Letní Olověný Dušan 2012 | Ateliér Ondřej Císler
Po vítězných projektech soutěže letní Olověný Dušan 2012 kategorie jednotlivců nám zbývá ještě část druhá a tou jsou oceněné ateliéry. Dnes přinášíme přehlídku prací ateliéru Ondřeje Císlera.
Ondřej Císler , 17. 10. 2012
Ateliérové zadání
Setkání čtyř čtvrtí. Křižovatka cest, rekonstituce klíčové stěny v severním předpolí města. Místo jako Újezd nebo Florenc.
Zadání vychází z konceptu „napravování chyby“ a zároveň je založeno na rozmanitosti individualit a potenciálu srovnání jednotlivých přístupů. Všechny projekty spojuje pozemek - proluka po zbořené polovině bloku v ulici Milady Horákové na hranici Bubenče, Dejvic, Hradčan a Letné. Práci předcházela analýza urbanistická, historická a dopravní. Každý student si individuálně vybíral program domu, každý student měl za úkol prověřit čtyři možné konceptuální varianty zadání.
Při práci jsme objevili hrubé nedostatky již implementovaného městského plánování - obrovský potenciál ztělesněný desetitisíci lidí denně sem dopravovaných zůstane na dlouhou dobu nevyužit, městská struktura místa zůstane dlouhodobě nedokončena.
Na tomto pozemku se v současnosti nedá stavět, a není možné ho dopravně obsloužit. Přitom by stačilo provést relativně malé úpravy.
Soustředili jsme se na redefinici prostorových vazeb, potvrzení kontextu, založení městského bulváru Milady Horákové, ukotvení prostoru před Dejvickou Sokolovnou, jakož i zkoumání městotvorného potenciálu instituce. V konkrétním provedení projektů bylo požadováno dotažení do konstrukce a materiality a především nadčasovost a krása výsledku.
Nabízíme příklady domů, které by zde mohly stát.
Komentář poroty
Atelier Ondřeje Císlera nás překvapil skvěle koncipovanou jednoduchou výstavou projektů, která nabízela alternativu k efektním digitálním expozicím některých oceňovaných atelierů. Zavěšená stěna s velkými modely a společný model lokality uprostřed svědčily o týmové práci, dobré organizaci a vážném zaujetí pro „velkou“ architekturu. Autorský a konzervativně naladěný atelier zvolil k řešení komplikovanou lokalitu v blízkosti metra Hradčanská a jednotlivým projektům nejdříve předcházela důkladná společná analýza místa. Na jejím základě si pak studenti volili individuální typologická zadání pro své domy.
Vysoká kvalita jednotlivých prací dává díky srovnání vyniknout těm výborným. Velké soliterní domy jako gesta, která napravují narušené urbanistické vazby, komunikují se strukturou města, akceptují dopravní zatěž jako faktickou kvalitu lokality a různým způsobem pracují s mnohými limity, které na ně místo klade. Domy často s hybridní typologií dotaženou do experimentu, městotvorné, otevřené, objevují nemalou kapacitu tohoto místa a jeho skrytý potenciál.
Projekty ateliéru
Kristína Balušíková - Dům tance a luků Tereza Březovská - Studentské koleje Josef Choc - Bytový dům Dominik Císař - Bytový dům Alexandra Jamnická - Městské centrum architektury Emília Jarošová - Národní filmový archiv Šimon Jiráček - Bytový dům Jonáš Kolařík - Hotel HCL Jakub Neumann - Ateliérový dům Markéta Poláčková - Galerie současného umění Richard Pozdníček - Parkovací dům s železniční stanicí a co-working centrem Jiří Ptáček - Městská tržnice a studentská kolej Filip Rašek - Kulturní centrum Vojtěch Ružbatský - Klášter Magdaléna Šteflová - Dům svobodného myšlení Tereza Šváchová - Kulturní centrum časopisu A2