Architektura /

Geometrické oxymóron neboli kvadratura kruhu

Národní technická knihovna (NTK) se vymyká z prostorového rámce vymezeného budovami Vysoké školy chemicko-technologické ČVUT, Vysoké školy zemědělského a lesnického inženýrství ČVUT od Antonína Engela, Fakulty strojní a elektrotechnické od Františka Čermáka a Gustava Paula, menzy ČVUT od Oldřicha Dudka a dalších, už geometrií svého půdorysu. Jedná se o geometrické oxymóron, o prostorovou antilogii.

Michal Janata , 23. 10. 2009

Foto: eArch
Půdorys splňuje pouze některé parametry čtverce, totiž že jeho sousední strany mají stejnou velikost, jsou k sobě kolmé, ale jeho vnitřní úhly nejsou pravé. Půdorys knihovny tedy není pravoúhlým útvarem, tím méně pak sférickým čtvercem, jak se praví mylně v autorské zprávě a jak odpapouškovali (mně dostupní) všichni autoři článků o této stavbě. Půdorys je přece bytostně planimetrický, nikoli stereometrický útvar. Sférický čtverec by musel být čtverec promítnutý na plochu koule. Půdorys NTK má kromě téměř pravoúhlých charakteristik i rysy křivky, jejíž exaktní definici je přinejmenším obtížné, přinejhorším nemožné najít, už proto, že různé matematické obory chápou křivku ze svého úhlu pohledu, a tedy jinak. Podle dělení geometrie Juliana Lowella Coolidge na syntetickou (tedy geometrii bez algebraického zázemí), algebraickou (tedy studující geometrické útvary prostřednictvím rovnic), diferenciální (zkoumající geometrické útvary prostřednictvím diferenciálního počtu) a topologickou (zkoumající spojité transformace)1 bychom došli k velmi odlišným definicím křivky. Půdorys NTK souvisí rovněž s jedním ze třech hlavních matematických problémů antiky, tedy s řešením kvadratury kruhu, to znamená úkolu najít k danému kruhu „čtverec o stejném obsahu, což úzce souvisí s rektifikací kružnice“.2 Jak známo z obecných dějin matematiky, tento slavný problém se nepodařilo vyřešit v rámci eukleidovské geometrie. Neeukleidovské geometrie postrádaly zřetelnou exaktnost Eukleidových Στοιχεια, nicméně byly více právy složitosti geometrického světa. Tím pádem se za určitých okolností mohou stát přímky křivkami: „Modelování přímek hyperbolického nebo eliptického geometrického světa se stalo zdrojem výkladu, podle něhož jsou přímky v hyperbolickém a eliptickém geometrickém světě křivé. Čím menší je parametr takového světa, tím jsou křivější. Tento výklad je pochopitelně možný a také je velmi plodný. Avšak jak již tomu v takových případech bývá, je to též výklad zakrývající.“3 Podstoupil jsem spolu s případným čtenářem, jehož pozornost nechci nijak přepínat, tento exkurs do dějin geometrie proto, aby byl mně i mému čtenáři jasnější paradox půdorysu Národní technické knihovny. Jsme u starého problému, který můžeme řešit neeukleidovskými prostředky: Čím menší jsou parametry (nejen architektonicky konstruovaného) prostoru, tím jsou přímky křivější, to znamená tím je čtverec (který tím pádem není čtvercem ve vlastním slova smyslu) zakřivenější. Uvážíme-li rozměry tohoto zakřiveného čtverce, tedy 75x75 m, pak stojíme před paradoxem, který můžeme zjednodušit do otázky: Do jaké míry je křivost/rovnost této budovy přiměřená jejím monumentálním rozměrům? Ve velké ploše, bereme-li její velikost z pohledu člověka, který se dívá na knihovnu z odstupu řekněme deseti až padesáti metrů, hned nevynikne apartní tvarové napětí oscilující mezi pravoúhlým a zakřiveným útvarem. Je-li čtverec zvláštním případem pravoúhelníka, nikoli obdélníka, pak je půdorys NTK zvláštním případem pravoúhelníka i křivky. Proč tolik prodlení u půdorysu? Protože na budovách Projektil architekti jsou možná nejzajímavější jejich půdorysná řešení, respektive je pokládám za jejich největší přednost.

                <figcaption><span>Foto: eArch </span></figcaption>
            </figure></a>Vstoupíme-li do souboru dosavadních univerzitních budov, vidíme, jak je novotvar NTK skvěle začleněn do dosavadního prostoru. Vytváří novou dominantu, ale velmi nenápadným způsobem, k čemuž přispívá i zakalená barva pláště. Tvar budovy se zdá z různých pohledových perspektiv, jež jsem podstupoval s trpělivostí, s níž jsem před skutečně dávnými lety přehrával na klavíru stupnice, měnit svůj tvar, přitom však na nás působí ten samý půdorys. Z větší vzdálenosti vynikne napětí mezi zakřiveností/rovností fasád. Budova se zdá rotovat v kruhovém či mírně eliptickém pohybu, ale přitom se nabízí oku jako inertně strnulá, k čemuž přispívá i neutrální barva pláště. Interiér budovy naopak vyniká dynamismem ramp i barevností podlah.

