Měď v architektuře: Muzeum vajec
Na otevřené ploše muzea Wander Bertoni se architekti ateliéru gaupenraub rozhodli mezi mnoha skulpturami zredukovat novou budovu muzea na pouhou střechu, chránící její obsah: obrovskou sbírku vajec.
Alexander Hagner , 10. 5. 2012
Téma samotné střešní krytiny se tak stalo velmi důležitým. A nyní tedy ochraňuje asi 4000 vajíček měděné víko.
Architektura pod ním měla být redukována na "skoro nic". Proto tuto budovu podpírají pouze dva sloupy a konstrukci posiluje schodiště.
V horním patře nejsou žádná okna, denní světlo vstupuje do výstavní síně pouze zezdola, přes vnější šikmé zasklení převisu nástavby.
Rozhodnutí o použití měděné krytiny bylo nakonec založeno na postulátu majitele stavby: Bertoni chtěl použít pro vrchol budovy ten nejtrvanlivější materiál. Tak jsme ho použili. Nastavení stojatých drážek tak kontrastuje s vodorovnou polohou střechy. Její spodní část je postavena z kompaktního rámového měděného hrazení.
Jako kontrast oproti sklu zdůrazňuje živá struktura patiny materiálu význam tohoto stavebního prvku. Speciální barva mědi si půjčuje barvy okolních střech a staví novou budovu do pozice nezávislého, ale do okolí plně integrovaného objektu.
Kritička architektury Anne Isopp o budově muzea napsala: "... připomíná šperkovnici, a to nejen proto, že je tak kompaktní, ale také proto, že je provedena precizně až do nejmenších detailů, přestože slouží pouze jako výkladní skříň pro objekty sbírky."
Jiná kritička architektury, Iris Meder, potvrdila její text slovy: "... zjevně nová budova, která vypadá, že je tam věky."
Více k tématu
- Ateliér: gaupenraub
- Země: Rakousko
- Stavebník: Eiermuseum Wander Bertoni
- Město: Winden am See
- Realizace: 2010