Kladenská nádraží v novém. Tři stanice ve městě mají jednotné přístřešky
Železniční stanice Kladno, k tomu zastávky Kladno-město a Kladno Ostrovec. To, že patří do jednoho města, je od letošního roku patrné na první pohled. Při modernizaci dostaly všechny tři stavby nová zastřešení nástupišť s unikátně řešeným podhledem.
EARCH.CZ , 18. 10. 2024 / Advertorial
Přístřešky mají jednoduché geometrické tvary a neutrální světle šedivou barevnost – je na nich vidět spolupráce architekta a celého realizačního a konstrukčního týmu z holdingu Egoé z Bílovic u Uherského Hradiště. Elegantní vzhled dotvářejí kazety na podhledu přístřešků. Jsou z kompozitu s hladkým hliníkovým povrchem.
Kladno s téměř 70 tisíci obyvateli je největší středočeské město, ovšem 22 tisíc lidí jezdí každý den za prací do Prahy. Pro dopravní situaci i životní prostředí je samozřejmě lepší, aby dojížděli po železnici než vlastním autem.
Přispět by k tomu měla modernizace trati v Kladně. Nyní je v celé trase dvoukolejná a nejvytíženější přejezdy byly vyřešeny mimoúrovňovým křížením. Práce na modernizaci začaly na podzim 2022, aktuálně je celý úsek v provozu. Zcela hotovo bude v roce 2026.
Detailní pohled na podhled
Součastí modernizace je právě i nový, sladěný vzhled přístřešků. Spojuje je podobné tvarování, a zejména materiál na podhledu. Je to kompozit s hliníkovým povrchem. Namísto běžně používaných desek je ale v tomto případě použit systém kazet.
Cílem bylo vyvinout systém, který je relativně snadno vyrobitelný a umožňuje přesnou montáž. Navíc toto řešení umožňuje naplnit architektonické zadání jako je například šikmina, což je patrné na zakončení přístřešků. Bonusem je pak skryté kotvení a příprava pro snadnou demontáž, čímž je umožněn přístup pro servis technologií vedených střešním pláštěm.
A jak vypadají jednotlivá nádraží? V Kladně došlo ke zbourání staré výpravní budovy zvané Vejhybka. Ačkoliv mnoho místních bylo proti, město spolu s vedením drah nakonec rozhodlo, že stará budova se zbourá a nahradí ji nová. Stavba se zatím připravuje, a tak jediné zázemí a úkryt pro cestující jsou právě nové přístřešky.
Dvě ostrovní nástupiště o délce 141 metrů ovšem už teď slouží cestujícím. Chrání je přístřešky se střešní krytinou z trapézového plechu s aluzinkovou povrchovou úpravou a kazetovým podhledem. Nad ním jsou vedeny kabelové žlaby a technologie pro integrované reproduktory, světla a kamery. Nosné sloupy jsou opláštěny kryty z ohýbaného plechu.
Více k tématu
Na zastávce Kladno-Ostrovec byly osazeny dva přístřešky s délkou 64 metrů.
Zastávka Kladno-město je unikátní svým umístěním po obou stranách silničního mostu, který vede nad tratí. Vznikl tak přestupní bod vlak/bus. Zastřešení na obou stranách mostu mají půdorys ve tvaru písmene U a kryjí tak nástupiště na železnici i zastávky autobusů na mostě. Na délku mají 61 a 52 metrů, jejich šířka je až 25 metrů. K sestupu k trati je možné využít schodiště, eskalátory nebo výtahy.