Jan Lukas | New York - PompejeZahrady Pražského hradu, do 30. 9.
V zahradách Pražského hradu jsou již potřetí v unikátních stojanech nainstalovány fotografie ze sbírek PPF. Po minulém roce, kdy zde byly snímky Ladislava Sitenského, mohou návštěvníci obdivovat záběry další české legendy - jednadevadesátiletého Jana Lukase, od roku 1965 žijícího ve Spojených státech. Výstava se koná paralelně se Shakespearovskými slavnostmi, tedy do 10. září.
Klára Pučerová , 24. 8. 2006
Jan Lukas | New York - Pompejedo 30. září 2006Zahrady Pražského hraduJan Lukas patří spolu s Karlem Hájkem, Václavem Jírů, Hansem Ernestem Oplatkou nebo Josefem Voříškem k zakladatelům tradice českých reportérů. Dvacátá léta poskytla fotografům modernější techniku, která umožňovala lepší zaznamenávání nejrůznějších společenských akcí, politických aktivit, sportovních utkání nebo lidových slavnostní. V novinách se začala objevovat živá, dokumentující fotografie, vznikaly reportážní cykly. Jan Lukas sice vynikl v žánrové fotografii, věnoval se však také krajinám či portrétu. V roce 1946 vydal publikaci Země a lidé, o necelých dvacet let později pak knihu Moskva, která byla po intervenci sovětského vyslance zničena. V roce 1968 vystavil v NY soubor fotografií nazvaný Pražský deník 1938 - 1965, který se řadí mezi nejdůležitější díla v českém kontextu, zrovna tak jako v současnosti vystavované velkoplošně zvětšené záběry na Pražském hradě. Když získal v roce 1971 americké občanství, začal pracovat na cyklu Ostrované, v němž zachytil život na Manhattanu, v Jeruzalémě, Západním Berlíně či na Tchajvanu. Polovina cyklu New York - Pompeje jsou monochromní záběry z roku 1963 z Pompejí, které Jan Lukas konfrontoval s až řvavě barevnými ulicemi a zákoutími newyorského prostředí. Manhattanské snímky vznikly o rok později. Autor rád cituje Marka Twaina, který o nejméně americkém městě prohlásil, že to není Amerika, ale svět. "Když se po Manhattanu procházíte s foťákem, můžete najít obrázky, které mohou být stejně tak z Neapole, nebo Hong Kongu, jako z Tel-Avivu či San Juanu, nebo třeba Kalkaty. V New Yorku můžete nalézt cokoliv, stejně jako já nacházím na Manhattanu Pompeje."Ke spolupráci na koncepci výstavy MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE 2006 byl opět přizván architekt Michal Froněk. Možná také stojí za zmínku to, že ocelové podesty skleněných stojanů byly vyrobeny technikou odlévání starých zbraní a děl a vznikly v atelieru Olgoj Chorchoj. Autorem grafického designu výstavy, plánku prohlídky a plakátu je, stejně jako minulý rok, Aleš Najbrt. Výstavě by možná prospělo, kdyby stojany byly po zahradě trochu živěji rozestavěny, netvořily jen ostrůvky, což jí ale nijak neubírá na zajímavosti. Navíc většina negativů Jana Lukase pocházejících z doby před jeho emigrací se ztratila, což tomuto cyklu přidává na výlučnosti (snímky jsou dnes ve sbírce PPF).Výstava je přístupna až do 10. září denně, zahrady jsou otevřené od 10 do 20 hodin v srpnu, v září do 19 hodin. Vstup je zdarma. Rajská zahrada, zahrada Na valech, Pražský hrad.