Architektura /

DISCONNECTED. CONNECTED! 2006: Architektura a Djing

Odpojeno. Spojeno! je další kurátorský projekt Centra pro středoevropskou architekturu, který se snaží přiblížit architektonickou tvorbu a zatraktivnit její prezentaci v galerijním prostředí propojením s jiným druhem umění. Výstava Disconnected. Connected! představuje již třetím rokem ty - podle CCEA - nejzajímavějších diplomové práce ze všech našich vysokých škol architektury ve spojení s animací (2004), reklamní fotografií (2005) a letos s hudbou.

Klára Pučerová , 23. 3. 2006

Disconnected.Connected! 2006:Architektura a DjingCCEA (U Půjčovny 4, P-1)Výstava potrvá do 9. 4. 2006.Na rozdíl od minulých ročníků však nereagovali na práce budoucích architektů studenti uměleckých škol, ale byli osloveni profesionální Djs působící na české klubové scéně. CCEA jako kurátor architektonické části projektu vybírá z přihlášených a čerstvě obhájených diplomových prací šest projektů (po jedné z FA VUT Brno, FA TU Liberec, pražské AVU a VŠUP a dvě diplomky z FA ČVUT). Výběr je samozřejmě subjektivní a forma i zadání projektů je záležitost víceméně individuální, ale přece jen se dá nad pracemi diskutovat o rozdílu mezi absolventy z různých škol. (Mimochodem, projekt, který u většiny návštěvníků boduje, je právě z umělecké školy.)Charakter letošní výstavy přímo vybízí k doprovodnému programu, takže součástí prezentace spolupráce architektů a hudebníků se stal ještě před vernisáží multimediální a multistylový klubový večer v holešovickém Cross Clubu (10.3.). Stejně tak si můžete namísto klasického katalogu koupit DVD, kde jsou portfolia architektonických návrhů doprovázena příslušnými hudebními sety. V souvislosti se začínajícími architekty připravilo CCEA ROVNĚŽ cyklus přednášek Start Architecture. Prvním přednášejícím byl Ivan Kroupa (Škola, profesní prostředí – jeden pohled, v NoD/ROXY 22.3.).Při vstupu do galerijního prostoru vás asi trochu znejistí nahuštěné výstavní kontejnery. Vedle sebe postavené boxy v podstatě zabraly všechen prostor. Na druhou stranu je jejich zvuková izolace velkou výhodou, protože namísto fronty na sluchátka můžete vejít dovnitř a zavřít se v temné krabici, kde si při hudbě (nerušeni jinými zvuky) prohlédnete nasvětlený model a posloucháte hudbu jak chcete dlouho, aniž byste měli pocit, že někoho blokujete, nebo aniž by vás někdo rušil. Hudba „uzavřená“ v boxech a ohraničenost jejich prostoru vytváří jednotlivé malé světy a umocňuje individuální atmosféru návrhů. Pokud vám bude připadat projekt nečitelný, nebo vás naopak hodně zaujme, máte k dispozici technickou zprávu s výkresy a vizualizacemi. Velkým plusem výstavy je výběr velmi zajímavých projektů, jejich tématická různorodost, propracování, topografická opodstatněnost a aktuálnost.Autoři vybraných diplomních projektů (výběr CCEA): Lukáš Fišer (FA VUT), Petr Štefek (FA TU), Viktor Vlach (AVU), Jakub Tejkl (VŠUP), Radoslav Dvořák FA ČVUT) a Věra Šatochinová (FA ČVUT). Oslovení Djs (kurátorkou absolventka multimédií na AVU, Babe LN): Blue, Brooklyn, Kaplick, Nika 77, Nitrous, Stanzim, MKS, Yukimura, Akira, Silent Cut. OtevřeníViktor Vlach Věra ŠatochinováJakub Tejkl Foto: Zoran KovačevićKRÁTKÉ ANOTACE PREZENTOVANÝCH ARCHITEKTONICKÝCH PRACÍ:Nové centrum lokality Slavonín-sever v Olomouci: Lukáš Fišer (FA VUT v Brně)Urbanistický návrh nového centra lokality Slavonín-sever v Olomouci. Projekt pracuje s řešením parku, radnice, městských domů a komerční zónou.Komentář CCEA:Zajímavá ukázka, jak se i v megastavbách, které jsou většinou veřejnými investicemi, může spojit respektovaní reálného programu a reálných potřeb lokality při zachování dostatečného prostoru pro volný čas a jeho obyvatele. Architektura jednotlivých objektů je jasná a funkce je identifikovatelná už z exteriéru. Rozhodli jsme se vybrat tento projekt, jelikož konfrontace rastrové zástavby a organického půdorysu se netváří jako klišé, ale jako fungující soužití.Terminál Hradec Králové: Petr Štefek (TU Liberec)Hradecké nádraží architekta Václava Rejchla bylo po svém dokončení jednou z nejvelkorysejších dopravních staveb. Železniční doprava však dnes ztratila výsadní postavení. Současné návrhy nereflektují tuto skutečnost a zaobírají extenzivně další plochy území města pro nevhodně umístěné autobusové nádraží. Cílem diplomové práce je návrh směřující ke kompaktnímu terminálu pro všechny druhy skutečně integrované dopravy, se záměrem posílit význam kulturní památky. Komentář CCEA:Zajímavý přístup, ve kterém se potřeby veřejnosti jako voliče a veřejnosti jako konzumenta prolínají. Prolínání veřejných a komerčních funkcí je nutností, jejíž řešení nás v budoucnu nemine. Projekt Petra Štefka tuto výzvu transformuje v zajímavou současnou architekturu, umístění do „undergoundu“, kde je mix funkcí