Interiéru rehabilitačního centra dominují živé barvy. „Nemělo působit jako běžná poliklinika,“ říkají autorky
Pestrobarevný interiér s akcenty dřeva a zaoblenými hranami je efektní a zároveň vhodný pro provoz zdravotnického zařízení ─ a to díky sádrokartonovým deskám, které na sobě nezadržují prach.
EARCH.CZ , 14. 10. 2022 / Advertorial
Zdravotnické zařízení, které dbá na design
Centrum rehabilitace a integrované medicíny CRIMED v Poděbradech rozhodně nevypadá jako strohé zdravotnické zařízení. Jeho barevný interiér s oble tvarovanými stěnami a nábytkem má působit především přívětivě a lákavě. Pro rehabilitační centrum ho navrhl tým architektky a interiérové designérky, které mají se zdravotnickým prostředím už zkušenosti. Interiérová designérka Kateřina Kersey a architektka Lucie Náhlovská v minulosti navrhly interiér kliniky v Turnově. Pro CRIMED v Poděbradech nyní přetvořily přízemí dvacet let starého domu, kde se dříve nacházela restaurace.
„Zadáním ze strany investorů bylo vytvoření důstojného a reprezentativního prostředí pro klienty a funkční harmonický prostor pro zaměstnance,“ popisuje Kateřina Kersey. Na ploše asi 650 metrů čtverečních se dnes nachází prostory pro zaměstnance, kanceláře, technická a sociální zařízení a samozřejmě několik různě velkých cvičeben a ordinace.
Více k tématu
Návštěvník při vstupu do centra CRIMED nejdříve vidí zaoblený recepční pult, nad nímž se vznáší plasticky modelovaný podhled se zavěšenými svítidly a rostlinami. Kateřina Kersey a Lucie Náhlovská chtěly, aby se klienti i zaměstnanci v prostorách rehabilitačního centra pohybovali co nejpřirozeněji, všechny prostory na sebe velmi dobře navazují. Ústřední recepce se od jednotlivých cvičeben odděluje skleněnými stěnami zasazenými do dubových rámů. „Jejich plocha je pokryta světlo propouštějícími grafickými polepy, které metaforicky znázorňují pohyb rychlými tahy štětce po plátně,“ popisují autorky.
Nová organizace prostoru
Předtím, než mohl v přízemním prostoru vzniknout nový moderní zdravotnický provoz, bylo potřeba razantně změnit jeho dispozice. S trochou nadsázky lze říci, že zde zůstaly pouze nosné sloupy, které jsou vidět hned za vstupními dveřmi. Autorky interiéru je nechaly pokrýt zrcadly, staly se tak méně nápadnými, a navíc efektně zrcadlí okolní barevný interiér.
Nové sádrokartonové konstrukce musely vyhovovat striktním požadavkům na hygienu, zdravotní nezávadnost a mechanickou odolnost. Zvoleny pro ně byly sádrokartonové desky od výrobce Rigips, které splňují normové požadavky na „čisté prostory“, které platí třeba právě ve zdravotnictví. Díky hladkému povrchu se na deskách usazují prachové částice pouze minimálně a zároveň lze tyto povrchy opatřit nátěry pro snadnou údržbu. Ať už pomocí otěruodolných a omyvatelných nátěrů nebo nátěrů, které mohou odolávat chemikáliím. Případně lze desky opatřit přímo keramickými obklady. „Naše desky jsou zdravotně nezávadné a vyhovují požadavkům legislativy pro nepřímý styk s potravinami. Dále u nich deklarujeme nízký obsah emisí těkavých organických látek. Desky s technologií Activ´ Air®, kterou standardně obsahují Modré akustické desky, dokonce zkvalitňují vnitřní ovzduší, díky schopnosti redukovat emise formaldehydu,“ vysvětluje Milan Daněk, produktový manažer pro sádrokartonové systémy Rigips.
Kateřina Kersey a Lucie Náhlovská nechaly příčky pokrýt otěruvzdornými nátěry v tyrkysové a oranžové barvě. Stejnou barevnost pak sleduje i autorský, na zakázku vyrobený nábytek. Vše na závěr doplňují dřevěné detaily, které interiér ve výsledku zútulňují a zjemňují.
Estetický, hygienický i akustický komfort
Při realizaci byly použity dva druhy protipožárních desek Rigips – Modré akustické desky Activ´Air® a vysokopevnostní desky Habito® H. Druhé zmíněné se vyznačují jak extrémní pevností, tak vysokou požární odolností. Stopy pak pokryly akustické podhledy s perforací Rigiton. „Tyto desky lze použít i na stěny, čímž je možno dosáhnout ještě většího zkrácení doby dozvuku při zachování jednotného designu daného prostoru. Jsou vyráběny s kruhovými a čtvercovými otvory uspořádanými do mnoha pravidelných i nepravidelných vzorů, tudíž dávají volnou ruku designérům při navrhování akusticky komfortního prostředí,“ říká Vojtěch Zítek, produktový manažer pro podhledové akustické systémy Rigips. Centrum CRIMED v Poděbradech je jednou z realizací, která se účastnila letošního ročníku soutěže Rigips Trophy a vyhrála cenu Školy suché výstavby. Soutěž je určená projektům založeným na suché výstavbě za použití sádrokartonových desek.
V Interiéru centra CRIMED zaujmou také plně přiznané rozvody vzduchotechniky, které rovněž odpovídají současným zdravotním normám. Barevně vždy kontrastují s perforovanými akustickými podhledy. Čistě technická záležitost tak na sebe přebrala roli vizuální dominanty a společně s designovým vybavením dodala interiéru rehabilitačního centra efektní podobu.
- Autoři: Lucie Náhlovská, Kateřina Kersey
- Ateliér: Katerina Kersey Design
- Země: Česká republika
- Město: Poděbrady
- Realizační firma: INBAU Kolín, s.r.o.