Gerald Zugmann: Proměna modelů ve vizuální projekty od Coop Himmelb(l)au
Minulý týden byla v Galerii Jaroslava Fragnera zahájena výstava fotografií Rakušana Geralda Zugmanna, který od roku 1978 spolupracuje s architektonickým ateliérem Coop Himmelb(l)au. Na výstavě je k vidění 36 fotografických prací (20 velkoplošných, 8 menších barevných tisků a 8 želatinových), které jsou výsledkem jejich dlouhodobé vzájemné spolupráce. Že se nejedná o výstavu ledajakou, se můžete jít během celých prázdnin přesvědčit sami.
Tereza Provazníková , 11. 7. 2006
Gerald Zugmann: Proměna modelů ve vizuální projekty od COOP HOMMELB(L(AU28. června 2006 – 27. srpna 2006Galerie Jaroslava Fragnera (Betlémské nám. 5a, P-1)Na Betlémském náměstí je k vidění architektura v podobě fotografie, která ukazuje Zugmannův filozofický názor na dekonstruktivismus slavného vídeňského ateliéru. Proto nemůžeme hovořit o pouhé dokumentaci pracovních trojrozměrných modelů, ale o části experimentálních myšlenkových pochodů „zhmotňujících se“ v navrhovaném modelu. Zugmann klade důraz na detail plochy, linie, konstrukční dokonalost a především miluje inscenace, proto se snaží vyvarovat jakékoli náhody. Rafinovaným nastavením osvětlení, ostrými kontrasty a soustředěním se na určité výřezy modelů dostávají jeho snímky abstraktní, plastickou kvalitu. Fotografie tak slouží práci Coop Himmelb(l)au a zároveň jsou svébytným uměním. On rozhoduje, který z prvků zdůrazní, co musí ustoupit do pozadí, aby to, co je podstatné, nabylo jasných kontur. Světlo a stín jsou do své konečné podoby nezřídka dopracovány v temné komoře. Kvůli grafické jasnosti dává často přednost černobílé fotografii. U barevných snímků se z temnoty vynořují tajemné zářící objekty. Zugmann zastává názor že „snímek má z aparátu vylézt hotový“, proto jsou jeho jedinými pomůckami reflektory a široký objektiv. Většina fotografií je dělána z výšky (horizontu oka) a pouze díky tomu dociluje zachování vertikál. To samozřejmě znamená pomalý pracovní postup, který nezřídka zabere i několik dnů. Tyto zásady se snaží vštípit i svým žákům.Zugmann spolupracuje s Coop Himmelb(l)au od osmdesátých let (pro zajímavost - od té doby se počet zaměstnanců atelieru rozrostl ze tří na sto osmdesát). Fotografie vystavené v Praze zahrnují díla z celého období od projektu Hot Flat (Horký byt, 1978), přes Open House (Otevřený dům, 1983), Dachausbau Falkestraße (Adaptace podkroví ve Falkestrasse, 1984) k aktuálním projektům Musée des Confluences (2002/2004), BMW Welt (Svět BMW, 2002/2004) a Europäische Zentralbank (Evropská centrální banka, 2004). Výstava ve Fragnerově galerii není primárně určena jen architektům už proto, že se v prvé řadě jedná o výstavu fotografickou. Porovnání papírových modelů a jejich protějšků na fotografii působí až neuvěřitelně. Proto nelze než doporučit, udělat si v horkém létě čas na trochu toho umění s velkým U. O autorovi:Gerald Zugmann se narodil ve Vídni. Absolvoval studium fotografie na Spolkovém grafickém a výzkumném ústavě ve Vídni. Od roku 1978 je fotografem na volné noze, kladoucí důraz na fotografii architektury. Přibližně v této době započala jeho spolupráce s ateliérem Coop Himmelb(l)au. Od roku 1995 se také věnuje focení zahradní architektury (projekt Twilight). Od roku 1996 vyučuje fotografii na Ústavě pro uměleckou tvorbu Technické univerzity ve Vídni a od roku 2003 též na Institutu pro krajinnou architekturu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové ve Vídni. Fotil architektonické projekty Günthera Domeniga, Donalda Judda, Kikiho Smithe, Vita Acconciho, Chrise Burdena, Philipa Johnsona, Bruna Gironcoliho, Jamese Turrella, Jannise Kounellise, Franze Westa, Hanse Holleina či Richarda Artschwagera. Vytvořil vlastní řady fotografií Franka Lloyda Wrighta, R.M. Schindlera, Louise I. Kahna či Carla Scarpy. Jeho práce byly k vidění na mnoha výstavách, vydal několik knih svých fotografií a přispěl do četných publikací o architektuře.Coop Himmelb(l)auZákladními architektonickými znaky vídeňského architektonického ateléru je dekonstruktivní pojímání formy a užití oceli a skla. Nejinak je tomu například u drážďanského multikina UFA, Wiener Gasometer, Seg Aspartment Tower, Nového BMW muzea a přístavby Akademie výtvarných umění v Mnichově. Wolf D. Prix(1942) a Helmut Swiczinsky (1944) dokazují, že nezabředli ve formálním lámání hmot, ale že se zabývají i inteligencí svých budov.Gerald Zugmann: Proměna modelů ve vizuální projekty od COOP HOMMELB(L(AU28. června 2006 – 27. srpna 2006Galerie Jaroslava Fragnera (Betlémské nám. 5a, P-1)Výstava se koná pod záštitou J.E. Dr. Margot Klestil-Löffler, velvyslankyně Rakouské republiky v České republice.pořadatelé: Galerie Jaroslava Fragnera, Rakouský kulturní institut v Prazekoncepce výstavy: Gerald Zugmannmediální partneři: archiweb, e-architekt, radio 1, respekt, art a antiquesVíce informací na:www.gjf.czwww.zugmann.comhttp://www.coop-himmelblau.at