PŘED a PO. Ze zdánlivě nepoužitelného domu může vzniknout bydlení s duší. Foto: Akira Nakamura
Architektura / rodinné domy

Devět milionů prázdných domů mají v Japonsku. Jde jim vrátit život?

V Japonsku je každý čtrnáctý dům prázdný, rozpadá se, chátrá. Je složité je zbourat i prodat. Je to problém, a hledá se řešení. Jedno nabízí malý podnik jménem Roovice. „Chceme opuštěným domům vrátit duši,“ říká Giulia Taverna. Při pobytu v Praze nám popsala jak.

Karolína Vránková , 19. 8. 2024

Japonců ubývá – očekává se, že v roce 2100 jich bude polovina (123 milionů dnes, 63 milionů o století později). Mění se také styl života, a tak se lidé raději stěhují do moderních bytů. Udržovat, prodat, dokonce i zbourat starý dům je složité, drahé a brání tomu různé daňové a právní překážky. A prázdných domů je stále víc. Podle aktuálních čísel japonské vlády, o nichž psala japonská média, je jich přes 8 milionů. Nejvíc na venkově, kde se vylidňují a zanikají celé vesnice. Zhruba milion prázdných domů je ale i v hlavním městě Tokiu. Japonský název pro chátrající prázdné domy je akiya, a je to problém. Šíří kolem sebe atmosféru zániku a ubírají na hodnotě i dobrým čtvrtím města.

Foto: Dům Tokiu po rekonstrukci - kouzlo starých časů zůstalo.

Nobujuki Fukui viděl ve starých domech něco jiného, než ruiny. „Má rád staré řemeslo, stavební postupy, detaily,“ vysvětluje Giulia Taverna, italsko-česká absolventka japanistiky, která pro něj pracuje a při pobytu v Česku nás seznámila s jeho činností. Ve starých opuštěných domech nacházel ruční práci, tradiční stavitelské postupy, sympatické měřítko, prostě kvalitní bydlení s kouzlem. Chtěl ho odkrýt a poskytnout lidem. Založil na tom podnikání svojí firmy Roovice a staré domy začal rekonstruovat trochu jinak, než ostatní. Nešlo mu o to všechno vyházet a udělat znovu, ale naopak toho vyměnit, co nejméně.

Později své podnikání ještě rozšířil, majitelům opuštěných domů nabízí, že se postará také o ekonomiku rekonstrukce a pronájem. Funguje to takto: majitelé domu kontaktují jeho firmu. Ta dá dům do pořádku a pak ho pronajme. Deset procent nájmu posílá majiteli nemovitosti na daně a další náklady, zbytek jde jeho firmě. Pronájem trvá několik let – dle dohody s vlastníkem většinou šest až osm. Za tu dobu se vrátí peníze vložené do rekonstrukce. Pak firma vrátí dům majiteli a ten se sám rozhodne, co s ním bude dál. Projekt oprav a pronájmů nese název KARIAGE.

Foto: PŘED a PO. Sedmdesát let starý dům v tokijské čtvrti Haneda získal nový život.

S tímhle podnikáním začal Nobujuki Fukui v roce 2015, ale zpočátku mu prý lidé moc nedůvěřovali. „Teď už máme hodně referencí a můžeme ukázat, že to funguje,“ vysvětluje Giulia Taverna. Stačí se podívat na jejich instagramový účet, kde se vyskytují interiéry, v nichž fúzuje a prolíná se staré a nové a vzniká osobitý styl.

V posledních letech se také změnilo uvažování lidí, kteří staronové interiéry oceňují. „Stává se z toho trend. Zatím jen pro určitou skupinu lidí, ale i to je pozitivní,“ říká Giulia Taverna. Také ji zaujaly interiéry od Roovice nejdřív na Instagramu. „Když jsem to viděla, hned jsem napsala, jestli nemají práci,“ směje se. Začala se starat firmě o public relation a pozoruje také, jak se zájem o jejich podnikání zvyšuje.

Foto: PŘED a PO. Dům ze 70. let v Arakawě nedaleko Tokia

Než se ovšem ze starého opuštěného domu stane lákavé bydlení připravené pro realitní trh, je potřeba dost energie architektů i stavařů. „Spoustu domů nám lidé dají se vším, co je uvnitř, jsou to takové časové kapsle,“ říká Giulia Taverna. Ukazuje fotografie domů nacpaných harampádím – takhle nemovitost často převezmou dědicové. Hromady věcí, které naplní každou místnost, popírají veškeré představy o minimalistickém bydlení Japonců.

„Japonská společnost je ve skutečnosti velmi konzumní, lidé si kupují spousty věcí, které použijí třeba jen jednou za život,“ říká Giulia. Likvidace odpadu je přitom v Japonsku velmi drahá, takže jen vyklidit dům je velká investice.

Foto: PŘED a PO. Stoletý dům ve čtvrti Širokendai v Tokiu

Dále lidé z Roovice vytipují prvky, které dávají domu charakter. „Snažíme se zachovat vše, co jde. Třeba i oltářík na uctívání předků,“ vysvětluje Giulia. Někde ponechají také prostor pro vlastní kreativitu nájemníka, může si dotvořit třeba kuchyni.

Dům za sto tisíc

Miliony prázdných domů po celém Japonsku lákají různé podnikatele i podnikavce. Existují například realitní servery, zaměřené na jejich prodej, a nabízí domy v přepočtu za 100 tisíc korun (4 tisíce dolarů). Je to lákadlo hlavně pro cizince. Jenže proces nákupu je složitý, rekonstrukce drahé, japonské zákony nepřehledné. Navíc mnoho z nemovitostí je v opuštěných, vymírajících venkovských lokalitách; je to prostě řešení spíš pro dobrodruhy. Roovice je trochu jiný případ. Orientují se na nemovitosti v Tokiu a okolí, jejichž potenciál je velký, stačí ho jen odhalit. „Chceme staré domy znovu oživit, protože vidíme, že mají duši. Na rozdíl od mnoha projektů, které se v Tokiu staví teď,“ uzavírá Giulia Taverna.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři