Hodnoty v architektuře a myšlení v souvislostech
“Architektura, myslím si, není jenom tvorba. Jde i o přístup k přírodě, k lidem. Tedy k tomu živoucímu i neživému,” říká akademický architekt Jakub Cajthaml.
Michal Čermák , 24. 5. 2010
Jakub Cajthaml vnímá architekturu velmi zodpovědně, což lze postřehnout z jeho rozhovorů i tvorby. Je si jistý svými zásadami, ale zároveň z něj čiší pokora a respekt k danému dílu a investorovi. Klade důraz na řešení v souvislostech a na vedlejší efekty svých realizací. Lidé vytrhávají věci z kontextu a roli architekta vidí mimojiné v tom, že sladí požadavky investora s estetickým i technickým provedením, okolím a v neposlední řadě s finančními možnostmi investora. Architekt podle něj musí vycítit, v jakou chvíli má to či ono vyzdvihnout nebo naopak potlačit, protože tvoří život a styl života obyvatel, a musí dávat pozor, aby nesklouzl k reprezentaci vlastního ega. Jakub Cajthaml se sám někdy cítí jako psycholog, protože pokud správně neodhadne finanční možnosti, požadavky a úmysly investora, nemůže kvalitně pracovat. Zároveň ho musí přesvědčit o svých nápadech a řešeních.
Jakub Cajthaml se nepokouší se svým studiem o vlastní pomníky, které by vyzdvihovaly jeho velikost a hrály by na laciný efekt. Ve své tvorbě se snaží o rovnost mezi formou a obsahem. Pro někoho to může znít jako klišé, ale toto tvrzení dokazují například jeho rekonstrukce, u kterých si kolemjdoucí ani nevšimne něčeho podivného nebo neobvyklého. Dům prostě zapadne do svého okolí a nesnaží se blískat honosnými doplňky, které bojují o pozornost za každou cenu. Můžeme si toho všimnout například na rekonstrukci základní školy v Klatovech z roku 1904, kde architekt dostavěl nové střešní vikýře či odkryl spodní - rubovou - část schodišť, aby vynikla konstrukce a původní kámen. Ani jeden případ nebije do očí a zbytečně na sebe neupozorňuje. Jiný příklad je přestavba činžovní prvorepublikové vily na soukromou, kde nechal vybourat nová okna a dveře, a hlavní vchod přemístil jinam. Také hmota bytového domu ve Velkých Přílepech navzdory svému rozpočtu nevypadá jako kostka se sedlovou střechou, jak to bývá obvyklé. Dům se odlišuje proniknutím spodní hmoty až nad střechu, díky čemuž podkroví získá další rozměr a prostor, a celková symetrie fasády dodá domu eleganci. Rodinný dům v Kolodějích se dvěmi našikmo protknutými obdelníky v půdoryse může připomínat krystal pyritu, který si architekt Cajthaml o pár let později oblíbil natolik, že ho má vystavený ve své kanceláři na pracovním stole. Mezi další jeho tvorbu patří například návrh části interiéru bývalé Havlovy vily na Barrandově, interiér studií Cinemasound v Jirchářích nebo interiér music clubu Madonna, kde použil pestré barvy odrážející patrně energii clubu a samotné popové hvězdy.