  Tedy budova, na níž není co kritizovat, odhlédnu-li od technicko-provozní stránky, kterou jsem zatím blíže nezkoumal? Nikoli, podobně jako u knihovny v Hradci Králové se mi zdá problematické to, co nesouvisí s projektem samotným, ale s výtvarnými intervencemi osob, přizvaných Projektil architekti. Dílo Dana Perjovschiho jistě zaujme svou rudimentárně atavistickou kresebnou linkou, která se však nehodí na betonové plochy knihovny, jejichž strohost ještě podtrhuje. Při vší úctě k němu není to umělec kalibru Keithe Haringa, jehož umění bylo napájeno z bezbřehého umění graffiti. Jistě že klasici street art jako Jean-Michel Basquiat i Keith Haring, jsou mrtvi (fyzicky, nikoli umělecky), ale žije například skvělý graffiti artist Banksy (1974), jehož přítomnost by v NTK byla senzací v tom nejlepším slova smyslu. To nehovořím o tom, že je generačně bližší autorům knihovny než o generaci starší Perjovschi. Do souvislosti výtvarných intervencí, které nejsou k prospěchu stavby samé, bych řadil i nové žluté „kótování“ budovy. Dodatečné „kótování“ totiž ruší vizuálně silný účinek „nekonečné“ jednolitosti pláště, což jsem ještě před umístěním čar i číslic považoval za jednu z velkých předností knihovny. Bezpatkové písmo triviálního tvaru snad mělo evokovat technický obsah knihovního fondu nebo snad corporate identity (když nejde o firmu, ale o kulturní instituci?), ale výsledek je značně rozpačitý. Navíc v zemi, jež bývala typografickou velmocí? „Písmo je determinováno materiálem, ve kterém je provedeno“, jak píše ve svém Eseji o typografii František Štorm4, tak proč propustně nepropustná fasáda nenese, když už musí, písmo, které by bylo reakcí na materiál pláště? Jako by nestačilo, že skutečně úděsná typografie provázela naše předsednictví v Unii. Duchovní či méně nadneseně estetický význam písma jako by se vytratil zcela a tento deficit se usadil na stěnách Národní technické knihovny, což je možná symbolický cejch české typografické krize v době zahlcení počítačově anonymními fonty. Jak říká František Štorm ve svém skvělém eseji: „Cesta za duchovní podstatou písma má několik stupňů, od čtenářského klouzání po povrchu po úzkostné zkoumání. To je další bod, který má Písmo i písmo společný: hrstka zapálených zasvěcenců krmí masy duchovní potravou.“5 Tento typografický degustát bohužel není dobrou ingrediencí na jinak skvělé architektonické lahůdce, jíž by bylo jinak obtížně něco vytýkat.  

1 Julian Lowell Coolidge, A History of Geometrical Methods,Oxford 1940, s. 43 2 Lenka Lomtatidze, Historický vývoj pojmu křivka, Brno 2007, s. 39 3 Petr Vopěnka, Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, kap. Otevření euklidovských geometrických světů, Čtvrté rozpravy s geometrií, s. 901 4 František Štorm, Eseje o typografi i, Praha, Revolver Revue 2008, s. 110 5 Ibid., s. 142     Psáno pro časopis ARCHITEKT 08 09 2009 

Foto: eArch

NA OKRAJ / JULIUS MACHÁČEK / REGRESE ZRAKU / TEXT MICHAL JANATA / NÁRODNÍ TECHNICKÁ KNIHOVNA, PRAHA 6 / R. BRYCHTA, A. HALÍŘ, O. HOFMEISTER, P. LEŠEK / PROJEKTIL ARCHITEKTI / PŘIPRAVIL MICHAL JANATA / RECENZE, MICHAL JANATA / VELKÉ NÁMĚSTÍ A SCHODIŠTĚ V HRADCI KRÁLOVÉ / TEXTY MICHAL KREJČÍK, JIŘÍ SUCHOMEL, JAN JAKL / SÍDLO RÁDIA SVOBODNÁ EVROPA, PRAHA 3, HAGIBOR / CIGLER MARANI ARCHITECTS / S ARCHITEKTEM SVATOPLUKEM SLÁDEČKEM / PŘIPRAVILA HANA VINŠOVÁ / RODINNÝ DŮM V MYŠLÍNĚ, PRAHA-VÝCHOD / JAKUB FIŠER, SIMONA FIŠEROVÁ / AULÍK FIŠER ARCHITEKTI / RECENZE JAN KRATOCHVÍL / PROMĚNY BÝVALÉ MENZY, PRAHA 8 / GLOBAL HOLCIM AWARDS / ČESKÝ STUDENT ZVÍTĚZIL V MILÁNĚ / ANDREA LHOTÁKOVÁ A ESTER HAVLOVÁ – ANI POUHÝ ZNAK, ANI ARCHITEKTONICKÁ MISE / TEXT MICHAL JANATA / STANOVISKO ČKA / PODPORA „ČERNÉ KOSTKY“ V OSTRAVĚ PROJEKT 86 AREÁL PRO NÁVŠTĚVU PAPEŽE V BRNĚ / MAREK ŠTĚPÁN / HISTORICKÝ DIPTYCH O SVĚTLE, LUX EX MACHINA I. DÍL / TEXT MICHAL JANATA / STUDENTI PRACUJÍ SE SVĚTLEM / TRADIČNÍ ŠPANĚLSKÁ ŘEMESLA OČIMA ČESKÝCH ARCHITEKTŮ / TEXT JIŘÍ MOJŽÍŠ / PROMĚNY MŮSTKU / TEXT YVONA JANKOVÁ / JIŽNÍ ČECHY ČTYŘMI KNIŽNÍMI FASETAMI / TEXT MICHAL JANATA / PRO VAŠI KNIHOVNU / CO VZEŠLO Z KRÁSNÉHO SÍDLIŠTĚ? 

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři