EXPO 2015 - Pavilon Vanke
Vedle výstavních pavilonů reprezentujících jednotlivé státy se na výstavě EXPO můžeme setkat i s pavilony korporací. Jedním takovým je pavilon čínské společnosti Vanke - organicky tvarovaná stavba výrazné červené barvy z dílny Daniela Libeskinda.
Studio Libeskind , 29. 7. 2015
Pro čínskou společnost Vanke navrhl pavilon na světovou výstavu Expo 2015 v Miláně renomovaný architekt Daniel Libeskind, působící v New Yorku, Miláně a Curychu. I tento pavilon se snaží vystihnout svým způsobem téma celé světové výstavy, a sice 'Potraviny pro planetu, energie pro život'. Interiér expozice je dílem architektonického ateliéru Ralph Appelbaum Associates působícím v New Yorku, Londýně, Pekingu, Berlíně a Moskvě, o grafický design se postaralo pekingské studio Han Jiaying.
Koncepce Vanke pavilonu zahrnuje tři témata odvíjející se od čínské kultury a současně související s jídlem: ši-tang, tradiční čínskou jídelní halu, krajinu, základní životní prvek, a draka, který se metaforicky váže k farmaření a potravě. Všechny tři prvky jsou zapracované do vystavovaných exponátů, architektury i doprovodného programu Vanke pavilonu.
„Jak prudký růst velkoměst nutí obyvatelstvo žít blíž k sobě a jak narůstá nebezpečí rozpadu celé společnosti, vychází zadání celého pavilonu z představy, že je třeba vyjádřit jak metaforicky tak skutečně problémy současného života v souvislosti s nosným tématem výstavy EXPO,“ říká Wang Ši, prezident společnosti China Vanke. „Tradice jídla v čínské kultuře s sebou přináší celou řadu výrazným asociací, od koncepce jídelní haly ši-tang až po figuru draka, která je tradičně spojená s historií čínského zemědělství. Prostřednictvím této symboliky jsme si položili za cíl reprezentovat cíle společnosti Vanke v globálním měřítku,“ dodává prezident Wang.
Design pavilonu se vyznačuje sinusovitým geometrickým vzorem, který proplouvá mezi interiérem a exteriérem. Rozlehlé schodiště z teple působícího šedého betonu se kroutí červenou klikatící se trasou a vede návštěvníky do horního patra. Vyhlídková terasa na střeše pavilonu s bujnou zahradní vegetací poskytuje dech beroucí pohled na jezero a nedaleký italský pavilon.
Hlavní myšlenkou návrhu bylo zapracovat do projektu celou řadu aspektů čínského života. Pavilon je dynamickou strukturou, která reprezentuje růst a odolnost čínského lidu. Je to dokonalé propojení vnitřního a vnějšího světa, které dovoluje nečekané spojení pavilonu s okolním veřejným prostorem.
Pavilon je obložený více než čtyřmi tisíci červených dlaždic s metalízovým efektem, které Libeskind navrhl ve spolupráci s italskou společností Casalgrande Padana. Geometrické keramické panely nejen že vytvářejí působivý vzor, který nám má připomínat dračí kůži, ale také se vyznačují samočisticí schopností a dokonce schopností čistit okolní vzduch. Trojrozměrný povrch je opatřený metalízovým probarvením, které se mění s úhlem dopadu světla a jeho intenzitou. Jsou chvíle, kdy se jeví jako temně červený, pak přechází do oslnivě zlaté a pod určitými úhly má dokonce i zářivě bílou barvu. Podkladem pro obklad je vysoce moderní a současně jedinečná závěsná podpůrná konstrukce, díky níž je dosaženo pravidelného vzoru a matematické formy u kroucenému tvaru základní hmoty. Dvě spirálová schodiště, která ctí tvar konstrukce, stoupají vzhůru na jižní a severní straně od jezerní arény a obě slouží jako místa k procházce i posezení.
Uvnitř pavilonu se návštěvníci setkávají s výstavním prostorem s instalací, která se skládá z 200 obrazovek, zavěšených na bambusovém lešení. Les obrazovek a bambusu se vznáší nad vlnící se vodní plochou, která lemuje trasu, po níž návštěvníci kráčejí. A když se pak pohybují dále, s každým krokem a každým otočením hlavy se celý prostor včetně příběhu jeví vždy v novém světle.
„Výstavní pavilon Vanke vznikl jako výsledek mnoha symbiotických sil, a sice mezi architekturou a exhibičním designem, exhibičním designem a produkčními médii, umělci a mecenáši. A výsledkem je skutečně vzácný výtvor, jedinečný, vrcholný zážitek, který budí dojem, jako by byl vytvořený jednou rukou,“ říká Alex Vlack, mediální ředitel.
V nejvyšším patře pavilonu je místo pro soukromé prostory, kde se mohou konat setkání menšího rozsahu v rámci VIP návštěvníků. Malý intimní prostor má otevřenou koncepci a vévodí mu velké střešní okno, kterým sem dopadá přirozené světlo, dále zde můžeme obdivovat dlažbu z dílny Casalgrande Padana, stěny obložené bambusovou dýhou a nápaditý ručně foukaný lustr navržený Libeskindem ve spolupráci s českou společností zabývající se uměleckým sklem, Lasvit. Po ukončení světové výstavy Vanke znovu využije veškeré ocelové i keramické prvky použité v pavilonu.
Více k tématu
- Autoři: Daniel Libeskind
- Ateliér: Studio Libeskind
- Země: Itálie
- Město: Milano
- Datum projektu: 2014
- Realizace: 2015
- Užitná plocha: 800.00m2
- Design Architect: Daniel Libeskind, Principal-in-Charge: Yama Karim, Technical Director/Architect of Record: Agostino Ghirardelli