Měděné srdce dopravy v Lahti
Dopravní centrum se nachází v samém středu města, kde se setkávají různé druhy veřejné dopravy. Tato oblast v blízkosti železnice byla v roce 2012 předmětem architektonické soutěže a na základě jejích výsledků bude plocha zastavěna novými obytnými a kancelářskými prostory. Jednou z prvních dokončených staveb je tak tento transportní uzel.
JKMM Architects , 26. 5. 2016
Dopravní centrum spojuje dálkové železniční sítě s místními autobusovými linkami. Nad Vesijärvenkatu, v těsné blízkosti vlakového nádraží, bude vybudována mostovka. Zde bude umístěn nový přístřešek terminálu pro meziměstské autobusy. Stará autobusová stanice se již nebude používat a společně s okolní oblastí bude přebudována v novou městskou čtvrť Ranta-Kartano.
Železniční stanice v Lahti je stará, historicky významná budova. Protože nový přístřešek terminálu bude částečně před budovou stanice, podléhá velmi přísným požadavkům, týkajících se jeho vlivu na vzhled města. Konstrukce přístřešku terminálu iniciuje dialog mezi novými a starými elementy. Jednoduchý, plastice podobný tvar přístřešku zahrnuje historii této oblasti. Hranaté pilíře jsou rovnoběžné s nástupišti a jsou svisle skloněné.
Kromě přístřešku terminálu zahrnuje Dopravní centrum výtahové věže, podpůrné stavby, přístřešky autobusové zastávky a obklady i osvětlení nového prostoru pod mostovkou. Tyto prvky, pečlivě navrženy a umístěny, vedou uživatele při pohybu po různých podlažích nového Dopravního centra. Společně tvoří stavbu, v níž je jasná a snadná orientace i přesto, že je umístěna ve složitém prostředí. Stavba také splňuje další požadavky na bezbariérovost Dopravního centra.
Z hlediska městského prostředí poskytuje Dopravní centrum vysokou kvalitu a soudržný vizuální dojem. Hlavními materiály jsou měď, sklo a hliník. Uniformní povrchové materiály sjednocují celou oblast. Střecha a sloupy jsou obloženy perforovanou mědí. Výtahová věž vedle přístřešku terminálu používá v obou vnějších stěnách i nosných konstrukcích sklo. Jádrem výtahové věže je výtahová šachta, krytá mědí a měděným drátěným pletivem. Jde o elegantní protějšek masivní siluety přístřešku. Dvě další výtahové věže se nachází v severní části areálu. Společně s měděnými opěrnými stěnami a zábradlím mostu vytvářejí při výhledu na jih divácký portál. Výtahové věže spojují nižší úroveň ulice Vesijärventie se severními krytými zastávkami na Mannerheiminkatu. Prostor pod mostovkou byl obložen vlnitými hliníkovými profily. Obvodový plášť tlumí hluk, obsahuje veřejné osvětlení a umožňuje kvalitní přirozené osvětlení. Tunelu podobný prostor je vizuálně vytříbený a akusticky příjemný. Všechny části mezi hlavními konstrukčními prvky - opěrné stěny, mostní zábradlí, venkovní lavičky a stěny - jsou také měděné.
Při návrhu Dopravního centra byla zvláštní pozornost věnována osvětlení. Elektrické rozvody, topení, ventilace a klimatizace jsou skryty uvnitř konstrukcí. Za perforované měděné díly různých prvků byly umístěny světelné zdroje, zlepšující vzhled měděných částí během dlouhých zimních nocí.
Více k tématu
- Autoři: Samuli Miettinen, Asmo Jaaksi, Teemu Kurkela, Juha Mäki-Jyllilä
- Ateliér: JKMM Architects
- Země: Finsko
- Město: Lahti
- Ulice, číslo: Mannerheiminkatu 15
- PSČ: 15100
- Realizace: 2016
- Užitná plocha: 11 000.00m2
- Materiál: měď
- Poznámka: Foto © Mika Huisman