Nová lávka v Nymburce Foto: archiv SHP
Architektura / industriální a technické stavby

Lávka, která připlula po Labi

Nymburk leží na obou březích Labe, které však jistou dobu spojoval pouze železniční a silniční most. Cyklisté se proplétali mezi auty, pěší museli přívozem. Město potřebovalo novou lávku.

EARCH.CZ , 8. 11. 2024 / Advertorial

Bylo brzké červnové ráno roku 2021 a obyvatelům Nymburka se naskytl neobvyklý pohled. Po Labi plula část mostu. Na březích na ni čekaly dvě zvedací věže s hydraulickými jednotkami. Když plavidlo s mostem přistálo, zdvihly konstrukci do výšky a usadily ji na její trvalé místo.

V následujícím listopadu, právě před třemi lety, mohli obyvatelé na novou elegantní lávku poprvé vstoupit, a od té doby slouží pěším a cyklistům. Má dva skloněné oblouky, které ovšem nebrání lidem v průhledu na město a sousední historický silniční most. V noci jsou oblouky osvětleny LED světly a její elegantní tvar se odráží v řece. Navrhl ji profesor Jiří Stráský z firmy Stráský, Hustý a partneři, realizovala ji společnost Hochtief, beton dodávala firma Heidelberg Materials.

Foto: Ocelový oblouk, betonová mostovka

Vyrobena na břehu

Výstavbě lávky předcházelo projektování a taktéž bylo nutné vyvinout způsob, jak se dostane na místo. „Efektivní překlenutí vodního toku, na kterém probíhá lodní doprava, bylo výzvou,“ píše Petr Vítek z realizační firmy Hochtief  v článku, který podrobně popisuje sofistikovaný proces výstavby.  „Z několika technologií výstavby, které by připadaly v úvahu, jsme zvolili koncepci přípravy celé středové části lávky na břehu s následným zaplavením na místo,“ vysvětluje.

Střední segment lávky o délce zhruba 70 metrů se tudíž stavěl na břehu, na místě vzdáleném asi 300 metrů od budoucího umístění lávky. Nejprve bylo nutné vystavět betonové dráhy pro přesun mostní konstrukce do řeky. Poté se na břehu postavila prostorová skruž, na které se připravilo bednění, a následně se celý segment vybetonoval. Na něj se pak namontovaly obě větve ocelového oblouku.

Foto:  400 tun plujících po vodě

Celý konstrukční díl vážil 400 tun a bylo třeba ho přesunout 20 metrů na vodu. „Ocelová konstrukce byla osazena na dočasných betonových patkách, které byly zespodu opatřeny nerezovými deskami. Příčný přesun v délce cca 20 m se realizoval po vybudovaných betonových drahách prostřednictvím teflonových kluzných desek,“ popisuje to Petr Vítek.

Segment byl úspěšně naložen na běžný tlačný člun, který se pod jeho vahou ponořil jen zhruba o půl metru. A pak už Nymburčané mohli pozorovat, jak po Labi pomalu pluje jejich budoucí most.

Foto: Součástí obrazu města Nymburka. V popředí lávka, za ní historický silniční most.

Následovaly další stavební práce a vybudování estakádních částí lávky na obou březích; to už byla podle Petra Vítka „vcelku běžná záležitost.“ I břežní části ale dotváří celkový štíhlý a elegantní dojem – podpírají je kyvné stojky, které jsou mírně vykloněny, což koresponduje s výklonem oblouku.

Součást Nymburka

Lávka nahradila starší most pro pěší z roku 1984 - byl ze stejné doby a stejné konstrukce jako lávka v pražské Troji, která spadla. Bylo podezření, že i zde jsou předpjatá ocelová lana zkorodovaná a mohlo by dojít k havárii. Město tedy jednalo rychle a lávka byla v roce 2018 zdemolována.

Nová, 228 metrů dlouhá lávka, je mnohem sebevědomější – svým inženýrským řešením i vzhledem. Stala se součástí obrazu Nymburka, zároveň ale souzní s okolní zástavbou i polabskou krajinou. Získala také řadu ocenění: v soutěži Grand Prix Architektů, v soutěži Stavba roku i cenu inženýrské komory za technické řešení.

Stála téměř 130 milionů, na investici městu přispěl Státní fond dopravní infrastruktury významnou částkou 117,7 milionu Kč. 

  • Země: Česká republika
  • Město: Nymburk
  • Investor: Město Nymburk (využita dotace SFDI)
  • Projektant: Stráský, Hustý a partneři, s.r.o.
  • Generální zhotovitel: Hochtief CZ, a.s.
  • Ocelová konstrukce: Lemonta, s.r.o.
  • Předpínací systémy a manipulace: VSL Systémy CZ, s.r.o.
  • Zaplavování konstrukce: České přístavy, a.s.
  • Technický dozor: Pontex, s.r.o.
  • autor: EARCH.CZ *
  • publikováno: * 8. 11. 2024
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři