Architektura / administrativní stavby

Jak správně naplánovat rozvržení kanceláře New Work. Dejte své kanceláři strukturu!

Optimalizované pracovní prostředí kanceláří vyžaduje strukturované uspořádání. Foto: Wiesner-Hager

Dobře fungující kanceláře New Work nevyžadují ani tak (nahodilou) sbírku kreativních tvarů místností a vstupní haly, které se budou dobře vyjímat na Instagramu, jako spíš strukturované uspořádání kanceláří, které vytvoří optimalizované pracovní prostředí.

Wiesner-Hager , 12. 6. 2024 / Advertorial

Nový význam kancelářských prostor

Současný trend k většímu využívání práce z domova a práce na dálku podpořený digitalizací a umělou inteligencí významně mění význam firemní kanceláře. Podle vídeňského institutu L&R Social Research pracuje nyní přibližně 25 % zaměstnanců alespoň po část pracovní doby na dálku z domova. V USA je tato kvóta již výrazně vyšší a činí přibližně jednu třetinu. Postupně tedy bude stále více záležet na tom, jak se zaměstnavatelům podaří zabránit hrozící ztrátě firemní identity a jak zaplní vzniklé prázdné místo v kancelářích.

Foto: V současné době roste trend práce z domova a digitalizace. To mění význam firemních kanceláří.

Vytváření pracovních možností

Rostoucí počet zaměstnanců pracujících z domova přirozeně povede ke konsolidaci prostor ve firemních kancelářích z důvodu efektivity a úspory místa. Roste počet sdílených prostor. Trvale přidělená pracovní místa stále častěji nahrazují nebo doplňují flexibilní možnosti práce, které poskytují vždy ten nejlepší prostor pro každou vykonávanou práci. V praxi to bohužel často vede k divoké směsici různých tvarů místností bez ohledu na firemní kulturu, produktivitu, akustiku a ergonomické požadavky. Prostě být trendy za každou cenu.

Foto: Dále také roste počet sdílených flexibilních kanceláří.

Jak dát kanceláři strukturu

Pokud chcete ve své kancelářské budově více zdůraznit kreativní a kolaborativní oblast – a to byste rozhodně měli, protože právě o ty půjde – potřebujete vytvořit jasnou prostorovou strukturu. Vyžaduje to plánování konceptů a uspořádání kanceláří s rozumně vymezenými zónami: klidnějšími oblastmi (domovská základna) pro soustředěnou práci, týmové schůzky a videokonference a veřejnými zónami (HUB oblasti) pro spolupráci mezi odděleními, kreativní projektovou práci a společenské interakce.

Za každou cenu je třeba se vyhnout prostorové kombinaci klidné domovské základny s obecně živějšími oblastmi pracovního Hubu, protože v opačném případě se budou obě prostředí vzájemně rušit. Poskytnutím struktury zamezíte překrývání těchto zón.

Domovská základna se vyznačuje krátkými vzdálenostmi, díky nimž je zajištěn rychlý přístup k příslušné infrastruktuře: technologický ostrůvek, kuchyňka nebo sociální zařízení. Také v otevřených týmových kancelářích nebo otevřených jednotkách by mělo být možné pracovat bez rušení, jen s omezenou mírou rozptylování. Pro důvěrné rozhovory jsou k dispozici akusticky odstíněná útočiště. Veřejné „hubí“ prostory naopak umožňují velkou organizační a tvůrčí svobodu, která podporuje spolupráci a tvůrčí výměnu. Přechodové prostory, jako jsou coworkingová pracoviště, kreativní prostory a firemní kampus, vytvářejí nové pracovní a komunikační příležitosti. Jsou živnou půdou pro posílení firemní identity a inovací. Rozloha domácí základny se bude pravděpodobně spíše zmenšovat, protože nárůst podílu zaměstnanců pracujících z domova povede ke konsolidaci firemních prostor. Na významu naopak získají plochy pracovních hubů, které se budou rozšiřovat.

Atraktivní kanceláře pro New Work podporují inovace a udržení zaměstnanců

Práci v kanceláři a práci z domova lze mnohem lépe skloubit plánováním firemních kanceláří tak, aby byly atraktivnější a více přizpůsobené konkrétním potřebám. Správné uspořádání kanceláří nejenže podporuje inovace, ale je také důležitou zbraní, jak čelit nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Udržet zaměstnance, a tím snížit tlak na jejich neustálé hledání, se jeví jako účinná strategie. Významně k tomu přispívají chytře navržené kanceláře splňující požadavky na flexibilní a agilní práci.

  • autor: Wiesner-Hager *
  • publikováno: * 12. 6. 2024
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři