Living cube Zbyňka Soukupa
Milan Design Week představuje týden, jenž desetitisícovky lidí, pro které je design alfou a omegou, vnímají jako prakticky povinnou cestu do Itálie. V Zoně Tortoně se sešli návštěvníci z více než padesáti států a procházeli pavilony nadupané nápady, novými materiály, technologiemi a zvučnými jmény. Stejně jako v současnosti ve všech odvětvích byl i zde v popředí (prezentován) zájem o šetrný přístup k přírodě. Současně letošní rok znamenal další úspěch pro český design, jmenovitě pro Zbyňka Soukupa.
Klára Pučerová , 12. 6. 2009
Už třetím rokem je součástí této prestižní přehlídky také Design Contest, který je zaměřen na nejmladší generaci designérů. Soutěž organizuje LG HI-MACS, jde tedy o design z vysoce odolného přírodního akrylátového kamene. Pro studenty je účast zajímavá z několika důvodů – předně to znamená dovést svůj návrh až k realizaci a poté ho vystavit v Mekce designu před úctyhodným počtem návštěvníků. Společnost poskytne možnost mladému tvůrci – studentovi umělecké školy - vyrobit předmět dle jeho návrhu, tzn. neustálé konzultace a zkoušky přímo v továrně vedoucí až ke konečné formě a funkčnímu předmětu. A jako od mladých se od nich očekává pochopitelně něco nového, neotřelého, výstředního, čeká se na geniálně jednoduchý nápad, nové využití vlastností. Hledá se potenciál.
Šestnáctka zástupců uměleckých škol ze čtrnácti zemí - Belgie, Finsko, Norsko, Rakousko, Maďarsko, Česká republika, Slovensko, Švédsko, Srbsko, Německo, Velká Británie, Španělsko, Itálie, Francie – měla v letošním zadání lampu. Porota (mezi odborníky byla také Lenka Žižková, guru českého designu) hodnotila prototypy v několika kategoriích, od designu přes kreativitu, využití vlastnostní materiálu, schopnosti prosadit se na trhu po funkčnost a osobní estetický názor. Vítězem se stal Zbyněk Soukup z ústecké fakulty umění a designu (pod vedením prof. Jana Fišera a odborného asistenta Štěpána Rouse, jeho patronem byl Tomáš Valent z Polytrade CE) s lampou Living Cube.
Living Cube from Zbynek Soukup on Vimeo.
Když začnete analyzovat přístupy designérů a samotné lampy, dojdete k závěru, že Zbyněk vyhrát musel, protože jako jediný opravdu rozvedl jednotlivé cesty, kterými se vydala většina soutěžících. Kombinuje organickou energii s pravidelnou geometrickou formou, takže se lampa hned neokouká, stále má v sobě napětí. Nepůsobí jako statický doplněk interiéru, ale naopak ve vás vzbuzuje pocit jara, života, síly a vůle.
Navíc je jeho lampa esteticky opravdu zajímavá, a přestože působí jako artefakt, nevyžaduje vlastní galerii. Při pohledu na některé návrhy jsem se nemohla zbavit pocitu, že bych nejdřív musela být majitelkou zbytečného pokoje nebo obrovské haly, kde si lampa bude žít vlastní život a lidé ji budou tak trochu ukradení... Ovšem je také pravda, že nebylo v zadání, aby šlo o lampu do bytu, sami soutěžící při prezentaci uváděli, pro které prostředí lampu navrhli.
Co se mně však zdálo na samotné soutěži (a na lampách) nejvíce zajímavé, byla skutečnost, že i když se jedná o velmi mladé tvůrce, jsou již pevně zakořeněni ve svých kulturních zázemích. Lapidárnost skandinávských zemí byla poznatelná u lamp Fina i Švédky, německá nátura se projevila spojením lampičky s malou “plotýnkou” na hrneček, instalace italských nástěných lamp také prozradila to, co by ze samotných svítidel čitelné nebylo...a zástupce z Vídně nenechal nikoho na pochybách, že studuje u Zahy Hadid. Tím nechci říci, že by se návrhy soutěžící tvářily epigonsky. Možná jsem ale u většiny z nich postrádala tu zdánlivou lehkost návrhu. Tím víc je potěšující, že mezi těmi, kterým se to podařilo, zazářila nejvíce svými ratolestmi a úžasnou stínohrou Living Cube.