zajímavým sociálním experimentem. K výběru kromě architektonického výrazu pomohla i aktuálnost problému.Ideální Náchod: Viktor Vlach (AVU Praha)Tématem diplomové práce je ideální plán rodného města, v tomto konkrétním případu Náchoda. Města, které autor zná přes čtvrt století, ví o jeho chybách a nedostatcích. Město je chápáno jako živý organismus. Cílem nového urbanismu je udělat z Náchoda zdravého jedince, město – chlapáka, nebo alespoň navést pokračovatele k přemýšlení, které postupem času organismus uzdraví. Komentář CCEA:Autor se dopracoval k řadě řešení, která mění ráz města. Jednoduché tvary válce a hranolu transformuje v domy, které obohacují město o funkce, které mu dosud chyběly.Jistota autora, se kterou pracuje s nejjednoduššími pratvary, by v konfrontaci s realitou úřadů, investorů, obcí, veřejností či současným mizerným urbanismem možná měla dost potíží. Nastoluje však platformu pro diskusi. Tento projekt jsme zařadili do výběru jako manifest současného českého urbanismu. Poutní kostel v Doupovských horách: Jakub Tejkl (VŠUP v Praze)Oválná obvodová stěna chrámu pohledově připomíná loď usazenou v krajině. Horizontála položená do krajiny je doplněna vertikálou věže. Centrální stavba v sobě spojuje dva archetypy sakrální architektury: věž se zvonicí a kapli. Loď chrámu není zastřešená. Tvoří ji obvodové stěny utkané z jemného přediva ocelových prutů a modrá obloha. Komentář CCEA:Samotný kostel neřeší záchranu přírody, ale záchranu člověka v přírodě. Rádi vybíráme projekty, které mají v prvním plánu silnou myšlenku, nehledě na realizovatelnost či nerealizovatelnost díla. V době, kdy architektura podléhá tlaku investorů a mnohdy nesmyslným regulacím ze strany úřadů, v době, kdy se architektura vzdaluje od umění, tento projekt ukazuje cestu, ve které se poutník stavá stavitelem, hraje roli, která je napsána jedním ze základních instinktů člověka: „stavění“.Tento projekt jsme vybrali nejenom kvůli originální myšlence, ve které se duchovní hladina transformuje v čin, ale i kvůli vysoké úrovni jeho prezentace. V samotné prezentaci autor nezmiňuje detaily a technické podrobnosti, což celému projektu přináší svěžest a neunavuje zbytečnou technicistností. Osada pro uprchlíky U Nové hospody: Radoslav Dvořák (FA ČVUT v Praze) Urbanisticko-architektonický projekt měl za úkol vytvořit osadu pro 150 uprchlíků a personál. Řešení mělo vyhovovat ekologickým a ekonomickým požadavkům, především by ale mělo představit řešení funkčního systému integrace v hostitelské zemi, skýtající nejen ubytování, ale i možnosti denních aktivit, práce, vzdělání a odpočinku. Osada by měla fungovat nezávisle a soběstačně, zejména však lehce z ekologického hlediska. Komentář CCEA:Diplomová práce otevírá jeden z akutních problémů dneška. Hned ze tří důvodů v nás budí silný optimismus: důsledností s jakou je zpracován předdiplomní seminář, hloubkou tématu a schopností autora „přežít“ pětiletý školní výcvik, ve kterém je na studenty ZAN-u útočeno normami, velikostmi záchodků, jednoduchými tvary, čistou a logickou architekturou, která má „silnou“ myšlenku, pravdivým použitím materiálů.„Přežil“, jelikož se zdá, že předložený návrh splňuje všechny normy a technické parametry, ale přitom je architektonicky jiný, než se učí na ČVUT.Pro výběr práce Radoslava Dvořáka byla rozhodující odhodlanost autora pojmenovat tabuizované správným jménem na základě analýzy, do které autor investoval značné množství energie. Estetika založená na kulturním mixu, transformovaná do prastaveb-domova, nás možná nenadchne, ale „silná“ myšlenka je základem projektu.ZAN - základy architektonického navrhovaní - ateliérová tvorba prvního ročníku ČVUT, kdy studenti velmi často „navrhují“ budovy, aniž by se kdokoli ptal po smyslu budov, stavění, architektury.Rekultivace severočeské uhelné pánve: Věra Šatochinová (FA ČVUT v Praze)Podkrušnohorská pánev o rozloze 20 x 70 km se rozprostírá mezi Kadaní a Ústím nad Labem. Na projektu revitalizace krajiny by se měli podílet různí specialisté. Ekologové, přírodovědci, lesníci, sociologové a nemalou úlohu by měli zastupovat i architekti. Diplomová práce řeší jednu část projektu: architektonickou, se snahou nahlédnout i do témat ekologie. Komentář CCEA:Návrh Věry Šatochinové je opakem dnes zavedeného postupu, kdy se rekultivace krajiny zničené těžbou řeší kamufláží toho, co jsme provedli. Vytvořením maximálně energeticky nezávislého systému, který oživí devastované území, se jizvy transformují do výhod. Zařazení tohoto projektu do výběru bylo kromě ocenění celkově pojatého řešení problému ovlivněno i předpokladem, že se postoj velkých plánovačů časem změní a že v roce 2038 budeme podobné projekty považovat za samozřejmost.Více na: www.ccea-info.org

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři