Hotel jako vesmírná loď
Stavba hotelu Miura není jen budova; je to promyšlené spojení architektury, designu, grafiky a výtvarného umění. Koexistují zde pospolu a tvoří celek s jasnou koncepcí a výrazem. Styl hotelu je kontroverzní. Nejedná se o podbízivou stavbu, která se zalíbí každému. Její výrazné tvarosloví navazuje na panoramata okolních kopců, oživuje místní krajinu a vytváří dominantu s jasnou estetikou. Architektura celé budovy je drsná jako okolní hory, ale zároveň útulná, kde má být.
Budova hotelu leží na rovinaté planině obklopené zdvíhajícími se Beskydskými vrchy. Stavební parcela přiléhá zcela těsně k vyhlášenému golfovému areálu a je víceméně jeho součástí.
V okolí budovy se nachází drobná zástavba bez jednotného architektonického stylu. V návrhu jsme použili originální tvarosloví přinášející do místa novou kvalitu. Nově navržená hmota hotelu záměrně porušuje místní měřítko a funguje jako nová dominanta území.
Od počátku byla stavba připodobňována k vesmírné lodi přilétající z jiného světa. Tento nový prvek do krajiny přirozeně zapadl. Jeho dynamická hmota v dálkových pohledech navazuje na panoramata okolních kopců a ve svém kontrastním výrazu území obohacuje. Idea je dále rozvedena i v sochách(krychlolidech), uměleckých dílech a grafice, které koexistují se stavbou a jejím okolím. Tento svět ponechává každému návštěvníkovi prostor k vlastní imaginaci. V budově se objevují nečekané prvky, je na každém pozorném vnímavém návštěvníkovi co objeví a jaký si k tomu vytvoří příběh. Umělecké díla v hotelu jsou originály od předních světových i českých umělců (Andy Warhol, David Černý, Henry Moor, Tony Cragge, John Armleder, Damien Hirst, Luca Pancrazzi, Petr Pastrňák)
Tvar budovy reflektuje jeho funkční obsah. V geometrickém středu budovy se nachází funkční centrum hotelu – jeho hlavni vstup, lobby a restaurace. Tyto prostory jsou volně propojeny betonovou rampou a otevírají se do exteriéru velkými prosklenými plochami. Umístění restaurace v 2. patře a rozsáhlé prosklení jejích stěn poskytuje panoramatické výhledy na celé okolí hotelu.
Na západ a východ od centrální části budovy navazují křídla ubytovacích částí. Všechny pokoje jsou orientovány na jih směrem k hlavnímu výhledu na golfový areál.
V suterénu objektu jsou umístěny konferenční prostory a areál wellness/spa. Areál spa je přirozeně osvětlen skleněnou stěnou umístěnou v terénním zářezu do terénu. Z venkovní terasy a centrálního prostoru spa s vířivou vanou se tak otevírá zajímavý výhled přímo na horský masiv. Zároveň je však zachována potřebná intimita těchto prostor.
Dynamická prolamovaná hmota hotelu je navržena tak, aby netvořila bariéru v krajině. Tento záměr je podpořen i zvednutím větší části přízemí na sloupy, nad terén. Tím je, v pohledové rovině parteru, umožněn průhledu skrz hotel a celková hmota stavby je takto odlehčena.
Jižní fasáda objektu má ucelený výraz s nepravidelným rytmem vertikálních oken jednotlivých pokojů. Řady oken jsou oživeny zapuštěnými lodžiemi zdůrazněnými výraznou barevností.
Severní fasáda hotelu je členěna různě velkými okenními otvory záměrně porušující dělení na patra.
Barevnost hotelu je minimalistická – odstíny šedé, černé, bílé jsou akcentovány jen kontrastní barvou fuchsie/magenta, která oživuje jinak neutrální výraz.
Použité materiály jsou převážně přírodní – beton, sklo, kámen, ocelový plech. Fasáda je obložena přírodními probarvenými cembonitovými deskami.
- Autoři: Albert Pražák, Martin Vomastek, Jiří Bardoděj
- Ateliér: LABOR13
- Spolupráce: František Švec, Dana Kazdová, Petra Ševčíková, Filip Satrapa, Jan Kalousek
- Země: Česká republika
- Město: Čeladná
- Realizace: 2011
- Materiál: Fasádní desky - CEMBRIT