráci designéra s řemeslníkem, kdy umělec formuje námět, který je dostatečně silný, aby mohl nabýt konkrétní podoby až svým vystavením. Nápad zároveň nastoluje tvůrčí proces v oblastech společenského kontaktu a nabývá charakter kolektivního díla. Alespoň tak o něm uvažuje zakladatel Adventa Raymundo Sesma, který je přesvědčen, že do tvůrčího procesu má být společnost zahrnuta nejen jako pouhý příjemce, ale i jako spoluautor, který se podílí na konečné podobě díla. Sociální architekturaMyšlenky skupiny Advento jsou rozvedeny v druhé části výstavy, která prezentuje utopické architektonické projekty. Pod pojmem dům, rozumí velký dům, sociální prostor proměněný ve velkou laboratoř, v níž se rodí myšlenky ovlivňující společnost, proto tvoří a rozvíjejí takové projekty, které se týkají konkrétních problémů. Například je představen projekt Muzea umění a designu nebo rekonstrukce brutální betonové stavby obchodního domu. Kvalita těchto projektů je poněkud diskutabilní a jejich posouzení nechávám na každém z vás. Přístup pana Sesmy k umění a architektuře je docela zajímavý a ač je velký idealista, nelze mu odepřít snahu zachránit místní řemeslnou tradici, pozdvihnout mexické umění a zároveň ho ukázat celému světu. Sociální architektura je v pojetí Adventa potažmo Raymunda Sesmy složitý problém, který se nedá shrnout do pár vět. Aby nedošlo k nějakému zjednodušení, zveřejníme s ním na toto téma rozhovor.