Jean Nouvel také designérem
Jean Nouvel, nový nositel prestižní Pritzkerovy ceny za architekturu, se nespokojuje jenom s architektonickou tvorbou ve svém stotřicetičleném ateliéru. Založil i sekci designu a návrhářství interiérů JND. Na otázku, jak přechází od obřích architektonických projektů k designu odpovídá: „Nejdůležitější věci se v současném světě dějí v makro nebo mikro a nano měřítku. V designu se zajímám více o základní prvky než o styl.“
Helena Špánková , 17. 4. 2008
Posledním známým výtvorem JND je nový flakón pánského parfému "L'Homme" od Yves Saint-Laurent. Skleněná zkumavka falického tvaru spočívá na závěru původního flakónu, z kterého se stal sokl. Proč se Nouvel na vrcholu architektonické slávy zabýval tak malým zbytečně přepychovým předmětem? Řekl o tom:„Nenavrhl jsem módní předmět. Je to architektonický objekt. Na letištích jsem často pozoroval flakóny pánských voňavek, stále hranaté a masivní, a tak jsem chtěl změnit jejich obhroublost a blýskavost. Představil jsem si lehký tvar, který se dá vzít do ruky, mít ho u sebe, který by jenom netrůnil v koupelně. Přemýšlel jsem také o představě mužnosti, kterou jsem vyjádřil v její křehkosti jemného skla, příjemnosti, téměř ničeho, světla, které prochází parfémem. Flakón zcela přijímá falickou symboliku, je to předmět, svědčící o své době, kdy muž se mění. Pro značku, která slučuje kulturu a odvahu, jsem mohl toto přetvoření použít. Je pravdou, že tento dvojsmyslný objekt, minimalistický a nadčasový, se subtilní rovnováhou mezi mužností a ženskostí, se odlišuje od konformistické těžkosti ostatních mužných vůní.“ ALESSITea & Coffee TowersYSLL'HommeSUZE„Je to poprvé, kdy jsme se obrátili na architekta, aby nám navrhl flakón, vysvětluje ředitel marketingu YSL. Jenom podobný návrhář nám může dát jinou vizi světa pro městský parfém.“ Jedná se o edici omezenou na 100 000 exemplářů, prodávanou od března t.r.Jean Nouvel se ale zabývá designem již několik let. V roce 2003 pracoval na př. pro známou firmu Alessi na projektu "Tea & Coffee Towers". Zůstal věrný základnímu kuželovému modelu, inspirovanému 60. léty. Servis z elegantní nerezavějící oceli se skládá z izotermické konve a hrnků s dvojitými ocelovými stěnami, z cukřenky a z konvičky na mléko s podnosem.V témže roce vytvořil také sklenice pro hořký alkoholický nápoj Suze. Firma chtěla omladit svoji klientelu a zároveň si zajistit určitý kulturní věhlas. Každý rok svěřila nějaký úkol některému ze známých francouzských jmen (Jean-Charles de Castelbajac, Christian Lacroix, ...). Jean Nouvel pro ně navrhl vysokou, průhlednou sklenici, čistých linií, která má dělat dojem, že sklenice je plná, i když je již prázdná. Sklenice má totiž dno v barvě likéru a nahoře v reliéfu jméno SUZE, na hranici, kde se jí rty mohou dotknout. Nouvel o ní říká: „Rád se opírám při své práci o specifiku a zvláštnosti, sklenice má syntetizovat Suze. Dali jsme si za cíl, aby sklenice přetrvala bez problémů sto let.“Sklenice se prodává pouze v pařížském obchodu Colette.Práce v oblasti designu jsou pro Jeana Nouvela miniarchitektury v domácím měřítku. Ateliér designu, řízený návrhářkou interiérů Sabrinou Letourneur, zaměstnává dnes 18 lidí a věnuje se stále více průmyslovému designu. „Jean Nouvel kreslí a my upřesňujeme a vyvíjíme. Tato skupinová práce, zejména ženská, trvala rok a dala zrod novému Muži (L'Homme).“